לחברה שלי יש עסק מקסים לקורסים, סדנאות וייעוצים של תזונה בריאה. לאחרונה היא החלה גם עם משלוחים של אוכל בריא. היא משקיעה ונותנת את הנשמה בהכנת אוכל אורגני ומדהים, שעשוי מחומרים איכותיים. השאלה היא המחיר. בדרך כלל אתה טוען שמחיר השוק הוא למעשה מחיר הפסד. האם כדאי לה למכור במחיר גבוה יותר, ואם כן, בכמה?


“אין פה הרבה משחקים. אם היא משקיעה במצרכים ומרכיבים יקרים, דוגמת ירקות אורגניים, אין לה ברירה אלא למכור את המוצר מעל למחיר השוק ולדעת להסביר למה. ההשקעה שלה צריכה להיות לא באיך היא מורידה את המחיר, אלא באיך היא מסבירה נכון את המחיר הגבוה. כי היא לא יכולה להתמודד עם מחירי השוק, כאשר מלכתחילה, בבסיס הרעיון שלה, היא מכריזה שהמצרכים שלה יותר יקרים, ולא נזרקים לאיזה סיר גדול עם חומרי מאכל, אלא מושקעים.


צריך לשאול ולבדוק מי הלקוח הפוטנציאלי של ארוחה מוכנה בריאותית עד הבית. אם מדובר באנשים שעשו מהפך בתזונה שלהם, יותר קל להסביר להם למה המחיר גבוה יותר, כי היא באה לעזור להם לעבור את התהליך, שהוא קשה. ואז היא אומרת שכן, כל ארוחה תהיה יקרה יותר מהארוחה הפשוטה, כי הכל באוכל הזה הוא אמיתי, כמו שהתהליך שהם עושים הוא אמיתי, וההשקעה הכספית היא השקעה שהם עושים בעצמם. היא צריכה להפסיק להסתכל על מחירי השוק או על המתחרים, להחליט כמה היא רוצה להרוויח על שעת עבודה ועל ההשקעה שלה ולעמוד מאחורי המחיר. אני הייתי מתאר את הבריאות כאמנות מושקעת, שהלקוחות מבינים את הערך והמשמעות שלה”.



אני גרושה זה חמש שנים וחיה עם בן זוג. יש לי 700 אלף שקלים שהתקבלו מדירה שמכרנו והתחלקנו חצי־חצי. כרגע הכסף מושקע בקרנות של בית השקעות. אני גרה עם בן הזוג ורואה את העתיד שלי איתו, אבל אני לא יודעת מה יהיה. אני רוצה לקנות לי משהו לביטחון. על מנת לקנות דירה מהכסף שיש לי באזור המרכז, אני צריכה לקחת משכנתה. אם אקנה בפריפריה שרחוקה ממני ואשכיר, אשלם הרבה פחות משכנתה, אבל אז לא תהיה לי דירה לעבור אליה במקרה שניפרד. איפה כדאי לקנות דירה?


“לא כדאי לך לתכנן יותר מדי תוכניות שייפלו כמו אבני דומינו, כי כמו שאת יודעת, החיים הם לא צפויים. לכן את צריכה לחשוב מה הדבר הכי נכון לעשות כרגע בנתונים הקיימים. אם תיפרדי מבן זוגך, אז את מבינה עם עצמך מה דרכי הפעולה האפשרויות. אבל את לא הולכת לקנות מעכשיו דירה שאולי יתאים לך לעבור אליה, כי מה יקרה אם תיקחי משכנתה, ואחר כך לא יתחשק לך לעבור לדירה הזו? לא כדאי מעכשיו לנחש את העתיד. יש לך 700 אלף שקל, שזה סכום מצוין כדי לקנות דירה מעולה בפריפריה. תזכרי שמדובר גם על תשואה, על הכסף שייכנס לך כל חודש ותחסכי אותו כתוצאה מזה שיש לך נכס. מדובר על 5% בשנה, וה־700 אלף האלה יכולים להכניס לך 35 אלף שקל בשנה. כרגע הכסף שלך מושקע, כנראה, בקרנות הנאמנות של בית ההשקעות עצמו, שהעמלות שם הן הכי גבוהות, ואת בכלל לא רואה תשואה על הכסף, אולי 1% בשנה. ההפרש הוא כ־30 אלף שקל בשנה שאת יכולה להרוויח. לכן אני ממליץ לך להשתמש בכסף כדי לרכוש דירה להשקעה בפריפריה, ששם התשואה היא בערך כפולה מהתשואה על דירה במרכז, שעולה כפול”.





אנחנו זוג עם ילדה בת שלוש. אני שכירה שמכניסה 6,000 שקל נטו, ובעלי עצמאי, שמכניס בממוצע 17 אלף שקל נטו אחרי כל ההוצאות. הוצאות הבית הן 11 וחצי אלף שקל בחודש, ואחרי ההוצאות על אוכל, על הילדה ועל בילויים, בגדים ועוד קניות, אנחנו לא מצליחים לחסוך יותר מ־2,000 שקל בחודש. אנחנו רוצים להביא ילד נוסף, אבל לא יודעים איך להתנהל יותר נכון.


“אם אתם רוצים להביא עוד ילד, תביאו ותלמדו להתנהל עם זה. מניסיוני אין קשר בין הדברים. ברור שעוד ילד זה הוצאות, אבל ילד מביא איתו גם את הברכה שלו, למרות שזה לא טיעון הגיוני. לפי החישוב שלך, חסרים 6,000־7,000 שקל בחודש. לדעתי, את טועה בחישוב ההפרש בין הברוטו לנטו של בעלך העצמאי, ואתם לא מכניסים 23 אלף שקל בחודש, אלא 18 אלף. תעשו חישוב מדויק עם איש מקצוע ותפרידו בין החשבון המשפחתי לעסקי. אחר כך תתחילו מהחיסכון, תפרישו מהעסקי 4,000 שקל לחיסכון, תעבירו מהעסקי 15 אלף לחשבון המשפחתי, ואז תראו את ההוצאות האמיתיות ותעשו חשבון אמיתי, כולל הוצאות בלתי צפויות. כי כרגע הכל מעורבב, ואתם לא באמת רואים את התמונה המלאה”.



מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM