במשך השנים שעבדתי כשכירה התמחיתי בנושא של טעויות בתלושי משכורת והחלטתי לפתוח עסק כעצמאית במתן ייעוץ לעובדים שסובלים מטעויות בתלושי השכר שלהם. בעבודתי זו אני מגישה תביעות רבות מול מעסיקים, ולכן תלויה רבות בגורמים חיצוניים כמו עורכי דין, שלא פעם הצליחו להטעות אותי ואף לרמות אותי כך שיצאתי מופסדת. 

לאחרונה פנה אליי משקיע שמתעניין בפוטנציאל של העסק שלי, כי אני היחידה בארץ שעוסקת בתחום נכון לעכשיו. אני קצת חוששת ממשקיע חיצוני ורוצה לדעת איך אוכל להגן על עצמי. הרי אותו משקיע יכול להיכנס עמי לשותפות, ללמוד ממני את העבודה ואז להמשיך הלאה בלעדיי ולפתוח חברה דומה משלו. איך אוכל להיכנס לשותפות ולשמור על הזכויות שלי בלי שייקחו ממני את הרעיון הבלעדי ואת העסק?

"כדי להכניס משקיע לעסק את צריכה לפנות לעו"ד המתמחה בשותפויות עסקיות. יש לקחת בחשבון שאדם המשקיע את כספו בעסק עושה זאת לשם רווחים, ולכן אין לך יכולת להתגונן אם הוא מחליט לעזוב. באופן אישי אני לא אוהב משקיעים רק לשם כסף, כי זו לא הדרך הנכונה בעיני, למעט בחברות סטארט־אפ שבנויות על משקיעים.
"במקרה שלך יש לך מוצר וחברה קיימת, ולכן עדיף לך להכניס כשותף משקיע שיעשה זאת לא רק לשם הכסף, אלא כזה שיש לו אינטרס משותף איתך. אם יש לכם אינטרס משותף, הרבה יותר קל ליצור שותפות הדדית, כאשר כל אחד מכם מגיע עם הנכסים שלו, ואם מחליטים להיפרד, כל אחד גם עוזב עם הנכסים שלו". 

***
בשנות ה־90 סבא וסבתא שלי קנו יחידת דיור של קלאב הוטל, כי בזמנו זה היה מאוד אטרקטיבי. כעת, בגילם המבוגר, הם כבר לא יכולים לנצל את יחידת הנופש הזאת, ובשלוש השנים האחרונות הם כלל לא ניצלו אותה. החוזה מול קלאב הוטל הוא ל־50 שנים, אבל אין להם את היכולת להמשיך לשלם את התשלום השנתי, כי על פי החוזה אתה צריך להמשיך לשלם גם אם אתה לא משתמש בכלל ביחידת הנופש. בגלל מצבם הכלכלי הקשה הם לא שילמו כלל במשך השנים האחרונות והצטבר להם חוב בגובה של כ־9,000 שקל, ובנוסף הם קיבלו דרישת תשלום לשנה הקרובה - 2017. 

אנחנו רוצים לפרק את החוזה, אבל על פי החלטת בית המשפט, כל מי שרוצה לפרק את החוזה עם קלאב הוטל יכול לעשות זאת רק בתנאי שאין לו חוב כספי מול החברה. פניתי לחברה כדי לפתור את בעיית החוב וניסיתי להגיע עמם להסדר כספי מופחת, אך הם מסרבים לכל פשרה ודורשים את התשלום המלא כדי לפרק את החוזה. לא מעניין אותם בכלל מצבם של סבי וסבתי והעובדה שהם בכלל לא משתמשים ביחידת הנופש הזאת. העניין הוא שאין לנו את היכולת הכספית לשלם. מה אנחנו יכולים לעשות במצב כזה?
"בזמנו כל כך הרבה אנשים נפלו בפח הזה של רכישת דירות נופש, וכיום כולם מנסים להיפטר מההתחייבות הנוראית הזאת. הבעיה היא שמעבר לסכום הראשוני של אלפי השקלים ששילמו עם חתימת החוזה, צריך לשלם גם דמי אחזקה שנתיים, לא משנה אם משתמשים ביחידת הנופש או לא. החברה שיווקה את יחידות הנופש עם הבטחה שאין כל בעיה למכור אותן ברגע שרוצים, אבל אף אחד לא מעוניין יותר בדירות הללו, כך שאותם אנשים נתקעו עם חוזה לשנים רבות ונאלצים לשלם בכל שנה מחדש.
"הדרישה שלך מחברת קלאב הוטל אינה הגיונית, כי אתה בעצם מבקש מהם לפעול נגד האינטרסים שלהם. הרי הם לא מעוניינים שהחוזה יתבטל ומעדיפים להמשיך לקבל כסף בכל שנה. מדובר בארגון כלכלי עסקי שפועל על רווחים, ולכן אין סיכוי שהם יקבלו את הצעתך, הם לא מטומטמים. למה שיוותרו על הכסף? 
"אם אתה רוצה לפרק את החוזה, תצטרך לשלם להם את כל החובות, או שתמשיך בהתחייבות שלך לאורך השנים. בפניך עומדים שני פתרונות: הראשון הוא לפנות לכל בני המשפחה ולגייס כסף כדי לסגור את החוב. השני הוא שסבך וסבתך יכולים לפנות לחברת כלל שמציעה את האפשרות לקחת משכנתה הפוכה על הדירה שיש ברשותם. מדובר במשכנתה שנועדה לאנשים מבוגרים שיש בבעלותם נכס. היתרון במשכנתה הפוכה הוא שניתן לשלם עליה רק את הריבית שמהווה סכום מזערי בכל חודש, או לבחור לשלם את ההחזר המלא בסוף התקופה".
מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־08:00 ב"רדיו ללא הפסקה"
ערכה: הדס בארי