אני ובעלי בני 63. אני עדיין עובדת, אבל בעלי אינו עובד כי הוא סובל מנכות של 100% ומתקיים מקצבה של הביטוח הלאומי. במס ההכנסה אמרו לנו שאנחנו יכולים להוציא את כל כספי הפנסיה שלי שנצברו בלי לשלם את המס על כך, כי לבעלי יש פטור ממס בשל נכותו. הסכום הכולל של הפנסיה כולל הפיצויים עומד על כ-900 אלף שקל והיה אמור לייצר לי פנסיה חודשית של כ-4,500 שקל. יחד עם קצבת הנכות של בעלי מדובר בסכום חודשי של כ-6,500 שקל. האם אכן כדאי לנו להוציא את כל הכספים שנצברו בפנסיה כדי לקנות דירה נוספת להשקעה?
"סכום של כ-4,500 שקל בחודש הוא פנסיה לא רעה, ולדעתי לא כדאי לגעת בה. נגיד שלקחת את הסכום שנצבר בכספי הפנסיה שלך, שעומד על כ-900 אלף שקל, וקנית בו דירה להשקעה. בסכום כזה תוכלי לרכוש דירה שתניב לך תשואה של כ-3,000 שקל בחודש מדמי השכירות. כך שאת יכולה לראות שלא משתלם לך לעשות זאת ועדיף לך להישאר עם הפנסיה שתניב לך סכום גבוה יותר של כ-4,500 שקל. לדעתי, אתם צריכים לשבת עם איש מקצוע מומחה לתחום ולעבור עמו על כל הנתונים. עליכם לבדוק אם הוצאת סכום הכסף שנצבר בפנסיה בלי לשלם את המס תיתן לכם זכויות משוערות גבוהות יותר ממה שמרכיב הביטוח בפנסיה ייתן".




אני בן 25. לאחר שעבדתי כמה שנים ועשיתי כסף, הגעתי למסקנה שצריך להתחיל ללמוד משהו, כי אני רוצה להגיע לגיל 30 עם בסיס ורקע טוב בנוסף לחוסן כלכלי. התחלתי ללמוד לתואר ראשון, אבל אז הבנתי שמאוד קשה ללמוד ולעבוד במקביל, אז הוצאתי רישיון למונית כדי שאוכל לעשות זאת. העניין הוא שגיליתי שיש מסלולים ללימודים ייעודיים שבהם לומדים מקצוע רק במשך כמה חודשים, לעומת לימודי תואר ראשון שנמשכים כשלוש-ארבע שנים. התברר לי שיש אינסוף אופציות במסלול לימודים ייעודי, ושאחר כך גם אפשר להרחיב את זה הלאה למסלולים מתקדמים יותר במקביל לעבודה במקצוע עצמו. האם כדאי לי להמשיך ללמוד לתואר ראשון או שבכלל כיום לימודים לתואר ראשון הם כבר פאסה, וכדאי לי פשוט לעבור למסלול לימודים ייעודי?


"לימודים לתואר ראשון הם לא פאסה, אבל בשורה התחתונה אתה צודק. אין ספק שהמסלולים ללימודים ייעודיים הם כיום מאוד מגוונים ורלוונטיים וגם יותר פרקטיים ומשמעותיים לרכישת מקצוע. לכן אם אתה שואל אותי מה כדאי לך לעשות, אז התשובה היא לבחור במסלול הייעודי באופן חד-משמעי".



"אתה אדם שיש לו ממד של יזמות, ואתה צריך לעסוק בדברים מגוונים כדי לא להשתעמם מהר. לכן המסלול הייעודי מתאים לך יותר מלימודי תואר ראשון, שמצריכים ישיבה ממושכת על התחת. בלימודים הייעודיים אתה לומד רק את המקצועות הפרקטיים, ואילו בתואר ראשון אתה נדרש ללמוד המון שעות של חומר תיאורטי שלא ממש נדרש לעבודה במקצוע. במסלול לימודים ייעודי אתה גם לא תצטרך להפסיק לעבוד, כי מדובר במסלול מקוצר שלא אורך כמה שנים, ותמיד יש לך את האפשרות להמשיך אחר כך בקורסים משלימים כדי להתפתח יותר במקצוע ובמישור הכלכלי".




אני אלמנה שמתקרבת לגיל 70, ויש לי ארבעה בנים. הצעיר ביניהם עשה עבורי המון לאחר שאביו נפטר, ונתן את כל מה שיש לו למען הבית והמשפחה. כעת הוא מתקרב לגיל 40, ובגלל כל הבלגן הוא עדיין אינו נשוי ואין לו דירה. חשבתי שכעת, בגילי המופלג, הגיע תורי לעשות למענו. לצערי, אין לי הרבה אפשרויות ויש לי רק חיסכון קטן בסכום של כ-100 אלף שקל שחסכתי כדי לעזור לו בלקיחת משכנתה. האם בסכום הזה ניתן לרכוש דירה באמצעות משכנתה?


"לצערי, סכום של 100 אלף שקל הוא מועט מדי בשביל לרכוש דירה טובה להשקעה אם אנחנו מתייחסים לכלל של 30-70 בלקיחת משכנתה. זה אומר שאם יש לך הון התחלתי של 100 אלף שקל, תוכלי לרכוש דירה בסכום של כ-400 אלף שקל".



"יש מעט דירות בסכום כזה, והן נמצאות רק באזורי הפריפריה ולרוב מדובר בדירות מאוד קטנות שצריכות שיפוץ בהשקעה של כ-20-30 אלף שקלים, ואחר כך ניתן להשכיר אותן בסכום של כ-1,500 שקל בחודש. אם בנך עובד במקום עבודה מסודר עם תלוש משכורת, אין שום סיבה שהוא לא יקבל משכנתה לרכישת דירה קטנה להשקעה. בסכום השכירות שלה הוא יוכל לשלם את ההחזר החודשי של המשכנתה, ואחר כך הוא יוכל למכור אותה בסכום גבוה יותר מסכום ההשקעה ולהתחיל להתגלגל לעצמאות כלכלית". 




מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב-8:00 בבוקר ב-"103FM"