לפני כשישה שבועות נולדה לי תינוקת, ומתברר שיש לה נטייה להסתכל ימינה. איך אפשר לבדוק בגיל כה מוקדם אם יש לה בעיה בשדה הראייה?


"מאוד קשה לבדוק בעיה בשדה הראייה אצל תינוקת בת שישה שבועות. לכל תינוק שיוצא מחדר התינוקות מתבצעת בדיקת ראייה, כדי לבחון רפלקס אור, ואולי אתם צריכים לבדוק אם במקום שבו היא נמצאת יש חלון שמכניס אור לחדר מצד ימין שלה, כי לפעמים אור מושך מבט של תינוקות. דבר נוסף שצריך לבדוק הוא שרירי הצוואר שלה. יש תינוקות שנולדים עם טורטיקוליס, שזו סטייה (קטנה יותר או פחות) של הצוואר לצד מסוים. יש תרגילים פיזיותרפיים מיוחדים לכך, ולרוב הכל מסתדר בהמשך. בכל אופן, כדאי מאוד לבדוק זאת ולהתייעץ עם רופא ילדים מומחה".



האם חרדות יכולות לעבור בתורשה? אני בת 52, וגם סבתי וגם אבי סבלו מחרדות, ורציתי לדעת אם זה יכול לעבור בתורשה גם לילדים שלי?


"בוודאי. אם ההורים הם חרדתיים, מן הסתם גם הילדים שלהם יהיו חרדתיים. מדובר בשילוב של תורשה וסביבה, כמובן, לא בטוח שזה יעבור באופן אוטומטי לכל ילד, אבל רוב הסיכויים שאם ההורה הוא חרדתי, גם הילד שלו ירכוש זאת ממנו. כאשר ילד גדל עם הורה חרדתי, שכל הזמן נבהל וחרד פן יקרה לו משהו ומזהיר את הילד בקול חרד, אותו ילד לומד שהעולם הוא מקום מסוכן שצריך להיזהר ממנו.



לא רק תכונות חיצוניות עוברות בתורשה, גם תכונות רגשיות עוברות בתורשה, כמו חרדה ודיכאון. לכן, כאשר יש רקע כזה במשפחה כדאי לטפל בזה מיד כאשר רואים את הסימנים הראשונים אצל הילדים. בילדים קטנים אפשר לטפל, לשפר את הביטחון העצמי שלהם ולעצב את עולמם, כדי שיוכלו להסתכל על העולם מזווית חיובית, להראות להם שהעולם הוא יפה ושאפשר ליהנות ממנו, כי ילדים נוטים להתלהב ולהתרגש מדברים מסוימים הרבה יותר מרוב המבוגרים, ולכן עדיין אפשר לפתח ולשמר אצלם את תחושות ההנאה וההתלהבות מהחיים. אם גם ההורים הבוגרים מתלהבים בעצמם ומדברים בהנאה ליד הילדים שלהם, הם נותנים לילד את התחושה שהחיים יפים ושאפשר ליהנות מדברים כמו אוכל טוב, נוף יפה ועוד ועוד. ההורים לא צריכים לבוא לילדים רק בטענות, אלא לחזק אותם ולתת להם תחושה חיובית ברוב הזמן.



כמובן, הדבר החשוב ביותר שההורים אמורים לתת לילדים הוא אהבה ללא גבולות, כי ילד שגדל עם אהבה בלי גבולות תמיד גדל כילד בריא, וגם אם הוא לא מתנהג בסדר לפעמים, אז כמובן, לא צריך להצדיק אותו, אבל צריך למצוא את האיזון הנכון בין לתת לו את כל הנשמה ולחזק אותו לבין לפנק אותו. יש הבדל גדול בין חיזוק, תמיכה ועידוד לבין פינוק וזאת החוכמה הגדולה של ההורים מול ילדיהם.



יש לזכור שהכלל החשוב ביותר הוא שאם ההורה מאושר, גם הילד יהיה מאושר, ולכן, אנחנו המבוגרים צריכים תמיד לזכור לדאוג קודם כל לעצמנו ולאושר שלנו, להסתכל על חצי הכוס המלאה ועל היופי הרב שיש בעולם, למרות הצרות היומיומיות שאנו חווים בחיים. לכולנו יש בעיות שונות, פנצ'ר בדרך לעבודה, חיכוך עם הבוס ועוד, אבל החוכמה היא לדעת שאלו הם החיים, וברגע שמקבלים זאת בהבנה, הרבה יותר קל להכיל את המציאות ולהסתכל על החיים מן הפן החיובי שלהם. אם אתה חושב שמחר יהיה טוב יותר, תוכל להעניק גם לילד שלך את תחושת האופטימיות ולמנוע ממנו להיות חרדתי מהעולם סביבו".


 


זה שנים רבות אני סובל מפליטת זרע מוקדמת. אני מטופל בשני כדורי פאקסט ליום ועזרקאין, והרופא שלי אמר שאין כל בעיה לצרוך את הפאקסט לאורך שנים. האם זה לא עלול להזיק לי לטווח הרחוק?

"פליטת זרע מוקדמת היא תופעה שאופיינית להרבה גברים, והטיפולים התרופתיים המקובלים לבעיה הם תרופות ממשפחת הטריציקליים, שהן תרופות מהדור הישן שניתנו בעבר לדיכאון או נטילת התרופה פאקסט, שהיא ממשפחת תרופות ה־SSRI, שהן מהתרופות המודרניות יותר שניתנות לחרדה ולדיכאון. עזרקאין הוא חומר להרדמה מקומית. מדובר בג'ל שמרדים את האזור, וכך הוא הופך את איבר המין לפחות רגיש ומעניק יכולת להאריך את ההגעה לשפיכה. אין כל בעיה לצרוך את התרופות הללו לאורך השנים. הרבה מאוד אנשים נוטלים את הפאקסט, את האלטרול או תרופה נוספת בשם אנפרניל וכל תרופה אחרת ממשפחות אלו לתקופה ארוכה, ולכן אין לך מה לחשוש מכך. אגב, לפעמים גם טיפול פסיכולוגי יכול לעזור למניעת שפיכה מוקדמת, וכדאי לך אולי לנסות זאת במקביל לטיפול התרופתי".