אני בן 61, אדם בריא בדרך כלל, ובשבועות האחרונים יש תופעה מוזרה. המפרק העליון של הבוהן שלי ביד שמאל נתקע ואני לא מצליח להניע אותו בצורה לינארית והוא נע רק בשני מצבים, או שהוא מקופל או שהוא פתוח ואז מאוד קשה לי לכופף אותו. אין לי כאבים אבל זה מאוד מוזר ובכל פעם שאני מנסה להניע אותו יש מעין צליל של תיק תק כזה. מה שהפחיד אותי זה שגם בבוהן של יד ימין התחלתי להרגיש את אותה התופעה ומדי פעם גם ננעלות לי האצבעות וקשה לי ליישר ולפתוח אותן. מה אפשר לעשות במקרה כזה? והאם זו תופעה מוכרת?


"מדובר בתופעה מוכרת שנקראת 'טריגר פינגר'. בדרך כלל היא מופיעה בגלל שינויים בגידים. יש לנו מערכת של גידים שעוברים בתוך מסילות כמו שרוולים, ולפעמים השרוול קצת צר ואז הגיד לא מצליח לעבור בו טוב. זה דומה ללבישת חולצה שבה השרוולים צרים יותר מקוטר היד, ואז קשה להחליק בקלות את היד בשרוול וצריך לדחוף אותה. לפעמים זה גם קשור לכאבים ראומטיים ולמצבים ראומטיים. יש אפשרות לעשות תנועות של היד במים חמים, או לשפשף את המקום עם וולטרן כי לפעמים זה עוזר. אם כלום לא עוזר, אפשר ללכת לאורטופד של כף היד שיכול להזריק לך זריקה קטנה לאזור ואז זה משתחרר. רק במקרים נדירים צריך לעבור ניתוח".



האם דיקור סיני עוזר לתסמונת פרוקטיטיס קלה והאם אפשר להירפא ממנה לגמרי?


"מאוד תלוי על איזה רקע מופיעה הפרוקטיטיס. מדובר בדלקת באזור פי הטבעת וצריך לבדוק אם הרקע הוא כחלק ממחלת הקרוהן או אם זה חלק מקוליטיס, כי מדובר במחלה כרונית, אבל תמיד אפשר להוסיף גם לטיפול חיידקים פרוביוטים ותזונה ללא סולניים שיכולים לשפר משמעותית את המצב".



מהם שמות החומרים הטבעיים להורדת הכולסטרול?


"חומרים טבעיים להורדת הכולסטרול הם חומרים פיטוסטרולים - פיטו זה צמחי, וסטרולים הם חומרים דמויי כולסטרול. מדובר בחומרים שהנוסחה שלהם דומה לכולסטרול ושהם נמצאים בדרכי העיכול. הגוף לא יודע שהם לא כולסטרול וסופח אותם במקום לספוח את הכולסטרול. גם סיבים טבעיים סופחים אליהם כולסטרול. הכולסטרול מיוצר בכבד, מופרש דרך מיצי המרי למעי ובמעי הוא נספג ברובו מחדש, אז, באמצעות סיבים אנחנו יכולים לשלוט על הספיגה מחדש. בנוסף יש גם כדור שנקרא איזיטרול שמונע את הספיגה מחדש".



האם כאשר לוקחים סטטינים צריך לקחת גם קואנזים Q10?


"אם אנשים אוכלים בשר, בדרך כלל לא צריך לקחת קואנזים Q10. בכלל יש חילוקי דעות לגבי כך ולמעשה אין שום מחקר לגבי הצורך בקואנזים Q10 ביחד עם סטטינים. יש כאלה שאומרים שמדובר במיתוס ויש כאלה שאומרים שזה פטנט שיווקי, אבל אין שום מחקר שמצביע על כך שאנשים שהם אינם טבעונים או צמחונים ונוטלים ססטינים צריכים להוסיף קואנזים Q10".



האם ייתכן שיש אנשים שכדורים לא משפיעים עליהם? ניסיתי לקחת כדור שינה לפני טיסות ארוכות אבל לא הצלחתי לעצום עין לדקה. ניסיתי גם לקחת ויאגרה ושום דבר לא קרה. האם זה משהו פסיכולוגי?


"יש אנשים שאם הם לא ישנים טוב בלילה, או אם הם מוטרדים וסובלים מחרדה ולחץ, אז כדור שינה לא יעזור להם, כי המוח שלהם ימשיך לעבוד. לפעמים זה גם עניין של מינון, כי כמות קטנה לא תעזור וכמות גדולה תעזור. יש אנשים שכל כדור לא עושה להם טוב ואז הם מפסיקים לקחת אותו וכאן מדובר בדרך כלל על התנגדות פסיכולוגית לטיפול תרופתי. אותם אנשים מתלוננים שכל כדור שהם לוקחים עושה להם לא טוב, פעם זה עושה להם דפיקות לב מואצות, פעם זה עושה להם שלשול ומשפיע על הקיבה, פעם זה עומד בגרון וכהנה וכהנה".



"הכל בראש כי אין מצב כזה שאף כדור לא מתאים לאדם מסוים. לגבי השפעת הוויאגרה, יש מצבים שוויאגרה לא עוזרת, אז צריך לנסות דברים אחרים או לגשת לרופא לברר מהי הסיבה. ייתכן שמדובר בכדור לא אורגינלי שנמכר באינטרנט, ולפעמים במצבים של חוסר תפקוד מיני, כאשר הוויאגרה לא עוזרת, צריך לפנות לטיפול באמצעות זריקות או אמצעים אחרים".