האם בשל מדיכאון יורדים במשקל גם אם ממשיכים לאכול כרגיל?


“התשובה היא כן, וזאת משום שהסימנים הראשונים לדיכאון הם הפרעות בשינה וירידה במשקל. הירידה במשקל מתרחשת משום שבפועל אנחנו אוכלים הרבה פחות בגלל ירידה בתיאבון. לפעמים יש אפילו ירידה של כ־5% ממשקל הגוף בתוך כשלושה חודשים”.



נקעתי את הקרסול לפני כשבועיים. ישנה הקלה בכאב, אולם האזור עדיין נפוח מאוד. האם יש תכשיר שיכול לסייע?


“לאחר נקיעת קרסול בפעם הראשונה כדאי להיזהר, משום שהקרסול מאוד רגיש ונוטה להגיע שוב למצב של נקע. לכן גם אם אתה מרגיש שחל שיפור, תלך בזהירות ותנעל נעליים סגורות, שיחזיקו היטב את הרגל עד שהקרסול יתחזק. לוקח לפעמים קצת יותר מחודש עד שזה חולף. אם יש באזור מצב דלקתי, יש להשתמש בתכשירים אנטי־דלקתיים, כמו ארקוקסיה, אביטרן, אדוויל ו־וולטרן. אלה תרופות שיכולות להקל על הדלקת. אם הנפיחות לא יורדת, אפשר לעשות קומפרסים של מגנזיום”.




אני בת 70 ובמשך כארבע שנים נוטלת כדור שינה בכל ערב. בתקופה האחרונה הכדור לא משפיע עלי כמו פעם. אחרי שלקחתי כדור וחצי ושיתפתי את הרופאה שלי, היא אמרה לי לקחת כדור אחד ולשתות אלכוהול לפני השינה. מה דעתך?

“יש לי קצת בעיה עם ההמלצה, מה גם שבסוף תצטרכי להגדיל גם את מינון האלכוהול. אני מציע שתנסי להחליף את כדור השינה בכדור אחר, משום שהגוף מתרגל לכדורים, ובסופו של דבר הכדורים הופכים להרבה פחות אפקטיביים. תבקשי מהרופאה שלך להחליף את הכדור בכדור בונדורמין, ואז, לאחר שלושה חודשים, תחזרי לקחת את הכדור שלקחת בהתחלה, והוא ישפיע עלייך מצוין. אפשרות אחרת היא לבקש מהרופאה שתרשום לך כדור בשם מירו של 30 מיליגרם ותיקחי ממנו רבע כדור. מירו הוא לא כדור שינה. הוא כדור אנטי־דיכאוני, ובכמות של רבע כדור לפני השינה הוא נוטה להרדים. הרבה אנשים לוקחים את הכדור ומצליחים לישון טוב יותר”.

אני בן 69 ובמהלך יותר מ־30 שנה עסקתי בצורה יומיומית באמנויות הלחימה. בשנתיים האחרונות אני סובל מכאבים בגב התחתון, ולאחרונה הכאב התפשט גם למפרק הירך. לאחר סדרת בדיקות נאמר לי כי אני סובל משחיקה מרובה. הלכתי לקבל חוות דעת משני רופאים. אחד הציע לבצע ניתוח והשני אמר שאין צורך. האם יש תרופות הגורמות להיווצרות בניית הסחוס במקום לעבור את ההליך הניתוחי?
“אם הרופא הנוסף בדק אותך ולא מצא כלום, הדבר הטוב ביותר הוא לבצע הליכה. הליכה משפרת את זרימת הדם במפרקים ובכלל כל פעולה שאינה מעמיסה על המפרק יכולה בהחלט לעזור, אפילו שחייה, שדרכה אתה בעצם מוריד משקל מהמפרקים. דבר נוסף שאתה יכול לעשות, כדי לסייע לך במצבך, הוא ליטול כדורים כדוגמת מגה גלופלקס. חשוב לי לציין שניתוח החלפת מפרקים עושים רק כשאין ברירה ודוחים אותו כמה שאפשר. ניתוח החלפת מפרק הוא ניתוח שהינו הרבה יותר מוצלח כיום. המטופלים מצליחים לרדת מהמיטה מיד לאחר הניתוח או יום אחריו, אבל הוא לא יטפל לך בכאבי הגב. להפך, כאבי הגב יכולים להקשות את השיקום מניתוח זה”.

אני בן 40, שומר על אורח חיים תקין ולפני כחמש שנים פתאום התחלתי לסבול מלחץ דם גבוה. הרופאה נתנה לי כדורי לוסרדקס, ועדיין כל תקופה לחץ הדם שלי עולה בלי כל סיבה ונשאר במקום בלי לרדת במשך כמה ימים. כיצד אפשר לפתור את הבעיה?
“אני רוצה שתשאל את עצמך אם אתה חווה לפני אותם התקפים מתח חריג במהלך היום־יום שלך, משום שלעתים למצבים כאלה, שנראים לנו לא מובנים, יש טריגר חיצוני. אני מציע לך לנסות לקחת כדור הרגעה כלשהו, לפני שאתה ניגש לבדוק את לחץ הדם שוב, ואז לבדוק את התוצאה. כשמטפלים בלחץ דם, בדרך כלל עושים זאת באמצעות כמה כדורים ממשפחות שונות, וכך אפשר לצמצם את תופעות הלוואי. 

לכן אין צורך לפחד אם הרופא מחליט לתת לך יותר מכדור אחד ללחץ הדם. מעבר לזה, יש לעשות בירור כדי להבין את המקור ללחץ הדם. רבים אינם מודעים לכך שיותר מ־90% מהמקרים שבהם מופיע יתר לחץ דם על רקע לא ברור מוגדרים כלחץ דם ראשוני. לעומת זאת, כ־10% מהמקרים ניתנים להסבר ולפיכך מוגדרים כיתר לחץ דם שניוני. לפיכך, יתר לחץ שניוני הוא יתר לחץ דם שנובע ממחלה ראשונית ידועה שמשפיעה על רמת הלחץ של הדם באופן עקיף, ועל כן חשוב מאוד לבדוק את הסיבה לכך”.

שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ עם רופא המשפחה או רופא מומחה ולהיבדק אצלם.

ערכה: עדן בן ארי