אנחנו זוג צעיר עם ילדה בת חודשיים והון עצמי של 700 אלף שקלים. לבעלי יש חברה מצליחה ויכולות עסקיות גבוהות. קיבלנו הצעה להיות זכיינים של רשת פיצריות מאוד מצליחה, ואנחנו מאוד מאמינים שזה יצליח. ההשקעה בפיצרייה היא בסכום של מיליון שקלים, שמתחלקים בינינו לבין עוד שותף. כלומר, נצטרך להשקיע חצי מיליון שקלים. אנחנו רוצים גם לקנות בית וגם להשקיע בעסק ומתלבטים. במה כדאי לנו להשקיע, וכמה?

“המטרה שלכם היא ליצור לעצמכם עצמאות כלכלית. השקעה בעסק היא לא השקעה במהותה, אלא מימון, שזה דבר שונה מאוד. מימון של עסק הוא עסקה מאוד מסוכנת, גם אם מדובר ברשת פיצריות מפורסמת. שוק האוכל, ההסעדה, הוא הקשה ביותר מבחינת תחרות וגם דורש המון זמן והמון אנרגיות. חלק קטן מהעסקים שנפתחים מצליחים. רובם שורדים או נכשלים. כלומר, השאלה היא אם להשקיע את הכסף של עתיד המשפחה במימון עסק בסיכון. זה שאתם מאמינים שהפיצרייה תצליח זה בסדר, והעובדה שהבעל מחזיק חברה מצליחה זה גם בסדר, אבל לפתוח פיצרייה זה הדבר האחרון שהייתי עושה. כי הסבירות שבמימון עסק הכסף שלכם ייעלם או יספוג מכה, היא, למשל, סבירות הרבה יותר גדולה מאשר אופציה של רכישת מניות בסיכון בבורסה. אני במקומכם הייתי יוצר בכסף הזה השקעות אמיתיות. למשל, רוכש דירה טובה להשקעה או רוכש שתי דירות להשקעה, בארץ או בארצות הברית. יש היום מסלולי עסקאות מצוינים ובטוחים, שכוללים תשואה מעט יותר נמוכה אבל גם ערבות בנקאית על הכסף. על 700 אלף שקלים אפשר להרוויח כ־50 אלף שקלים בשנה כתשואה, שזה כמו משכורת שלישית”.



אני בעל חברה להפקות אירועים, עסק קטן שעושה רעש גדול. אני באופי שלי יזם שלא יושב רגע אחד רגל על רגל. הבעיה היא שאני עובד המון ולא רואה כסף, לא רואה תוצאות. מה אני עושה לא נכון?

“אתה כל הזמן מנסה לרוץ קדימה, וכשרצים קדימה כמו משוגעים אין זמן לעצור, להתפתח, לגדול ולצמוח ולהיות יעיל ואפקטיבי. אם אתה סומך רק על עצמך, זה הופך אותך לפועל שעושה את העבודה ולא נותן לך זמן ואנרגיות להיות המנהל של העסק שלך. מנהל צריך לחשוב, להיות יעיל, לפתח מוצרים נלווים, ליצור שיתופי פעולה ועוד, ולא לטפל בכל דבר הכי קטן. תתחיל משעתיים בשבוע שבהן אתה מנתק את עצמך מהעבודה השוטפת, יושב ולא עושה כלום, רק חושב, ועוד שעתיים אחריהן שבהן אתה מדבר בטלפון ויוצר קשרים. מארבע השעות האלה תלמד לייצר איכויות חדשות בעסק לטווח הארוך. אני גם ממליץ לך לקחת מאמן לעזרה מקצועית של כמה מפגשים, עם הסתכלות מלמעלה ובניית סדרי עדיפויות. כי אם תמשיך לרוץ ככה, אתה תרוץ באותו מקום במעגלים”.



לאשתי ולי יש הון עצמי של 150 אלף שקלים ועם עזרה של המשפחה ב־100 אלף, יש לנו 250 אלף שקלים. החלטנו לרכוש דירה להשקעה. מצד שני, אם נרכוש אותה, נוותר על זכותנו להשתתף בהגרלת "מחיר למשתכן" או זכויות עתידיות אחרות שיהיו לזוגות צעירים כמונו. את הדירה אנחנו רוצים לרכוש באילת, ששם יש אפשרות לדירה שכרגע תניב 2,500 שקלים בחודש, אבל מחירה לא צפוי לעלות, ויש דירה שתכסה את המשכנתה, אבל המחיר שלה צפוי לעלות מ־700 אלף ל־1.2 מיליון בחמש השנים הבאות. האם לרכוש דירה, ואם כן, איזו מהן?

“זכויות עתידיות אינן רלוונטיות, כי הכל משתנה כל הזמן. אם אתה כל הזמן תחכה לקבל החלטות על פי דברים שאולי יקרו בעתיד, לעולם לא תזוז. בנוגע ל‘מחיר למשתכן’, אף אחד כרגע לא יודע מה יהיה. אני אישית ממש לא מתלהב. כרגע אתה מקבל במחיר למשתכן הנחה במחיר על מצב קיים, על מחירי נכסים באותו אזור שבו מוקם הפרויקט. אני טוען שאחרי שהדירות יעמדו שם, רוב הרוכשים יהיו כאלה שקנו אותן להשקעה, לא למגורים, והם יחפשו שוכר. ואז יהיה קשה למצוא שוכרים, כי פתאום יהיה בום מטורף של דירות באזור שהוא לא אזור ביקוש מלכתחילה. ולכן אני צופה שמחירי הדירות ירדו שם יותר מבכל מקום אחר. מצד שני, אתה לא יכול למכור את הדירה שקנית שם. לכן זה בעיני פרויקט בסיכון. לגבי הדירה להשקעה באילת, אני מאמין גדול בהתבססות על מה שקיים היום. אם אתה יכול ליצור כיום תשואה של 2,500 שקלים בחודש, מדובר בסכום מכובד. בטווח של חמש שנים התשואה תניב לך את ה־150 אלף שקלים רווח, ובאופן הרבה יותר בטוח, מבלי לחכות שמחיר הדירה יעלה ומבלי להיות תלוי בתנודות השוק. אם תחסוך את הכסף תקבל ריבית דריבית, וגם קיים סיכוי שמחיר הנכס יעלה עם השנים”. 


 


מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב-8:00 ב-'103FM'.