בתי בת ה־21 סובלת מבלוטות הזיעה מתחת לבית השחי, שגורמות לריח של זיעה מאוד חזק וחריף, לא רק בעונת הקיץ. היא ניסתה טיפול בלייזר, אך זה לא עזר ועדיין מופיע אצלה ריח מאוד חזק. היא גם ניסתה סוגים שונים של דאודורנטים, אך אף אחד מהם לא עזר להפגת הריח. במרפאה המליצו לנו להוריד את הבלוטות. האם מדובר בטיפול מסוכן שעלול לגרום לתופעות לוואי?
"הסרת בלוטות הזיעה אינה מסוכנת. צריך לשים על כף המאזניים את העובדה שמדובר בבחורה צעירה שסובלת מאיכות חיים פגומה, בטח בשנים אלה, כשהיא רוצה לצאת לפגישות עם בחורים ולהיות בחברה. אם היא מריחה לא טוב וסובלת, היא לא תרגיש בנוח, וריח רע הוא גם הדבר הראשון שעלול לדחות בחורים וחיי חברה בכלל. לכן כדאי מאוד שהיא תעבור את הטיפול להסרת הבלוטות. יש שיטה נוספת של הזרקת בוטוליניום טוקסין, אבל הבעיה היא שהטיפול הזה מחזיק רק לשלושה־ארבעה חודשים, והוא גם יקר ולא נמצא בסל התרופות".



אני בהריון בשבוע ה־23 ונוהגת לאכול מדי יום הרבה פירות. בדרך כלל זה כולל שני תפוזים, אשכולית, בננה ותפוח. האם זה יותר מדי?
"לדעתי זה לא יותר מדי, אלא אם את סוכרתית, ולכן אני מציע לך לבדוק את רמת הסוכר בדם. תעשי פעם או פעמיים בדיקת סוכר, כי מנה יומית של שני תפוזים, אשכולית, בננה ותפוח היא מנה שמכילה כמות של סוכר, ונשים בהריון צריכות להיות ערות לסיכון של סוכרת הריונית. לכן צריך לעבור בדיקות כלליות כולל רמות סוכר בהריון, ואם התוצאות יוצאות תקינות, תוכלי להמשיך לאכול את הפירות ואף להוסיף תותים".



אני בן 69 וסובל מסחרחורות, בחילות והקאות. בשבועיים האחרונים, ברגע שאני קם מהמיטה או משנה תנוחה, אני פתאום חש סחרחורות, כך שכל החדר מסתובב סביבי. האם זה קשור אולי לתרופה אבודרט, שאני נוטל במשך שנים לטיפול בבלוטת הערמונית?
"כאשר סובלים מסחרחורת ברגע שמשנים תנוחה, מדובר בסחרחורת תנוחתית שלרוב אינה קשורה לתרופות, אלא בדרך כלל קשורה לשינויים בקריסטלים באוזן הפנימית. ישנם רופאים מומחים לסחרחורות וישנם גם פיזיותרפיסטים שמומחים לסחרחורות ויכולים בטיפול אחד לארגן לך את הצוואר ולהחזיר לך את הקריסטלים למקום על ידי תרגילים שבהם מניעים את הראש. הבעיה הזו יכולה לעבור גם ללא טיפול לאחר תקופה מסוימת, והיא אינה קשורה לתרופות שאתה נוטל, כך שאתה יכול להמשיך עם הטיפול התרופתי כרגיל. באופן כללי, לא סביר שתרופה שאתה רגיל לקחת במשך שנים תגרום פתאום לתופעות לוואי".



אני בן 70 וסובל מכאבים מאוד חזקים בשני צדי הבטן התחתונה וגם מהרבה גזים. הלכתי לרופא ששלח אותי לעשות סי־טי ואולטרסאונד, אבל טכנאי הבדיקה אמר לי שהחומר שמשתמשים בו בבדיקה עלול להזיק לכליות. האם זה נכון?
"כאבים בשיפולי הבטן יכולים להיות הרניה, הנקראת גם קילה או בקע מפשעתי. אם מדובר בבקע, ניתן לראות זאת בבדיקת אולטרסאונד. לכן כדאי שתבצע את הבדיקה הזו. לגבי בדיקת סי־טי, עקרונית, אם יש כשל בתפקוד הכליות, אז יכול להיגרם נזק לכליות משימוש ביוד, שמשמש לעתים כחומר ניגוד לבדיקת סי־טי. רופא המשפחה יכול לבדוק את תפקודי הכליות, ואם הם תקינים, אז אין כל בעיה. האמירה של הטכנאי אינה מדויקת ואינה מקצועית, כי חומר הניגוד עלול להזיק רק לאנשים שסובלים ממחלת כליות או מאי־ספיקת כליות או לאנשים הסובלים מסוכרת ונוטלים תרופות כמו מטפורמין, גלוקומין או גלוקופן".



אני סובל לפעמים מהירדמות של כפות הידיים במהלך שנת הלילה. מה הסיבה לכך?
"הירדמות כפות הידיים בלילה יכולה לנבוע משורש כף היד או מהצוואר. יש הרבה אנשים שישנים בלילה עם אגרופים קפוצים בתנועה לפנים הגוף, מצב שגורם ללחץ על עצב הנמצא בשורש כף היד. כדי למנוע את הלחץ ניתן לישון עם סד מיוחד או עם תומך, מעין רצועה שלא נותנת לאגרוף להיווצר ולהתקפל קדימה. לפעמים זה גם נובע משינויים בעמוד השדרה הצווארי, כאשר העצבים שמגיעים מהצוואר לידיים גורמים בדרך כלל להירדמות של הידיים, וכאשר מתעוררים מרגישים שהידיים שלנו לא זזות בכלל. בדרך כלל לאחר כמה תנועות של הזזת הידיים, ההירדמות נעלמת בתוך כמה דקות".