אני מאוד אוהבת לאכול פיצה. כיצד ניתן לשלב פיצה בתפריט דיאטתי?
“במשולש פיצה קנוי יש בממוצע 400 קלוריות. אפשר לאכול משולש אחד ולידו סלט ירקות ללא שמן, טחינה או רוטב משמין אחר, כארוחת ערב דיאטתית. אם מכינים פיצה בבית אפשר לעשות אותה דיאטטית ובריאה יותר על ידי שימוש בקמח מלא, הכנה של בצק דק, גבינה צהובה 9% לפחות בחצי מהגבינה שמפזרים מלמעלה ותוספת של רוטב עגבניות שהוא בריא. וכך מקבלים פיצה פחות משמינה ויותר בריאה, עם סידן וחלבון, שמתאימה יותר לדיאטה”.



אני אוכלת עדשים, טחינה, חסה ומלפפונים. אילו עוד מאכלים כדאי לי לאכול כדי להוריד את רמת הכולסטרול בדם? כמו כן, אני זקוקה לתוספת סידן, אבל מוצרי חלב גורמים לי לליחה.
"את אוכלת קטניות וירקות שזה מצוין. בדרך כלל מתרכזים במה לא לאכול כדי להוריד את רמת הכולסטרול בדם. אני ממליצה להוסיף לתפריט אבוקדו, אגוזי מלך, שקדים, דגי מים עמוקים ועשירים באומגה 3 כמו סלמון. גם שמנים מכבישה קרה כמו שמן זית ושמן חמניות טובים לכולסטרול יותר משמנים רגילים. בנושא הסידן תנסי לאכול גבינה צהובה לייט, דלת קלוריות עם כולסטרול נמוך, וכדי שהיא גם תהיה לך טעימה, נסי לאכול אותה בתוך טוסט, או גבינת ריקוטה”.



אני רוכב אופניים מקצועי ונוהג למהול משקאות אנרגטיים או אבקות שלהם במים, ושותה כשני ליטר ברכיבה של שלוש-ארבע שעות. אני מדלל את המשקאות במים, כי הטעם חזק לי מדי, אבל אני לא מרוצה מרשימת המרכיבים שם. באיזה תחליף כדאי לי להשתמש?
“אתה יכול לקחת מים, להוסיף להם סוכר ענבים ומלח שולחן ולקבל


תוצאות דומות מבחינת אספקת האנרגיה לגוף וההחזרה של המלחים שאתה מאבד בהזעה. סוכר שים כמה שאתה רוצה, רק שלא יהיה מתוק מדי, כי זה מצמיא. לדעתי זה עדיף על פני המשקאות המסחריים שבהם יש חומרים נוספים ולעיתים מיותרים, והם גם יקרים יותר מסוכר ומלח”.



כיצד ניתן לשלב בדיאטה ערמונים, והאם עדיף לאכול ערמונים טריים או קלויים?
“הערך התזונתי של ערמונים קרוב יותר לתפוחי אדמה מאשר לאגוזים. יש בערמונים רק אחוז אחד של שומן, לעומת אגוזים עם כ־60% שומן. יש בערמונים גם כמות יפה של ברזל ומינרלים ובעיקר פחמימות. ב־100 גרם ערמונים יש בסביבות ה־200 קלוריות. בערמון אחד 20־25 קלוריות. בערמונים קלויים ומיובשים יש קצת יותר קלוריות וערך תזונתי זהה. שישה ערמונים מהווים נשנוש מצוין וגם בריא”.



האם אבקת אפייה יכולה לגרום לצרבות?


“כן, כי אבקת אפייה מכילה חומר שיוצר בועות אוויר ובסיס שמונע חומציות. אבל השימוש באבקת אפייה כאשר אופים עוגה או עוגיות הוא בכמות קטנה, כך שאם מקבלים צרבת מאכילת עוגה או עוגיות, סביר להניח שהגורם לכך הוא לא אבקת האפייה”.



אני סובלת ממעי רגיז ומאוד אוהבת לאכול קוואקר לארוחת הבוקר, כדייסה על בסיס מים בתיבול מלח. אחרי האכילה אני מרגישה שהבטן נפוחה והאוכל “עולה” לי. האם הקוואקר עלול לגרום לי לבעיות במעיים?
“שיבולת השועל, הקוואקר, מכילה סיבים מסיסים שנמסים וסיבים לא מסיסים, שאינם נמסים. הסיבים המסיסים סופחים בתוך הגוף נוזלים והופכים למעין ג’ל שיש לו השפעה טובה מאוד על התאים של מערכת העיכול. לכן שיבולת השועל יכולה לעזור במניעת מחלות מעיים ומסייעת לריפוי. אותם סיבים עוזרים גם להפחית סוכרת, מחלות לב ואת הסיכון לסרטן במעיים. כדאי לאכול שיבולת שועל ואפילו יותר מפעם אחת ביום. אם שיבולת השועל ‘עלתה’ לך תנסי לאכול אותה בשעה אחרת של היום”.



אני מתעמלת מדי יום ואחרי ההתעמלות שותה שתי כוסות מים. כיוון שאני סובלת מריפלוקס, אני חשה צריבה חזקה בגרון. איך ניתן להימנע מכך?
“הריפלוקס קורה כשהסוגר שנמצא בין צינור הוושט לבין הקיבה לא סגור טוב ואז תכולת הקיבה עולה למעלה ומרגישים צריבה. את צריכה לא לשתות את שתי הכוסות בבת אחת, אלא לאט לאט, לתת למים להיספג ולעבור מהקיבה לגוף ואז לא ‘יעלה’ לך. אני ממליצה לשתות במהלך הפעילות הגופנית לגימה קטנה בכל פעם וכך לא תסיימי את ההתעמלות צמאה כל כך ולא תזדקקי לשתייה של שתי כוסות בבת אחת”.



אני קונה מדי שבוע יוגורט מסוים של מחלבה מסוימת וחשובה לי מאוד כמות הסידן, אלא שביוגורט שאני קונה היא לא מצוינת. איך ניתן לדעת כמה סידן יש?


“חפש אריזה אחרת של אותו היוגורט, אולי באריזה גדולה יותר כן תהיה כתובה כמות הסידן ואז הכמות שבאריזה שאתה קנית צריכה להיות דומה מאוד. אם גם שם לא מופיע, תחפש יוגורט דומה של יצרן אחר. ברוב היוגורטים יש כמויות דומות של סידן, ההבדלים לא כאלה גדולים”. 



מתוך תכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, כל יום שישי ב־12:00 ב־103FM