יש לזרז את העברת חוק האפיפן, המחייב מקומות ציבור להחזיק ערכות החייאה למצבים של התקפים אלרגיים חריפים, במיוחד במדינה שבה קרוב לחצי מהאוכלוסייה סובלת מאלרגיה כלשהי. בקריאה זו הסתיים ביום שישי בבנייני האומה בירושלים כנס בינלאומי בנושא אלרגיה נשימתית ומחלות אוטואימוניות שבו השתתפו כאלף רופאים ומומחים מ־25 מדינות בעולם.

"אסור שבמדינת ישראל אנשים ימותו מאלרגיה", הכריזה בכנס פרופ' ננסי אגמון־לוין, יו"ר האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית. פרופ' אגמון־לוין אף קראה לחברי ועדת השרים לחקיקה לאשר את "חוק האפיפן", שמטרתו להביא לכך שבמקומות ציבוריים - נוסף לערכת עזרה ראשונה – תהיה גם ערכת החייאה לאנשים שסובלים מהתקף אלרגי חמור. "הימצאותו של מזרק אפיפן במוסדות ציבור שונים עשויה להציל חיים", אמרה אגמון־לוין ל"מעריב־השבוע", "הוא חיוני במקומות עבודה גדולים, בבתי ספר, בקניונים, בבסיסי צבא, בבריכות שחייה ועוד. שימוש במזרק עם הופעת סימני האלרגיה מאפשר טיפול מיידי מציל חיים עד להגעת סיוע רפואי"



מחלה של העולם המערבי

מהכנס עלה כי אלרגיה נחשבת כבר למחלה של העולם המערבי הנמצאת בעלייה תלולה בשנים האחרונות. עם זאת, חשיפה של ילדים לבעליי חיים מגיל צעיר גורמת לכך שבבגרותם הם יסבלו פחות באופן משמעותי מאלרגיות מאשר אנשים שגדלו ללא חיות בית. "גם חשיפה לאבק ולמזון, כמו תוצרי בוטנים היא טובה לילדים כבר בגילאי 4-3 חודשים בניגוד למה שחשבו בעבר", הוסיפה פרופ' אגמון-לוין. "ויש אפילו הנחיה עולמית לגבי החשיפה הזו. בסופו של דבר, כככל שנפחית את זיהום הסביבתי נקטין את תופעת האלרגיות. אוויר מזוהם בכלל ועישון במיוחד, נחשבים למחוללי אלרגיה קשים".

בכנס בירושלים נדונו בין היתר הטיפולים החדשים הנעשים כיום בבתי חולים, שבמהלכם נחשפים המטופלים באופן הדרגתי למחוללי אלרגיה כמו קרדית האבק וסוגי מזון מסוימים. מדובר בטיפול אימונותרפי שמתחיל בחשיפה למנות מאוד קטנות ברמה הומאופתית, והגדלת החשיפה בהדרגה. יש לציין כי ישראל נחשבת כאחת המובילות בעולם בנושא אלרגיות, במיוחד כאלה הקשורות למזון.

על פי מחקרים שנעשו בישראל בשנים האחרונות עולה כי ב־42% מבתי האב בישראל יש לפחות אדם אחד הסובל מאלרגיה לחומר כלשהו. שיעור האסטמה האלרגית בישראל עומד על כ־10% מכלל האוכלוסייה. בתחום זה ממוקמת ישראל גבוה בטבלה העולמית יחד עם מדינות מערביות אחרות, בניגוד למדינות העולם השלישי, שם האלרגיות הן תופעות פחות שכיחות שכן החשיפה של התושבים אל מחוללי האלרגיה נעשית כבר מגילאים צעירים.