אני בת 63. לפני שלושה שבועות היו לי כאבים קשים בשד השמאלי, ובבית החולים התגלה שמדובר בשלבקת חוגרת. מה אפשר לעשות כדי להקל את הכאב?


"במחלה זו יש תקופה ראשונית קשה של חודש או חודשיים. ברגע שהפריחה תחלוף, והעור ישוב לעצמו תוכלי למרוח משחת זוסטריקס. זוהי תרופה המיוצרת מפלפל חריף, שלו השפעה שלפעמים מפחיתה את הכאב. כמו כן, ישנם כדורים כמו סימבלטה, ליריקה, וגאבאפנטין, שיכולים להקל. חשוב להדגיש כי המחלה לא מסוכנת, היא רק כואבת. במקרים רבים אצל צעירים בדרך כלל היא חולפת ולא משאירה כאבים כרוניים. במבוגרים יש נטייה לכאבים כרוניים. את בגיל הביניים, אז קשה לדעת מה יהיה בעתיד מבחינת הכאב. אם הכאב ימשיך, פני למרפאת כאב שייתנו לך טיפול ייעודי נגד כאבים עצביים. אולי אף ימליצו לך לקבל קנאביס רפואי כדי להקל אותם".




אני בת 60. לפני כחודשיים חליתי בשפעת המלווה בשיעול. הרופאה אמרה לי שהשפעת תחלוף, ואכן זה קרה, אך שבועיים לאחר הביקור השפעת חזרה ועם המון ליחה. בשלב מאוחר יותר הגעתי שוב לרופאה, סובלת מריח נורא באף וטעם מר בפה. הרופאה הורתה לי לטפטף מי מלח לתוך האף פעמיים ביום. התופעה נעלמה לעשרה ימים, ועכשיו אני שוב סובלת מריח נורא באף וטעם מר בפה. מה עלי לעשות?


"ריח לא טוב באף יכול להיווצר מכמה סיבות: אצל ילדים, לדוגמה, ייתכן שנכנס כפתור או גוף זר אחר לאף, נוצר תהליך דלקתי והחיידקים יוצרים ריח. סיבה אחרת היא תהליך דלקתי מקומי, הגורם להפרשה וההפרשה גורמת לליחה, התופעה נקראת 'פוסט נזל דריפ'. הנזלת או ההפרשה מהאף יורדת בזמן שכיבה אחורה, ואז בבוקר צריך להוציא אותה. רופא אף אוזן וגרון יכול להכניס סיב אופטי לשני חללי האף, לבדוק את הבסיס של הלשון ולראות שאין שום תהליך דלקתי מקומי או פטרייה.




מעבר לכך, ישנם מצבים נוירולוגיים הגורמים להתקפים של ריחות וסירחון שחש רק החולה, בדרך כלל הסירחון הוא בריח של גופרית. במוח ישנם אזורים מסוימים האחראים על הריח.כשאנשים מרגישים ריח לא טוב המופיע בהתקפים, זו יכולה להיות הפרעה חשמלית במוח. נוסף על כך, יש מצבים שבהם חיידקים מתמקמים על בסיס הלשון וגורמים לפעמים לריח ולטעם לא טובים, רופא פה ולסת יוכל לסייע בנושא ולהדריך בנוגע לאופן צחצוח הלשון.
לסיכום, אני ממליץ שתפני לרופא אף אוזן גרון, סביר להניח שהוא ימליץ על טיפות לאף. במקרה שהוא לא יצליח לאתר את הבעיה, כדאי גם לפנות לנוירולוג, ואולי אף לבצע בדיקת אא"ג או CT של המוח".

לבתי בת השנתיים וארבעה חודשים יש חום חוזר של 38־40 מעלות פעם בחודש ללא דלקות וללא כאבים או נפיחות בגרון. האם מדובר בקדחת ים־תיכונית?
"תסמונת קדחת ים־תיכונית (FMF) אופיינית ליוצאי צפון אפריקה וגם ליוצאי עיראק. עד לפני 40 שנה המחלה הזאת הייתה קשה ביותר וחשוכת מרפא, היום בזכות מחקרים שנעשו יש טיפול שעוצר את המחלה ומאפשר לחיות עם התסמונת חיים ארוכים. המחלה יכולה להופיע בדרגות חומרה שונות. אנשים שחולים בתסמונת קדחת ים־תיכונית בדרך כלל עוברים גם ניתוח אפנדיציט בגלל בטן רגישה. לפעמים חולים בתסמונת זו יסבלו גם ממחלות של הכליות, בעיות בשתן, כאבי פרקים וכאבי שלד. מחלה זו היא דלקתית אבל לא דלקתית חיידקית. אפשר לבדוק אם בתך חולה במחלה בבדיקה גנטית, את יכולה לפנות לכל רופא ילדים כדי שיבדוק זאת. רופא הילדים יוכל לסייע לכם בצורה הטובה ביותר בנושא".


אני בן 68. יש לי אי יציבות בלחץ הדם, וכל תרופה שנותנים לי לא עוזרת. מה עוד אני יכול לעשות?
"ישנן תרופות רבות ללחץ הדם, ויש רופאים שמומחים בטיפול בלחץ הדם. לפעמים צריך להחליף תרופות ואפילו לשלב בין תרופות. הרבה מאוד פעמים תרופה אחת לא מספיקה, ואז נוטלים שתיים־שלוש תרופות שהשילוב שלהן במינון נמוך הוא יעיל, עם פחות תופעות לוואי והשפעה טובה יותר. כמובן, כל זה תלוי בבדיקת ובהמלצת הרופא המטפל שלך. אפשרות נוספת היא צריבה של עורק הכליה, זו אפשרות שעוזרת באופן קבוע או באופן זמני. הצריבה נעשית בתהליך הדומה לצנתור ובו צורבים את דופן הכליה כטיפול בלחץ הדם. ב־85% מהמקרים אנחנו לא יודעים מה הסיבה ללחץ הדם. כאמור, אני ממליץ לך ללכת לרופא ולהיות אצלו במעקב. כדאי שתגיע אליו פעם בשלושה חודשים עם רשימת בדיקות לחץ דם והוא יתאים לך רשימת תרופות בהתאם".

 ערך: איתמר זיגלמן