כחמישית מאוכלוסיית ישראל סובלת מהשמנה עקב אורח חיים לא בריא הכולל תזונה לא בריאה, כך נמסר היום (ראשון) לקראת הכנס ה-16 של "מזון בעידן החדש", שיתקיים מחר בכפר המכביה ברמת גן. מהסקירה המבוססת על סקרים ונתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד הבריאות, מרכז טאוב, מכון גרטנר, תל השומר וחברת סטורקנקסט. עלה עוד, כי בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בשיעורי ההשמנה בישראל.



עוד עולה מהנתונים, כי צריכת הבשר בישראל עלתה בצורה חדה ושיעורה מגיע לשיעור הצריכה השנתית בארגנטינה (כ-85 ק"ג לאדם). עורכי הסקירה ציינו עוד כי במדינות ה-OECD עומד שיעור הסובלים מעודף משקל על 19%, בארה"ב - 38.2% וביפן רק על 3.7%.



לאחרונה, משרד הבריאות התבטא כי צריכת מזון לא בריא היא בעיה לאומית ובפורומים בריאותיים מתריעים כי ממדי ההשמנה והתחלואה מסוכרת מאיימים על החברה הישראלית. כמו כן, שיעורי ההשמנה בקצב זה צפויים לפגוע פגיעה קשה בכלכלת המדינה ויכבידו מאוד על מערכות הבריאות והתעסוקה.



רותי לטר, דיאטנית קלינית ומידענית רפואית בשירותי בריאות כללית, שאספה את הנתונים, התריעה כי סל המזון של הישראלי הוא גדול מידי וכי קיימת עליה הדרגתית בכמות האוכל (והקלוריות) שאנו אוכלים.



נקודת אור בממצאים שנאספו היא צריכת הירקות והפירות בישראל, שהינה גבוהה יחסית לעולם, אך בפילוח הנתונים נראה שהיא טובה במיוחד רק בקרב בעלי הכנסה גבוהה, ושוב, ידם של בעלי ההכנסה הנמוכה אינה משגת. כמו כן, עלה כי הישראלים צורכים פחות מההמלצות הבריאותיות והתזונתיות רכיבים חשובים כגון: סידן, אשלגן, סיבים, אומגה 3 ומגנזיום.



אי השוויון הכלכלי משפיע



עוד עולה מהסקירה, כי אי השוויון במצב התזונתי והכלכלי קשור לאי-שוויון בשיעורי השמנה בכך שניתן לראות כי אוכלוסיות בעלות הכנסה נמוכה סובלות בשיעור גבוה יותר מעודף משקל, השמנה וסוכרת.



מתברר כי משקי בית בעלי הכנסה נמוכה הוציאו יותר בסל הקניות על סוכר, משקאות ממותקים, קמח לבן רגיל, פיתות, לחם פרוס ולחם אחיד, בהשוואה למשקי בית בעלי הכנסה גבוהה הצורכים לחם מיוחד, ירקות ופירות טריים ואגוזים. זאת ועוד, המעמד בעשירונים הנמוכים צורך פחות דגנים מלאים, פירות וירקות וסיבים תזונתיים, ולעומת זאת הוא צורך יותר שמן וממרחים שומניים, משקאות קלים שאינם דיאטטיים, פיצה, בשר מעובד וסוכר.



כנס החדשנות במזון ("מזון בעידן החדש – חדשות פוגשת טכנולוגיה") יתמקד בחיבור שבין המדף, הצרכן ותזונה נבונה. בכנס ידונו מגמות עתידיות בתעשיית המזון ויוצגו לראשונה מיזמים פורצי דרך, שיעצבו את פני תעשיית המזון בשנים הקרובות.