אני בן 75 ונוטל כדורי אספירין וגם כדורים כנגד כולסטרול. בכל בוקר אני נוהג לשתות מיץ אשכוליות טרי ולפעמים גם מיץ רימונים. שמעתי שמיץ האשכוליות עלול להשפיע על האפקט של הכדורים, האם זה נכון? "אכן שתיית מיץ אשכוליות יכולה להשפיע כאשר נוטלים כדורים כנגד כולסטרול, אבל לא על נטילת האספירין. יש הבדל בין מיץ רימונים לבין מיץ אשכוליות, כי את מיץ הרימונים אין בעיה לשתות עם כדורים נגד כולסטרול ואין לו השפעה עליהם".

"הבעיה בשתיית מיץ אשכוליות קיימת בעיקר בתרופות ממשפחת הסטטינים שנוטלים להורדת הכולסטרול. ההשפעה מתבטאת בכך שאם למשל אתה נוטל כדור סטטין של 20 מ"ג ובאותו זמן שותה מיץ אשכוליות, זה עלול לגרום לכך שהשפעת הכדור תהיה כאילו נטלת כמות תרופה של 80 מ"ג ולא של 20 מ"ג. לכן, בתקופה שבה אתה שותה מיץ אשכוליות, מאוד כדאי לבדוק את רמת הכולסטרול שלך, כי זה עלול לגרום לירידה גדולה ברמת הכולסטרול, שזה לא דבר רע, אבל באופן כללי אנחנו מעדיפים שיהיה איזון אצל החולה מאשר קפיצות גדולות למעלה ולמטה, ולכן ממליצים לחולה לא לשתות מיץ אשכוליות, כדי לשמור על האיזון. בכל אופן אין פה תשובה חד־משמעית ורפואה היא אינה מדע מדויק, אבל באופן עקרוני ההמלצות המקובלות הן להימנע משתיית מיץ אשכוליות עם חלק מהתרופות להורדת לחץ הדם ועם חלק מהתרופות להורדת הכולסטרול בגלל ספיגת יתר או השפעת יתר של הסטטינים".

מיץ אשכוליות. צילום: istockphoto
מיץ אשכוליות. צילום: istockphoto


אני שוקלת להתחיל בשיטת התזונה לפי סוג הדם. מה דעתך על השיטה הזאת?

"אני תמיד אומר שאפשר לנסות ולראות איך זה משפיע. השיטה של התזונה לפי סוג הדם עדיין לא הוכחה באופן חד־משמעי, אף שיש אנשים שניסו זאת וזה השפיע עליהם באופן חיובי. לעומת זאת, יש כאלה שזה לא עושה להם טוב. אני, למשל, ניסיתי את זה וזה עשה לי רע. סוג הדם שלי הוא O ולפי שיטת התזונה הזאת הייתי אמור לאכול יותר בשר ופחות ירקות, אבל מתברר שאכילה מרובה של בשר ופחות ירקות לא עושה לי טוב. לכן אני חושב שצריך להתחבר לגוף שלך ולא למה שאומרים, אלא רק למה שמרגישים. באופן אישי אני לא דוגל בשיטה כי אני חושב שצריך לאכול אוכל מגוון מכל המינים ומכל הסוגים. בכל אופן, אני מציע לך לנסות לאכול לפי השיטה הזאת במשך חודשיים ולראות אם זה משפיע עלייך באופן חיובי, ואז תוכלי להחליט אם את ממשיכה בשיטת התזונה הזאת. אם זה לא עושה לך טוב, תאכלי רק את מה שמתאים לך באופן אישי. העיקר הוא לא לאכול הרבה סוכר, לא לאכול הרבה מלח, לאכול הרבה ירקות והרבה פירות (במקרה שאין לך סוכרת) מכל המינים ומכל הסוגים, לאכול מוצרי חלב במידה מאוזנת ולאכול שקדים וקצת בוטנים".

אמי עברה את גיל 90 ובעבר היא חלתה בשלבקת חוגרת. לפני כשנתיים היא קיבלה חיסון והצליחה לעבור את תקופת החורף בשלום. בחורף הזה פניתי לרופאים לשאול אם כדאי לה להתחסן שוב. רופא המשפחה אמר שאין צורך, כי צריך להתחסן רק בכל חמש שנים, ואילו הרופא הפרטי של אמי אמר שכדאי לעשות כבר עכשיו את החיסון. מה לדעתך כדאי לעשות?

"אני מציע קודם כל לעבור בדיקת נוגדנים. במקביל, כדאי לברר בחברה שמייצאת את החיסון על אורך ההשפעה שלו. לפי מיטב ידיעתי, השפעת החיסון כנגד שלבקת חוגרת מחזיקה לפחות חמש שנים. בגיל 90 כנראה מערכת החיסון אצל אמך חלשה וירודה, כי היא כבר חלתה בהרפס, והחיסון כנגד המחלה נעשה מווירוס מוחלש. לכן לא הייתי ממליץ לחסן את אמך כעת בווירוס מוחלש, אלא מברר ומחכה לתום חמש השנים כפי שמקובל".

אני נוהג לאכול בכל יום שום טרי, האם יש בכך בעיה שיכולה להשפיע על הבריאות שלי?

"ההשפעה של השום היא בעיקר בריח. למעשה, שום נחשב לאנטיביוטיקה של הטבע. השום הוא חומר שיש לו השפעה של אספירין. בתאי השום יש מרכיב חשוב שנקרא אצילין, שכאשר אתה נוגס בשום, החומר הזה יוצא החוצה ויש לו השפעה אנטי־אוקסידנטית וגם השפעה אנטי־בקטריאלית והשפעה אנטי־ויראלית. לאצילין יש אפקט חיובי שדומה לאפקט של האספירין, בכך שהוא מונע את ההיצמדות של הטסיות. לכן, כפי שאמרתי, הבעיה היחידה באכילת שום היא הריח שנודף מהפה אחר כך".

שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק בידי רופא המשפחה או רופא מומחה
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב־103FM ערכה: הדס בארי