פרופ' יוסי לסינג השיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים" ברדיו eco99fm. פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני היריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה. 





מאזינה:
 אני בשבוע 36 להריון. זה הריון שלישי שלי, לידה שנייה. הלידה הראשונה היתה בניתוח קיסרי. עכשיו יש לי סכרת הריון והבנתי שיש סיכונים בלידה נרתיקית 


פרופ' לסינג:
 מה היה סדר ההריונות?



מאזינה:
 היה הריון ראשון שעבר בשלום בניתוח קיסרי חירום, הריון שני הסתיים בשבוע 8 ועכשיו אני בשבוע 36



פרופ' לסינג:
 ויש לך סכרת הריונית, היא מאוזנת? 



מאזינה:
 כן



פרופ' לסינג:
 נו אז מה אכפת לך? את בסדר.



מאזינה:
 רציתי רק לדעת לגבי הלידה עצמה, הבנתי שיש סיכונים בלידה נרתיקית אחרי לידה בניתוח קיסרי , קרע ברחם וכדומה. השאלה היא מה הסיכון?



פרופ' לסינג:
 יותר מדי מילים אפוקליפטיות. ניתוח קיסרי אחד אינו אומר שהלידה שאחריו צריכה להתבצע בניתוח קיסרי. המערכת הרפואית שבה את  נמצאת, צריכה להבין מדוע היה לך ניתוח קיסרי, כיצד נתפר הרחם ונתוני ההריון הנוכחי. גודלו של העובר, המצג שלו ואם הוא לא גדול יתר על המידה. אם המצג הוא מצג ראש, אין מניעה מלנסות לידה נרתיקית. 







תוצאות בטא אחרי הפלה



מאזינה:
 לפני 5 שבועות עברתי הפלה טבעית בשבוע 7. לפני שבוע כבר קיבלתי מחזור. היום ביצעתי אולטרסאונד ובטא. בבדיקת האולטרסאונד נמצא שאין שאריות והבטא ירדה ל-11. האם בטא 11 זה תקין חמישה שבועות אחרי הפלה, ואחרי מחזור? האם יש צורך לעשות עוד בדיקת בטא? אם כן, מתי? 



פרופ' לסינג: כשאנחנו משתמשים במילה בטא אנחנו למעשה מתכוונים לבטא hcg, זה הורמון ההריון, הורמון שמופרש ע"י השליה של העובר שמעיד על כך שיש לנו הריון. הערך הזה שצריך להיות שלילי חמישה שבועות לאחר ההיריון . הרופא בדק וכנראה קצב דעיכת ההורמון היא איטית. כי אם עשו הפלה ורוקנו את הרחם בצורה מלאה לא אמורה להיות רקמה שמפרישה את הורמון ההיריון. כנראה שקצב דעיכת ההורמון הייתה קצת איטית והרופא חוזר ובודק. המטופלת קיבלה כבר ווסת וגם האולטרסאונד מעיד על כך שהרחם ריק. בטא 11 הוא כמעט שלילי , צריך להתייחס אליו כאל שלילי . אם היא מוטרדת שתחזור בעוד כמה ימים ולבטח זה יהיה שלילי. ואנא להיכנס להריון כי אם זה היה הריון שחדל מעצמו מעיד ברוב המקרים שהזוג רצה הריון, אז קדימה, זה העת להיכנס להריון. 





מצג עכוז בשבוע 32 



מאזינה: הבת שלי בהריון בשבוע 32 והעוברית שלה מתעקשת על מצג עכוז. שתי שאלות: אחת, האם בשלב כזה זה עוד יכול להשתנות ושאלה שנייה האם זה אומר חד משמעית שהלידה תהיה בניתוח קיסרי ?



פרופ' לסינג:
 בשבוע 32 הדבר לא מעיד על כך, מלבד זה שהעובר בשבוע 32 ובמצג עכוז. זה לא הזמן שבו אנחנו מתעסקים בסוגיה הזו. העובר עדיין קטן וישנה את תנוחתו . כמות המים ביחס לעובר היא רבה. מבנה האגן של האישה בנוי בצורה כזאת שאם הראש בשבועות מתקדמים בשבוע 35-36 מגיע לשם, אז הוא כבר נתקע ונותר כך וזה נכון לגבי 95 אחוז מכל ההריונות. בשבוע 32 לא ראוי לעסוק בסוגיה הזאת . למשל בשבוע 28 כרבע מכל העוברים הם במצג עכוז. בסופו של יום רק ארבעה וחצי אחוז מגיעים ליום הלידה במצג עכוז , זאת אומרת שהכל עוד משתנה. לא כל מצג עכוז במועד, דינו להיוולד בניתוח קיסרי. בבית החולים מעייני הישועה, מרבית מצגי העכוז בהינתן ויש תנאים מתאימים, עושים ניסיון להיפוך ורוב המקרים הוא מצליח. צריך להציג את אופציית ההיפוך, צריך להציג את אופציית ניתוח קיסרי. אם בשבוע 36 יהיה מצג עכוז, אז אנחנו נחליט החלטות.