ירידה של יותר מחצי בתמותה ושל כ־40% באירועי לב אצל חולי סוכרת שנטלו שלוש תרופות חדשות, ששתיים מהן, פורסיגה וג'ארדיאנס, הוכנסו לסל הבריאות השנה – כך עולה ממחקר שטח ענק שנערך בארה"ב ובאירופה. מנהל יחידת הסוכרת בבית החולים איכילוב ד"ר רועי אלדור מביע אופטימיות רבה מממצאי המחקר, אך מסייג ואומר שמדובר במחקר שטח: "המחקר החדש מתבסס על נתונים של מערכות בריאות לאומיות, מרפאות וקופות חולים. כלולים בו מאות אלפי חולים, אך הוא אינו מחקר מבוקר. הוא בודק בעולם האמיתי את החולים הנוטלים את התרופות החדשות לעומת חולי סוכרת שנוטלים תרופות אחרות למחלה", מסביר אלדור.



"שתיים מתרופות אלה הן תרופות חדשות שאושרו השנה בסל התרופות. על אחת התרופות האלה כבר היה מחקר מבוקר שהראה תוצאות דומות, ובשתיים האחרות יש מחקרים מבוקרים שעדיין מתנהלים. המחקר הנוכחי השווה אנשים שנטלו את התרופות האלה לעומת אלה שלא נטלו אותן – אם אושפזו בגלל אי־ספיקת לב או מתו. השוו יותר מ־150 אלף מטופלים בכל קבוצה – זו מאסה עצומה".



הוא מדגיש, "כתוצאה מטיפולים חדשים מסוג זה, חולי הסוכרת יחיו יותר ויהיו בריאים יותר. בעבר מישהו שחטף סוכרת קשה היה אמור למות מהתקף לב בגיל 50 בלי ידיים, עיוור ומטופל בדיאליזה, ואילו כיום יש סיכוי שיגיע לגיל מבוגר בהרבה ולא יחווה את הסבל הזה. אומנם אנחנו לא מרפאים את המחלה, אבל שולטים בה ודוחים או מונעים את הסיבוכים".



המחקר החדש פורסם מטעם ענקית התרופות הבריטית אסטרה־זניקה בכנס האיגוד האמריקאי לקרדיולוגיה שהתקיים לאחרונה בוושינגטון, ארה"ב וחשף ממצאים של חולים משש מדינות ברמות סוכרת מגוונות. המחקר בדק 365 אלף חולים ואסף נתוני אמת של חולים בארה"ב, דנמרק, נורווגיה, שוודיה, בריטניה וגרמניה. במחקר נאספו נתונים של חולים הנוטלים בעיקר את התרופות פורסיגה (המשווקת בארץ) ואינקובנה (שאינה משווקת בארץ), ושיעור נמוך בהרבה של החולים שנבדקו נטלו את ג'ארדיאנס המשווקת בארץ. המחקר מצא הפחתה של אשפוזים בגין אירועי לב ב־39% והפחתה של מקרי המוות ב־51%.




עמידות לאינסולין עלולה לגרום פגיעה קוגניטיבית



חוקרים באוניברסיטת תל אביב גילו שעמידות לאינסולין האופיינית לחולי סוכרת עלולה לגרום לירידה מואצת בתפקודים הקוגניטיביים כעבור 20 שנה. הטיפול המונע המומלץ הוא הקפדה על אורח חיים בריא וטיפול תרופתי מונע בקבוצת הסיכון. התוצאות הדרמטיות של המחקר התפרסמו אתמול שלשום ב־Journal of Alzheimer’s Disease.



לעמידות לאינסולין (או תנגודת לאינסולין) גורמים, בנוסף לנטייה גנטית, השמנת יתר, תזונה לא נכונה והיעדר פעילות גופנית. אינסולין הוא הורמון המיוצר על ידי הלבלב ומווסת את רמות הסוכר בדם. אם תאי הגוף מפתחים עמידות להורמון אינסולין, נדרשת כמות הולכת וגדלה שלו כדי לשמור על תפקוד תקין. תופעה זו עלולה להוביל להתפתחות טרום־סוכרת, ובהמשך לסוכרת גלויה ולסיכון מוגבר למחלות לב ושבץ מוחי. פעילות גופנית וירידה במשקל עשויים לשפר את התגובתיות לאינסולין. המחקר פורץ הדרך הוא חלק מעבודת הדוקטורט של מירי לוצקי, בהנחייתם של פרופ' אורי גולדבורט ופרופ' דוד טנה מבית הספר לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב.



"הפגיעה הקוגניטיבית היא בעיקר בתחום הזיכרון ובתחום התפקודים הניהוליים", אמר פרופ' טנה, והוסיף: "אם ברצונך למנוע עמידות לאינסולין ולהגן על המוח שלך, התעמל, שמור על דיאטה מאוזנת ובריאה והקפד על משקל הגוף שלך. ואם אתה כבר לוקה בטרום־סוכרת, כלומר רמות הגלוקוז בדם שלך גבוהות, העצות הללו חשובות לך במיוחד".