אני בן 18. עד לפני כשנתיים הייתי אתלט מצטיין, אולם אחרי תאונה קשה הפסקתי בבת אחת להתאמן ולשמור על אורח חיים בריא והתחלתי להשמין. עליתי יותר מ־20 קילו. לאחר בדיקה התברר כי הכבד שלי הפך להיות שומני ודלקתי. בתקופה האחרונה הבנתי שאני מכור לפיצה וקולה, בכל יום אני שותה שני בקבוקים ואוכל מגש משפחתי גדול לבד. אני רוצה לדעת איך, מנקודת הפתיחה הזאת, אני יכול להתחיל לרדת במשקל?

“הדברים שבאמת ממכרים בתזונה שלך הם לא הגבינה או העגבניות על הפיצה אלא הגלוטן, הסוכר והקפאין. כדי לעזור לך להתמודד עם ההתמכרות הזאת, אני ממליץ שבתור התחלה תוריד את המינונים. לצורך העניין, אם אתה שותה שני בקבוקי קולה ביום, תעבור לשתות בקבוק אחד ותשלב שתייה של הרבה מאוד מים. מטרת שתיית המים היא להוציא החוצה את כל הרעלים הנמצאים בתוך מערכות הגוף שלך. מעבר לכך, כדאי שתוסיף יותר ירקות ופירות לתזונה היומיומית שלך. אחרי התאונה הגוף שלך התחיל תהליך התמכרות, והדרך היחידה לצאת ממנו בהצלחה היא פשוט להחליט. כשתגיע להחלטה הנכונה ותתחיל לבצע שינויים בתזונה שלך, אתה תצליח לטפל בבעיות שלך בכבד ללא שימוש בכדורים ותשדרג את איכות החיים שלך”.



אני בת 25, וההנאה הכי גדולה שיש לי בחיים היא האוכל. מבחינתי, זאת הסיבה העיקרית לקום בבוקר. מאוד קשה לי להתחיל דיאטה, כי אני חוששת להפסיק לאכול, אבל בתקופה האחרונה אני שמה לב שהמשקל שלי עלה בצורה קיצונית. אני מתקשה לעלות במדרגות ולא מצליחה לנשום בצורה רציפה בלילה. אני מבינה ויודעת שאני צריכה לשמור על תזונה נכונה, כדי להיות בריאה יותר, אבל מתקשה לעשות כן. כיצד עלי להתחיל?


“קודם כל אני ממליץ שתקבלי החלטה אם את חיה בשביל לאכול או אוכלת בשביל לחיות, ואם את חיה בשביל להתקיים או קיימת בשביל המזון. לאחר שתבחני עם עצמך אם את בשלה לבצע שינוי מחשבה ניכר כל כך ולהציל לעצמך את החיים, תוכלי לעבור לשלב הבא, להוריד את כמויות הסוכר והפחמימות ולהעלות את כמות המים. מותר לאכול, רצוי לאכול, אבל דברים שיהיו טובים ובריאים עבור גופך. אם תאכלי חמש ארוחות ביום, אבל תדאגי שהן יהיו מאוזנות, עדיין תצליחי לרדת במשקל ובהמשך אפילו לשלב פעילות גופנית בשגרת היום שלך”.



בני בן ה־22 עישן סיגריות במשך כמה שנים, ולאחר תקופה של התלבטות הוא החליט לגמול את עצמו מעישון. כבר יומיים אני רואה שהוא מתקשה לתפקד, מאוד סובל ועצבני וממש מטפס על הקירות. אני מנסה לעזור לו, אבל לא מצליחה. איך אפשר להקל עליו את תסמיני הגמילה הקשים מהסיגריות?


“ברגע שבנך מנסה להפסיק לעשן, תגידי לו 'כל הכבוד' ותני לו את כל התמיכה והחיזוקים האפשריים, כי זה הדבר הכי טוב שהוא עושה למען עצמו בשנים האחרונות. אחרי ארבעה ימים התסמינים הקשים אמורים לעבור, ולכן אל תישברו. בעוד כמה ימים הוא כבר ירגיש הרבה יותר טוב פיזית. מה שאני יכול לעשות זה לתת לכם כמה טיפים, כדי לזרז את תהליך היציאה של הניקוטין מהגוף: ראשית, חשוב מאוד שבנך ישתה הרבה מים, לפחות כוס מים אחת בשעה. כדאי שהוא יערוך לפחות פעם ביום מקלחת חמה, כדי לעזור לגוף להזיע את הניקוטין החוצה. כמו כן, אני ממליץ שיתחיל לרוץ ולעשות כושר ויעזור לגוף שלו לשרוף אנרגיות. בתוך כמה ימים הוא יראה את השינוי. לאחר שבנך יעבור את המשבר הכימי, עדיין יישאר הצד הפסיכולוגי, וכדי לצלוח אותו בצורה הטובה ביותר אני ממליץ לו לשתות במשך כמה ימים קפה או תה חזקים. כשאדם מפסיק לעשן, הוא בדרך כלל מוריד את הקפה ונכנס לקריז, ולכן כדי לסייע לו לעבור את התקופה הקרובה כמו שצריך, אני ממליץ דווקא להמשיך עם הקפה. מעבר לכך, חשוב לי לחזק גם אותך על התמיכה בבנך. את אמא טובה”.



אני בחודש החמישי להריוני, ולא מפסיקה לצרוך הרבה מאוד מתוקים מכל המינים והסוגים. האם עודף סוכר עלול לפגוע בהתפתחות העובר?


“ישנם סוגים שונים של סוכר, החל מסוכר הקיים בפירות, דרך סילאן טהור ודבש ועד הסוג הבעייתי, שנקרא סוכרוז וקיים במוצרים מתועשים. בעיות השמנה אצל האם גורמות בסופו של דבר לבעיות אצל העובר, וכדי לשמור על בריאותך ובריאות עוברך, כדאי שתחליטי להוריד את כמות הסוכר בצורה ניכרת. אני ממליץ לך לבצע שינוי בתזונה ולשלב בתפריט היומי שלך פחמימות מלאות במקום פחמימות ריקות, וזאת משום שהן נוטות להתפרק לאט יותר, מעניקות תחושת שובע ונותנות מספיק סוכרים לגוף”. 



עריכת תוכן: 103FM