אני בת 70 וסובלת מנזילת שתן בלתי רצונית. מה ניתן לעשות חוץ מללכת כל היום עם פדים?

"יש הרבה דברים שניתן לעשות. יש תחום שנקרא אורוגינקולוגיה, ורופא אורוגינקולוג מומחה בבעיות שקיימות בדרכי השתן וקשורות בדרך כלל לצניחה של הרחם, לצניחת הנרתיק, לחולשת שרירי רצפת האגן ולבעיות נוספות מהסוג הזה הגורמות לדליפת שתן. קיימות תרופות רבות מסוגים שונים לטיפול בדליפה או באיבוד שתן בלתי רצוניים, ויש גם ניתוחים פשוטים יותר או פחות שנועדו להרים את השלפוחית. קיימים אביזרים שניתן להכניס לנרתיק כדי לדחוף את הרחם למעלה אם הוא צנוח, ויש גם תרגילי התעמלות מיוחדים שנועדו לחיזוק רצפת האגן. אני מציע לך לגשת לרופא אורוגניקולוג כדי שידריך אותך מה כדאי לעשות בהתאם למצבך".

 

אני בת 58 ובמשך חמש השנים האחרונות אני נוטלת סימבלטה נגד חרדה. האם נטילת התרופה הזו לאורך שנים עלולה לגרום נזק לכבד?
"כל תרופה יכולה להשפיע על הכבד, ולכן לכל אדם שנוטל תרופות באופן קבוע במשך זמן רב אני תמיד ממליץ לעבור בדיקות, כולל בדיקת תפקודי הכבד. אם הבדיקה יוצאת תקינה ואין כל הפרעה בתפקודי הכבד, ניתן להמשיך ליטול את התרופות. בקשי מרופא המשפחה בדיקת תפקודי כבד ובדיקות רוטיניות נוספות".

 

אני בן 22, ולאחרונה הופיעו אצלי שלוש שערות לבנות בראש. זה מאוד מוזר מבחינתי, כי תמיד היה לי שיער שחור. אני רוצה לדעת אם מדובר במשהו גנטי, כי לאבי החלו להיות שערות לבנות רק בגיל 30. האם עליי לעבור בדיקות מסוימות או ליטול ויטמינים?
"יש סיפור מאוד יפה על שייח' ערבי שהתחתן עם שתי נשים, האחת מבוגרת והשנייה צעירה. האישה הצעירה מרטה לו את כל השערות הלבנות והאישה המבוגרת מרטה לו את כל השיער השחור, ואז הוא נשאר קירח מכאן ומכאן. ככה זה, משום מה גברים עם שיער לבן נחשבים מאוד סקסיים דווקא בעיני נשים. כמה שערות לבנות בראש יכולות להיות דבר נחמד, אבל אם זה ממש מפריע לך, אתה יכול  למרוט אותן - להקפיד שזה יהיה מהשורש ולא לגזור אותן - או פשוט לצבוע אותן. שיער לבן יכול להיות תופעה גנטית אם במשפחה יש היסטוריה של גברים ששערם מתחיל להלבין בגיל צעיר, ואצל אביך השיער החל להלבין בגיל 30, שזה גיל צעיר יחסית. לגבי ויטמינים, אם אתה מקפיד על תזונה מגוונת, אין כל צורך ליטול תוספים".

 

אני בן 80 ובחודשים האחרונים אני פתאום מרגיש מעין צליל של "טק" באוזן, ואז כל הנשימות מהאף עוברות לאוזניים. כדי לעצור את זה אני סותם את הנחיריים באף ומושך אוויר פנימה, אבל זה מיד חוזר שוב. זה מאוד מציק לי וקורה בעיקר בשעות הערב, כשאני יושב מול הטלוויזיה. מהי הסיבה לכך ואיך אפשר למנוע את זה?

"אתה צריך ללכת לרופא אף־אוזן־גרון. יש תרופה שנקראת סטרונאז, שמגיעה בצורה של ספריי שאותו משפריצים לתוך האף, והוא מצליח לפתוח את כל המערכת. למעשה מה שקורה לך נובע מבעיה של אוורור האוזן התיכונה. בדרך כלל האוזן התיכונה מאווררת על ידי צינורות שמחברים את האוזן לחלל הלוע ולאף, אבל אצלך הצינורות האלה כנראה נסתמים ונפתחים שוב. לכן בכל פעם כשהצינורות נסתמים, מתחיל להיווצר שם לחץ, וכאשר הלחץ משתחרר אתה שומע צליל של 'טק'".

  

אשתי בת ה־68 לקתה ב־CVA קשה מאוד לפני כעשר שנים, ומאז היא משותקת וסיעודית ולא מסוגלת לעשות דבר בכוחות עצמה. היא נכה בכיסא גלגלים, מחוברת לחמצן וסובלת מכאבים ספסטיים שגורמים לה לשאוג ולזעוק. היא נוטלת כדורים שונים באופן קבוע, ורשימת התרופות שלה מאוד ארוכה. האם במצבה באמת יש צורך ליטול את כל הכדורים הללו?

"אפשר להזריק לה בוטולינום טוקסין או דיספורט כדי לשחרר את הספסטיות הקשה באזור ולהקל על הכאבים המקומיים. בנוסף, אפשר לבקש אישור לקנאביס רפואי שגם יכול להקל על הכאבים שלה. לגבי צמצום רשימת הכדורים הארוכה, אתה יכול ללכת לרופא המשפחה כדי לבדוק אילו כדורים ניתן להוריד. אני בטוח שחלק מהם כנראה מיותרים ולא ממש יכולים לעזור לה במצבה הקשה. אם, למשל, אשתך סובלת מכולסטרול גבוה, אז אם ייתנו לה עוד כדור או פחות כדור - זה כנראה לא ישנה הרבה, ואם יש לה לחץ דם קצת גבוה, זה גם לא סוף העולם. כלומר אפשר לקבל פרופורציה בהתאם למצבה הרפואי וגם להוריד את כמות התרופות ואת המינון של הכדורים, אבל רק בעזרת ובאישור הרופא המטפל או רופא גריאטר".

עריכת תוכן 103FM: הדס בארי