מתי בפעם האחרונה התעניינתם לדעת מה אוכלים בצה"ל? אנחנו מניחות שזה קרה במילואים או כשהילדים שלכם התגייסו. לרגל יום העצמאות חשבנו שהגיע הזמן להקדיש את המאמר השבוע לתזונה של החיילים בצבא ולהתעדכן בחידושים שעברו מאז ימי הלוף. שוחחנו עם שתי נשים שלהן אחריות גדולה על תזונת החיילים בצה"ל. סא"ל דנה שטיינפלד, ראש ענף מזון באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, וסיגל פארן התזונאית הצבאית הראשית בחיל הרפואה.



“ענף המזון בצה"ל אחראי על רשת המסעדות הגדולה בישראל ועל רכישת האוכל עבור החיילים בגזרות ובפיקודים השונים", אומרת סא"ל שטיינפלד. “אנחנו קובעים את לוחות המזון של כל חייל, מהקריה ועד הסיירת. הלוחות השונים מגדירים את הרכב חומרי הגלם שהחיילים בתפקידים השונים צריכים לקבל במשך שבועיים, וכמו כן את כמות הארוחות העיקריות, ארוחות הביניים וארוחות הלילה".



לתזונת הלוחם ישנה התייחסות נפרדת, ספציפית, שעליה אחראי תזונאי המתמחה בכך. עבור החיילים הלוחמים נבנו לוחות מזון ייחודיים לפי אופי הפעילות, תוכנית האימונים והצרכים התזונתיים הנדרשים. כך למשל, יש הבדל בין לוחות המזון של חייל בטירונות ושל חייל באימונים מתקדמים. “כאשר חייל מתגייס", מסבירה פארן, “לוקח לו זמן להסתגל לשינויים בתזונה. המעבר מהמטבח הביתי של ההורים למטבח הצה"לי אינו פשוט. במקביל לשינויים הגופניים הטבעיים העוברים על החיילים בגילים אלה ולשינויים הרגשיים עם ההתחיילות - יש שינוי בתזונה וכפועל יוצא גם במשקל - חיילים קרביים לעתים מעידים על ירידה. לרוב ברגע שהחייל מסתגל להוויה הצבאית, המשקל מתאזן בחזרה".



יחד עם זאת, חלק מהחיילים ומהחיילות משמינים לאחר הגיוס. “גם כאן", מוסיפה פראן, “מדובר לרוב בעלייה המלווה את ההסתגלות לשינויים הצבאיים יחד עם שינויים שממילא אופייניים לגיל, ואכילה רגשית".



לפני כשנתיים נבנה מערך תזונה מסודר השייך לחיל הרפואה וכולל תזונאים. אלה משולבים במטה, בפיקודים ובזרועות. כמו כן, קיים מערך של תזונאים המטפלים במרפאות צה"ל. המערך כולל עובדי צבא, אזרחים ויועצים. פארן: “בעבר הדגש בצבא היה על כך שהחייל צועד על קיבתו, כלומר שלא יהיה רעב ויקבל מספיק אוכל. היום המגמה היא לשים דגש על תמהיל המזון. לא רק על הכמות אלא גם על איכות התזונה".



תפקיד התזונאים הוא ברבדים שונים: קידום תזונה נכונה, חינוך לבריאות וטיפול בחיילים. לכל חייל יש אפשרות להגיע לתזונאי. מערך המטפלים הורחב גם לשטח (התזונאי מגיע ליחידות השדה וליחידות המרוחקות). בנוסף, התזונאים שותפים בתוכניות הלאומיות של משרד הבריאות, כמו צמצום המלח וקידום בריאות במקומות עבודה.




אוהבים נקניקיות?



קידום תזונה נכונה החל לפני מספר שנים. את המהלך הוביל ענף המזון באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, יחד עם מערך התזונה בחיל הרפואה. בעקבות כך הושגו שיפורים רבים במטבח הצבאי כמו שילוב דגנים מלאים, לחם מלא (ניתן אף להזמין פיתות מקמח מלא), הרחבת מגוון הקטניות, מעבר לשמנים איכותיים המשמשים את הטבחים, וזמינות גבוהה של ירקות ופירות.



במקביל, מוצרי מזון שהפרופיל התזונתי שלהם איכותי פחות הוצאו מהתפריט הצה"לי, כמו דגני בוקר מתוקים ונקניקיות (למעט מקרים מסוימים שבהם הן ניתנות לחיילים בשטח), הופחתה הזמינות של ממרחי שוקולד וצומצם מגוון החטיפים.



מהלך נוסף ומתמשך בענף המזון הוא המענה לאוכלוסיות הנדרשות לדיאטה מיוחדת. “עד לפני שנתיים", אומרת שטיינפלד, “ניתן מענה לשומרי כשרות ולצמחונים. אוכלוסיות שנדרשו לדיאטה מיוחדת, כמו מזונות ללא גלוטן לחולי צליאק או מזונות ללא אלרגן מסוים, היו פטורות משירות חובה. מתוך הכרה בחשיבות הגיוס ושוויון ההזדמנויות התחלנו לטפל בנושא המזון בתחומים אלה.



“כבר שנתיים שחולי צליאק מתגייסים לשירות חובה ואינם מתנדבים כבעבר, משום שניתן להם מענה תזונתי. כשנה וחצי אנחנו נותנים פתרונות גם לטבעונים. בחודשים האחרונים התחלנו לתת פתרונות גם לחיילים אלרגיים".



בהתאם לחומרת האלרגיה, חיל הרפואה מחליט אם ניתן לגייס או לא. עבור מתגייסים אלה ענף המזון מספק מזון מתאים. “לחיילים שאלרגיים לחלב, לדוגמה", מרחיבה שטיינפלד, “קל יחסית לתת פתרונות, משום שאין בישול חלבי בצה"ל. אנחנו מציעים תחליפים למעדני חלב וחלב פרה, כמו מעדני סויה ומשקה סויה. עבור חיילים שאלרגיים לשומשום, בוטנים או אגוזים רוכשים מזון מוכן בחמגשיות בגיוון שבועי".



“על מנת להטמיע את הנושא", מוסיפה פארן, התזונאית הראשית בצה"ל, “התזונאים מלמדים תזונה בקורסים לטבחים ובהשתלמויות בנושא טבעונות וצליאק. נערכו סדנאות מעשיות להכנת מזון טבעוני, ולאחרונה אף פורסם ספר מתכונים טבעוניים".



מערך התזונאים מלווה את הטבחים ומסייע בהרכבת התפריטים. מתבצעות גם הדרכות תזונה בקורסים המתקדמים של אנשי רפואה: רופאים, אחיות וחובשים. יש הדרכות גם לכל סגלי הפיקוד הבכיר, בהכנות סגלים לפני גיוס, בכנסים ובקורסים של מדריכי אימון גופני.



נוסף על השינוי במערך המזון, מתחיל צה"ל בקרוב גם בשינוי תזונתי בכוורת (השם שנבחר עם המיתוג החדש לשקם המיתולוגי). מטרת ההתערבות היא לשפר את הפרופיל התזונתי של המוצרים הנמכרים, כמו גם לצמצם עישון. ולמי שתוהה, כבר אין לוף בצבא.



לייעוץ בנושאי תזונה: אבוקדוס - קידום בריאות, [email protected]