אני בת 40. הלחי השמאלית שלי החלה להירדם כמו בטיפול שיניים, מהשפה העליונה ועד העין. זה קרה לי במשך כמה ימים, בוקר וערב, ברציפות. בדיקות הדם שלי תקינות. יום קודם חשתי זרמים בעורף בצד. התחושה החלה אחרי שכיבה במיטה, נמשכה כחצי שעה ונעלמה. הלילה גם הידיים נרדמו לי לגמרי, והעיניים שלי מאוד אדומות. ממה זה נובע?


"אני מניח שגלשת באינטרנט ונכנסת לחרדה כי קראת שיש לך ניוון שרירים מתקדם, טרשת נפוצה או גידול במוח. אני רוצה להרגיע אותך. מה שיש לך בסבירות הגבוהה ביותר זו התחלה של שינויים בעמוד השדרה הצווארי, בהם הירדמות לחי שחולפת אחרי פרק זמן קצר. הירדמות הידיים בלילה שכיחה מאוד, והיא תוצאה של שינה בתנוחה מסוימת ומתחילה בצוואר. בתוך כמה דקות הידיים חוזרות לתפקוד רגיל. לעיניים אדומות יש סיבות רבות, שלא קשורות למערכת העצבים או למחלה קשה. מה שעלול כרגע להתווסף זה תחושות שנובעות מחרדה גופנית, או כפי שאני מגדיר אותן, פוסט־גוגל סינדרום - תסמונת שאחרי חיפוש מחלות באינטרנט. שינויים בעמוד השדרה מתחילים בגיל צעיר, ובגיל 30־35 עמוד השדרה מתחיל להזדקן ולפעמים אפילו לחרוק. קודם כל אל תפחדי, דעי שהתחושה תעבור וחפשי כרית יותר נוחה. אם את ישנה מאוד עמוק בלילה, ישנם עצבים בצוואר שלפעמים קצת נלחצים, ואז נוצר גירוי עצבי שיוצר תחושות נמלול. כאשר משנים את תנוחת הצוואר, זה חולף".



אני בת קרוב ל־70 ושומרת על כושר. הדופק שלי נמוך באופן קבוע. אני נוטלת פעמיים ביום 5 מ"ג אליקוויס, למניעת פרפור חדרים בלב. אין לי לחצים בחזה. עשיתי לפני שלושה שבועות בדיקת אקו־לב במאמץ. הרופא אמר שהכושר שלי טוב, אבל ראה שיש לי לחץ דם גבוה בעורק שמוביל לריאה ונוצר בעיקר במאמץ. האם זה מסוכן ומה עושים עם זה?


"יתר לחץ דם ריאתי גבוה הוא מחלה שחשוב לאבחן אותה. היא עלולה להיות בעייתית, ויש לה גם טיפול וצריך לטפל בה. את צריכה ללכת לרופא ריאות ולהיות במעקב. כרגע מצבך מצוין, וחשוב וטוב לדעת שיש לך לחץ מוגבר בעורקי הריאה. ייתכן שבמידת הצורך ייתנו לך טיפול שיאזן את המצב. במצבים יותר קשים משלך נותנים כדורים כמו ויאגרה, לויטרה או סיאליס, שמרחיבים כלי דם ויאזנו את לחץ הדם, אבל את ממש עוד לא שם. אליקוויס הוא כדור מצוין לעיכוב קרישת הדם. נותנים אותו כשיש פרפור פרוזדורים כדי למנוע מערבולות בעליות של החדרים בלב ותסחיפים. אבל אין קשר בין לחץ הדם הריאתי לבין הפרפורים בלב. חשוב להישאר במעקב אצל רופא ריאות".



אני בת 69, ויש לי בעין ימין מעין "חוטים" עם נקודות שחורות. בערב הנקודות נהפכות ללבנות. לפעמים אני רואה משהו כמו זבוב שעובר לי מול העין. אני חשה בזה כבר שבוע. הייתי אצל רופא עיניים שבדק לי את הרשתית. מה זה יכול להיות?


"רופא העיניים ביקש לשלול מצב של קרע ברשתית. אם אין קרע, אז קודם כל תנשמי עמוק ותירגעי. את במצב שבו את מביטה קדימה ורואה כאילו משהו זז. אלה יכולים להיות 'קריסטלים' שנמצאים בתוך העין. הרי העין היא לא חלולה, זה לא כדור חלול, אלא כדור שיש בתוכו ג'ל. לפעמים בתוך הג'ל נוצרים ומצטברים 'קריסטלים', וכשהאור עובר דרכם הם נראים לפעמים כמו גושים שחורים, כמו 'זבוב מעופף', ויש אנשים שמושיטים אפילו יד קדימה כדי לגרש את אותו 'זבוב' דמיוני. בדרך כלל המוח לומד להכיר ולהתעלם מזה, אבל בפרק זמן יותר ארוך משבוע. התופעה הזאת מפריעה יותר כשהולכים בחוץ באור יום. הפתרון הוא להרכיב משקפי שמש כהים. אין לזה תרופה, לא צריך לעשות כלום, אבל כן להישאר במעקב אצל רופא עיניים".



בני בן ה־40 מתלבט אם לעבור השתלת שיער. אני שותפה להתלבטות שלו. חשוב לנו לשמוע את דעתך בנושא. מה אתה אומר?


"דעתי בנושא מצוינת. אם זה רצונו, חשוב רק מה בנך מרגיש. אם הוא רוצה לעשות את זה, שיעשה. כמו בניתוחים פלסטיים אחרים, אם זה מה שיעשה לאדם טוב וישפר תדמיתו בעיני עצמו, אז שווה לעשות זאת. לביצוע השתלת שיער יש כמה שיטות ויש אנשים שמובילים בתחום. כדאי לבדוק את הניסיון של הרופא ולקבל עליו המלצות. כיום קיימת האפשרות לבצע השתלת שיער סינתטי, לא טבעי. התוצאה מיידית, אפשר לשטוף את השיער, אבל הוא לא נצבע בצבע. ההשתלה מתבצעת באלחוש מקומי וחשים דקירות קפרוטנות, כל דקירה היא שערה שמושתלת. בכל שנה מאבדים 120־130 שערות ואפשר להשתיל עוד. לפעמים השתלה של כמות קטנה של שיער נותנת את התחושה שיש שיער על הראש. וישנה כמובן גם ההשתלה הקלאסית של שיער עצמי מהעורף או מאזור שעיר אחר בראש. חשוב לבחור רופא מיומן בתחום ובעל ניסיון ממושך ורב". 



שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM