אני בן 23. אחרי הצבא פתחתי עסק שנכשל. אומנם סגרתי חלק מהחובות, אבל לא עד הסוף, ועכשיו אני רק סותם חורים. בתחילת כל חודש כבר נגמרת לי המשכורת, ואני לא כל כך יודע איך להתאפס כלכלית. אני גר בפריפריה, ובשביל להגיע לעבודה צריך רכב ודלק שעולים כסף. ההורים שלי רוצים שאלך ללמוד, אבל אני חולם לגדל קנאביס רפואי. איך אוכל לשפר את מצבי?



"הבעיה עם חבר'ה צעירים שפותחים עסקים היא שהם מנסים להתגלגל בלי שיטה ותכנון, אלא בערך. קשה מאוד להצליח אם מתנהלים בלי תוכנית, ולפעמים קשה לעשות את זה לבד. אתה זקוק לרעיונות חכמים ולתוכנית ברורה ומסודרת. לכן אני מציע שתאתר בסביבה שלך אדם מנוסה, חכם ומבין עניין, שהצליח קצת בעסקים ושמנהל תא משפחתי מצליח. אתה צריך להגיע אליו ולבקש ממנו שיקדיש לך מזמנו שעתיים־שלוש. תפרוש בפניו את כל מה שיש לך בחיים: כמה כסף אתה צריך, כמה החזרי הלוואה יש לך, כמה אתה מוציא בחודש, כמה אתה מרוויח כיום וכמה אתה צריך להרוויח כדי להתחיל להתקדם קדימה וגם לשים קצת כסף בצד. רק אז תוכל להתחיל לשים את הדברים במסגרות, ויש פתרונות. למשל, אם אתה נמצא במקום שאתה לא מצליח לייצר עבודה, יכול להיות שחלק מהפתרון יהיה לזוז מהמקום שאתה נמצא בו. ההורים מתעקשים שתלמד, אבל אם אתה לא רוצה, זה בזבוז כסף וזה סתם לא יעבוד. לגבי הקנאביס, מדובר בהיי־טק הבא, וכל חברות התרופות מתעסקות בזה. לאחרונה הממשלה החליטה על רפורמת הקנאביס, שבה ימכרו קנאביס בבתי מרקחת, ולא תהיה הגבלה על מספר המגדלים. מאחר שעוד אין לימודים מסודרים בתחום, אני ממליץ שתפנה לבית גידול קיים ותבקש לעבוד שם ולהתמחות".



אני זקוקה לרכב לצורך עבודתי החדשה: חצי משרה שעליה אשתכר כ־4,000 שקל בחודש. התקציב שיש לי לקנייה הוא 50 אלף שקל. מעולם לא החזקנו רכב, אין לי מושג במכוניות, ואני זקוקה בסך הכל לרכב קטן. אני חוששת שאתקע עם הרכב ולא אדע מה לעשות. האם עדיף לי לרכוש רכב מיד שנייה או לבחור במסלול של ליסינג תפעולי?


"50 אלף שקל לרכישת רכב יד שנייה הם המון כסף. רוב המכוניות כיום הן אמינות. אם לא טחנו אותן לחלוטין, לקחו אותן לבדיקה והעבירו אותן טיפולים בזמן, הן יכולות לנסוע כמה שנים טובות ללא תקלות, וכמעט בלי להיכנס למוסך. את יכולה לקנות רכב יד שנייה שמור, במצב טוב ומשנתון מתקדם, ב־30 אלף שקל, ולא לדאוג יותר מדי. אם את לא רוצה להתעסק עם כל הדברים האלה, הליסינג התפעולי הוא פתרון מצוין, רק שהוא יורד מהתקציב השוטף. כיום אפשר להשיג רכב קטן וזול מליסינג, בהחזר חודשי מינימלי של כ־1,200 שקל".



אנחנו זוג עם שלושה ילדים, שכבר תשע שנים גרים בשכירות. היינו רוצים לקנות בית. בעבר נכשלתי בעסק, שעד היום אני משלם עליו הלוואות שעומדות כיום על 3,500 שקל בחודש. בכל זאת הצלחנו לחסוך 200 אלף שקל כסכום ראשוני לדירה, ואנחנו חייבים לזוז מהמרכז לדרום או לצפון. מצאתי בית ביישוב חיננית, ליד העיר החדשה חריש, ב־800 אלף שקל. נוכל לקחת משכנתה של חצי מיליון שקל ל־10־15 שנה ואוכל לעבוד הרבה בחריש. אשתי בעד המעבר וגם הילדים, אבל ההורים שלי ושלה מתנגדים למעבר שלנו ל"חור" מרוחק בצפון. האם לשמוע בקולם?



"עם כל הכבוד להורים של שניכם, לא מעניין אותי מה הם אומרים, כי הם לא רלוונטיים לנושא. הם לא עוברים, אתם עוברים. אם אתה ואשתך והילדים רוצים לעבור, אז מה השאלה בכלל? נגמר הדיון. תאספו אותם ותגידו להם בצורה מסודרת שהם לא חיים את החיים בשבילכם. מספיק. הקשבתם להם, הם אמרו פעם ופעמיים, ועכשיו תעשו מה שטוב לכם. אתם לא צריכים את האישור שלהם. אני ממליץ שתמהרו לקנות את הבית בחיננית, כי מחירי הנדל"ן בחריש רק עולים וימשיכו לעלות. אם יש לך עבודה קרובה בחריש, זה בכלל נשמע לי מהלך נכון בעיתוי הנוכחי. חבל לבזבז זמן. לגבי המרחק, אל תיבהלו מנסיעות של שעה־שעה וחצי לאזור המרכז, זה לא סיפור כזה גדול. אני בעצמי עושה את הדרך הזאת בכל שבוע, והכל בסדר. לגבי המשכנתה, אני ממליץ לקחת משכנתה לטווח הכי רחוק שאפשר. כמה שנותנים לכם, במקסימום, תיקחו". 



מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM