בכל שנה בתקופת החורף, כאשר מזג האוויר יבש, כל הגוף מגרד לי מכף רגל עד ראש. אני מוצא את עצמי מתגרד בצורה איומה ושום דבר לא מצליח להרגיע זאת. מה אפשר לעשות? "אתה צריך לעשות מה שעושות רוב הנשים, כאשר הן מסיימות את המקלחת ומיד מורחות קרם לחות על כל הגוף. חלק גדול מהגירוד נובע מיובש של העור ויש גם תסמונת שנקראת אטופיק דרמטיטיס, סוג של אסטמה של העור שהטיפול בה הוא ללחלח את העור, כלומר להוסיף לו לחות. אני מציע לך למרוח שמן תינוקות על העור מיד לאחר שאתה מסיים להתקלח, כאשר הגוף עדיין רטוב, וכך ביחד עם המים אתה יוצר שכבה שמגנה על העור.



כמו כן כדאי לאכול יותר שומנים טבעיים, כמו אומגה 3, אבוקדו וטחינה, כדי שעור הגוף יקבל גם שומן מבפנים. כאשר אתה הולך לישון אל תחמם את המיטה, אלא רק את החדר, ותישן עם שמיכה יותר דקה. בנוסף תיקח מספר סדינים, תרטיב אותם במים ותתלה אותם על כיסא בסמוך למיטה, כדי שהמים יתאדו ויעלו את כמות הלחות בחדר.אם אתה לא רוצה להשתמש בסדינים רטובים, אתה יכול לקנות מכשיר אדים קרים, אבל חשוב מאוד להקפיד לרחוץ ולנקות אותו היטב, אחרת מצטברים בו חיידקים ובמקום לפזר בחלל החדר אדים אתה למעשה תפזר חיידקים. בנוסף תשתדל ללבוש בגדים מכותנה או מפשתן ולא מבדים סינטטיים שמגרים את העור".





אני בת 62 ולא מזמן נסעתי ברכב שלי והגעתי למקום מסוים שבכלל לא התכוונתי לנסוע אליו וגם בכלל לא זכרתי לאן רציתי להגיע. זה היה מאוד מבהיל. האם מדובר בהתחלה של אלצהיימר?



"על סמך מקרה בודד לא הייתי ממהר לאבחן זאת כאלצהיימר אף כי בגיל 62 לכולנו יש סיכוי לפתח את המחלה. ייתכן שמדובר במצב שנקרא אמנזיה. זהו מצב שנגרם מבעיה של זרימת דם לאזור מסוים במוח, שגורמת לשכחה זמנית שנמשכת בדרך כלל עד 24 שעות. במצב זה אנחנו לא זוכרים מה קורה, כמו באירוע מוחי קל וחולף. אמנזיה לרוב מופיעה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים בסביבות גיל 60 ומעלה והפעולה באותו הרגע היא אוטומטית. כלומר, את נסעת כמו שצריך במכונית, נהגת כשורה לפי חוקי התנועה, עצרת ברמזורים ולמעשה פעלת באופן אוטומטי עד שהגעת למקום שאליו לא היית צריכה להגיע. צריך לבדוק מה קרה כאשר הגעת לאותו מקום וכמה זמן לקח לך לחזור לעצמך.



כדאי לברר אם מדובר בסימפטומים התחלתיים של אלצהיימר צריך לערוך בדיקות שונות, כי אלצהיימר לא מופיעה כמקרה בודד וחד־פעמי. אלצהיימר פוגעת במספר דברים כמו בזיכרון לטווח הקצר, בזיכרון לטווח הארוך, בהתמצאות במרחב ועוד. בכל אופן, המקרה שארע לך בפירוש מחייב התייחסות ולכן אני ממליץ לך לגשת לנוירולוג שיבצע בדיקות קוגניטיביות כמו יכולת חישוב של חשבון פשוט, לבדוק אם את מצליחה להתמצא במרחב ועוד. ייתכן שתצטרכי ליטול אספירין באופן קבוע וגם יש לבדוק אם צריך לאזן אצלך את לחץ הדם, את רמת השומנים או הסוכר וכן הלאה".



אני אבא לילדה בת שלוש ומתלבט אם כדאי לחסן אותה כנגד שפעת. השכנה שלי, שהיא אמא לשלושה ילדים, טוענת שהחיסון כלל לא יעיל ואף גורם להידבקות בשפעת. היא בעצמה מעולם לא חיסנה את ילדיה, אבל מצד שני, בסקר קצר שערכתי בגן הילדים של בתי התברר שרוב הילדים חוסנו. מה דעתך בנושא?



"דעתי בנושא הזה כבר ידועה. אני בעצמי כבר התחסנתי החורף וכך גם כל נכדיי. החיסון לשפעת כלל לא יכול לגרום להתפרצות של שפעת כי הוא עשוי מווירוס, שלא יכול להדביק, כמו שכל דבר מת לא יכול לחיות. מה שכן, החיסון יכול לגרום לתגובה מסוימת שבה יש תחושה דמוי שפעת של כאבים בפרקים שנמשכת לרוב יום או יומיים, אבל בוודאי שזו לא מחלת השפעת שנמשכת כשבוע עם תופעות של חום גבוה, כאבים עזים בפרקים והרגשה לא טובה.



לילדים קטנים ולאנשים מבוגרים מומלץ מאוד לקבל את החיסון ולדעתי כדאי גם לכולם בכל גיל. לכן, אם אתה שואל אותי, קח את בתך בת השלוש ותחסן אותה ובמקביל תחסן את עצמך וגם את אשתך, ותהיו בריאים".




שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.



מתוך תוכניתו של פרופסור רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב־"103FM". ערכה: הדס בארי