"שקר החן והבל היופי", נכתב בספר משלי. במציאות היום ניתן לראות לא פעם כיצד מקדשים את היופי, ועוד יותר מכך - מעצימים את חשיבותו וערכו. היופי שאליו מתכוונים בדרך כלל הוא חיצוני וקשור בין השאר גם למראה העור שלנו, השיער והציפורניים. מראה שמשתנה לא רק עם ההתקדמות בגיל הכרונולוגי.



מעת לעת אנחנו נשאלות על הקשר בין מזונות מסוימים לבין מצב העור: שמנוני, מקומט או סובל מאקנה, כיצד לחזק את השיער והציפורניים באמצעות תזונה נכונה וכדומה. ברור לכולם כי קרמים ומשחות טובים ככל שיהיו חייבים תמיכה לאורך זמן של אורח חיים בריא, כמו חשיפה מוגבלת לשמש ולזיהום אוויר, תזונה נכונה, שינה טובה (איכות וכמות), פעילות גופנית ועוד.



יחד עם זאת, הנה מספר התייחסויות תזונתיות. אנטי־אייג'ינג - עיכוב תהליך ההזדקנות: עם הגיל העור מתדלדל, הוא פחות גמיש, מתקמט ולעתים מופיעים בו גם כתמים. מחקרים שבדקו אוכלוסיות שונות על פני הגלובוס הוכיחו קשר בין תזונה לחיוניות העור. באזורים שבהם התפריט כלל קטניות (עדשים, חומוס, שעועית), ירקות, דגים ושמן זית סבלו פחות מהנזקים של חשיפה לשמש, לעומת אוכלוסיות שהרבו לאכול מרגרינה, חמאה, בשר, חלב ומוצריו, פחמימות וסוכר.



במחקר אחר נמצא כי עורן של נשים בעשור החמישי לחייהן, שהצריכה של החלבון, הכולסטרול, ויטמין C, ויטמין A והמינרלים אשלגן וזרחן הייתה אצלן ברמות נמוכות, היה מקומט יותר. הרכיב התזונתי המשפיע ביותר לטובה על העור היה ויטמין C. ההסבר לכך יכול להיות בעובדה שהוא חיוני לתהליך יצירת קולגן (חלבון המרכיב את העור, שומר על שלמותו ומשפר ריפוי פצעים), כמו גם היותו, בדומה לוויטמינים נוספים, נוגד חמצון המעכב את הזדקנות התאים בגוף.



זו הזדמנות להסביר את הקשר בין נוגדי חמצון והגנה על התאים: החמצן, שחיוני לגוף האדם, יכול להיות גם בעל השפעה מזיקה באמצעות תרכובות כימיות פעילות שיכולות להיווצר מתהליך החמצון. פעולות הגוף היומיומיות וחשיפת הגוף לזיהומים, כמו אוויר מפויח או עישון, מביאות לייצור של מולקולות הנקראות "רדיקלים חופשיים" שנוטים לבוא במגע עם חמצן - ולהתחמצן. התחמצנות זו עשויה להוביל להתפתחות של מחלות ולהאצה של תהליכי הזדקנות של התאים. נוגדי החמצון הם מולקולות יציבות, היכולות להגן על הגוף מפני השפעתם המזיקה של הרדיקלים החופשיים ולסייע בצמצום הסיכון לבעיות בריאותיות ומחלות שונות.



מעבר לנוגדי החמצון שגוף האדם מייצר, אנחנו יכולים לזכות בנוגדי חמצון בתזונה. מקורות מצוינים הם פירות, ירקות וקטניות.


דרך נוספת לשיפור מראה העור ולצמצום השפעת הגיל ונזקי השמש היא באמצעות צריכה של תוספי מזון: ויטמין C, ויטמין E (הנמצא באגוזים, שקדים ושמנים), קולגן (יש המזריקים ישירות לעור, כחומר מילוי) וכורכומין (הרכיב הפעיל בתבלין הכורכום), שמשתתף עם קולגן בתהליך ריפוי פצעים.



עור יבש: כאמור, התנאים הסביבתיים משפיעים על מצב העור והמראה שלו. בימי החורף מוכרת לכולנו התופעה של עור יבש, בעיקר באזורים החשופים כמו הפנים וגב כפות הידיים. אוויר יבש בחדרים מחוממים, חשיפה רבה לשמש בקיץ, שימוש בסבונים מסוימים או בחומרים אחרים גורמים לאיבוד נוזלים של תאי העור. צריכת נוזלים כמו שתייה של מים אולי לא תפתור את הבעיה, אך בהחלט עשויה לשפר את המצב. סיבות אחרות לעור יבש יכולות להיות מחלות עור או מחלות כרוניות שהביטוי להן הוא גם בעור.



הטיפול התזונתי הוא משני, ניתן לצמצם את איבוד הנוזלים מהתאים, שמוביל להתכווצות העור ולהתקמטותו. יש לספק לגוף חומצות שומן שמשפיעות על גמישות העור ועל אצירת הנוזלים בתאים, בעיקר בעזרת חומצות שומן רב לא רוויות, המצויות בשמנים מן הצומח כמו שמן זית, שמן קנולה, אבוקדו וטחינה.



שיער וציפורנים: קרטין הוא חלבון המרכיב את השכבה החיצונית של העור וכן את השיער והציפורניים, ומכאן שלעתים פגיעה בבריאותם מתרחשת במקביל. אנמיה (מחסור בברזל, בוויטמין 12B), מחסור בוויטמין D, מחסור בחומצות אמינו (חלבונים מסוימים), חשיפה לכימיקלים מסוימים, לזיהומים, רקע רפואי כמו בעיות בבלוטת התריס וזקנה - אלה הם חלק מהסיבות שיכולות להביא לנשירת שיער, לפיצול של קצות שיער ולציפורניים שבירות או סדוקות. לא תמיד, אגב, אפשר לזהות את הסיבה הישירה.



במחקר שיצא במגזין המקצועי "Cosmet Dermatol" נמצא כי תוסף תזונה של חומצות השומן אומגה 3 ואומגה 6, שמקורן בזרעי פירות יער ודגים, בשילוב נוגדי חמצון, הביאו לצמיחה מחודשת של שיער אצל גברים ונשים. חוקרים בשווייץ דיווחו כי תוספת של הוויטמין ביוטין (7B) משפרת ומחזקת את השיער והציפורניים.



השורה התחתונה: הגידול של האוכלוסייה המזדקנת בעולם הוא אחת הסיבות שמניעות מחקרים שמטרתם לסייע להרגיש טוב ולהיראות טוב יותר. במקביל למחקרים המקדמים את שיפור המראה, שלא לומר היופי, ברור כי לתזונה השפעה רבה על העור, השיער והציפורניים. המחקרים נמשכים, ונכון להיום עדיין אין המלצות למינונים של רכיבים פעילים לשמירה על מראה העור על ידי צריכה של תוספי מזון. ולכן, לא נותר לנו אלא לאמץ את הדרך הבטוחה של תזונה נכונה, מגוונת ועשירה בירקות ובפירות.