אני בן 71. לפני שנה וחצי הלכתי לצילומים לבדיקת צפיפות עצם לגילוי אוסטיאופורוזיס והתחלתי לקחת כדור בשם ריבון. קראתי בעיתון שהכדור גורם לנזק בעצמות, והפסקתו עושה נזק גדול עוד יותר. האם עליי להפסיק לקחת את הכדור?


"כדור ריבון הוא כדור שלא נוטלים כל החיים. אני משער שבעיתון שקראת היה כתוב כי מי שמפסיק את הטיפול באמצע לוקח את הסיכון שמחלת האוסטיאופורוזיס תחריף. ירידה בצפיפות עצם היא מצב שעלול להוביל לשברים לעתים קרובות. לכן החשש הגדול במחלה, בייחוד לאנשים מבוגרים, הוא שבר בצוואר הירך או באגן הירכיים שיכול להוביל לתחלואה. אני ממליץ לבדוק את רמת הוויטמין D בדם ולחזקו בעת הצורך באמצעות תוספים ותרופות.



מעבר לכך, אני מציע לפנות לרופאה האנדוקרינולוגית המומחית לתופעת האוסטיאופורוזיס. הרופאה תדע לפי דרגת וחומרת המחלה לתת את המינון הנכון עבורך. מלבד זאת, אני ממליץ להקפיד פעילות גופנית ולאכול מוצרים המכילים סידן במטרה לחזק את העצמות והשרירים. אחד הסיבוכים הנדירים במחלה מוביל לנזק (נמק) בלסת התחתונה, ולכן לרוב רופאים ממליצים לפנות לרופא השיניים ולסיים את כל טיפולי חלל הפה בטרם תחילת הטיפול במחלת האוסטיאופורוזיס".



בתי בת 45 וגילו לה גידול בבלוטת התריס. לאחר שהסירו את הבלוטה המליצו הרופאים שהיא תקבל טיפול רדיואקטיבי. הטיפול נדחה עקב היותה אישה מיניקה וכדי לא לפגוע בתינוק. מה תוכל לספר לי על הטיפול?
"אני ממליץ להתייעץ עם המכון שיספק את הטיפול ולשקול את הדברים המותרים והאסורים לבתך. לגידול סרטני בבלוטת המגן יש כיום טיפול יעיל וטוב, אך יש לברר את כללי הזהירות עם הרופא. בלוטת המגן מרכזת יוד בכמות גדולה מאוד. ברגע שיינתן לאדם כדור יוד, הוא ייספג בבלוטה. בטיפול נוטלים כדור יוד הטעון באיזוטופ רדיואקטיבי שייספג בבלוטה. בתוך כמה שעות החומר מקרין את התאים בבלוטה, כולל את התאים הסרטניים. לאחר מכן, הבלוטה תפסיק לתפקד ובתך תחל ליטול כדורי אלטרוקסין באופן שגרתי".




אשתי בת 69 וסובלת משיעול, ליחה ותחושת מחנק בגרון, בעיקר בשעות הבוקר. האם ניתן לאבחן זאת כאלרגיה?

"סממנים אלו אכן יכולים להצביע על אלרגיה, אבל הם יכולים גם להצביע על תופעות אחרות לחלוטין. ליחה בגרון יכולה להתרחש עקב בעיה באף־אוזן־גרון מכמה סיבות. ראשית, היא יכולה להיגרם כתוצאה מתופעת 'פוסט נזל־דריפ' או 'רטרו נזל־דריפ', כאשר הנזלת מתמקמת בגרון וגורמת לליחה להגיע לפה במקום להגיע לאף.

ליחה יכולה גם להיגרם בגלל חיידקי הליקובקטר הנמצאים בקיבה וגורמים לצרבת המובילה לגירוי של הלוע. אני ממליץ ללכת להיבדק אצל רופא אף־אוזן־גרון אשר יכניס סיב אופטי לאף ולגרון ויבדוק אם ישנם סימנים המתאימים לאלרגיה. את חיידק ההליקובקטר ניתן לגלות באמצעות בדיקת נשיפה אצל רופא גסטרואנטרולוג, שיכול לבדוק אם ישנם סימנים של גירוי כימי מהחומצות המופרשות מהקיבה לוושט. אחד הפתרונות לטיפול בתופעה הוא באמצעות כדורים נוגדי חומצה המדכאים את הפרשת החומצה בגוף. להערכתי, קרוב לוודאי שיש לאשתך תהליך באף הגורם לליחה בגרון.

אני ממליץ לבקש מהרופא כטסט ספריי סטרונאז, שאותו מרססים לחלל האף. הספריי בעל תכונות אנטי־דלקתיות ואנטי־אלרגיות. הוא יכול למנוע את כניסת הליחה לעומק הגרון והשארת הנזלת בחלל האף. אם הספריי לא עזר, אני ממליץ לנסות כדורים נגד אלרגיה. אם כל זה לא סייע לתופעה לחלוף, יש לפנות לרופא גסטרו".

אני בן 81 וסובל מאי־ספיקת כליות, אי־ספיקת לב ומבצקות ברגליים. ביצעתי בדיקה לרמת הקריאטינין בגוף. באיזה שלב עליי להתחיל בדיאליזה?
"התחלת דיאליזה אינה בהכרח כתוצאה רק מגובה הקריאטינין בגוף, אלא מנוסחה שלוקחת בחשבון גם את רמת פינוי הקריאטינין מהפלסמה ומרכיבים שונים כמו רמת האוריאה, החלבון, משקל הגוף ועוד. יש לקחת בחשבון שבדיקה אחת לא עושה את האבחנה הרפואית הכוללת. התחלת הדיאליזה תלויה בתחושה האישית שלך המלווה בבדיקות דם נוספות.

היא תלויה ברמת המלחים בדם, (האלקטרוליטים) ובתגובה שלך לדיאטה (בין השאר ללא אשלגן). אני ממליץ להתייעץ עם המכון הנפרולוגי שבו אתה נמצא בטיפול. בנוסף לכך, אני ממליץ לבדוק את כמות השתן שאתה נותן ביום כקנה מידה נוסף לתפקוד הכליות. עליך להיות במעקב קבוע גם אצל קרדיולוג וגם אצל נפרולוג ולראות איזה תרופות מותר לך לקחת. הדיאלוג בין השניים ימצא עבורך את הפתרון המותאם אישית לך".
שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM