שיא ישראלי בתחום השתלות איברים בישראל נשבר במהלך 24 השעות האחרונות, כאשר שבעה אנשים קיבלו את חייהם מחדש במרתון השתלות דרמטי שנערך בחדרי הניתוח בבית החולים בבלינסון. פרופ' איתן מור , מנהל מחלקת השתלות בבילינסון, אמר: "זו ללא ספק פסגת הקריירה". מושתל הריאות ויקטור זוהר הוסיף: "מודה לבורא עולם ולמשפחה שתרמה לי את הריאות".



בין המושתלים ישנם גבר בן 49, שסבל מאי ספיקת לב קשה ומושתל ריאה בן 62 שסבל מאי ספיקת ריאות על רקע מחלת ריאות חסימתית. כמו כן, ריאות הושתלו גם בגבר בן 59, שסבל מפיברוזיס. מלבד זאת, הושתלו שני כבדים בגברים שסבלו משחמת הכבד, כאשר הראשון מביניהם הוא בן 70 שסבל מהפטיטיס B, והשני בן 64 שסבל מכבד שומני. בנוסף, כליה הושתלה בגבר בן 44, שסבל מאי ספיקת כליות, וכליה נוספת הושתלה ביחד עם לבלב באשה בת 43 שנזקקה להשתלה על רקע סוכרת נעורים.



מושתל הריאות ויקטור זוהר אמר עם תום ההשתלה כי "ברצוני להודות למשפחה שהעניקה לי חיים חדשים. אשמח להכיר אותם, אני מרגיש שאני מסמל את המשכיותם כאן".



מושתל הריאות ויקטור זוהר עם ד"ר מילון סאוטה. צילום: בילינסון
מושתל הריאות ויקטור זוהר עם ד"ר מילון סאוטה. צילום: בילינסון



ניצן חן, שזכה להשתלת כליה בגופו, הוסיף: "אתמול, ביום ההולדת של אשתי דליה, קיבלתי טלפון מבילינסון שבו בישרו לי שנמצאה כליה שמתאימה לי. זה הגיע ממש כמו אות משמיים. אני כבר 13 שנים עושה דיאליזה וממתין להשתלה. עכשיו אוכל לחגוג את החיים עם המשפחה שלי, לנסוע לחו"ל וליהנות".



ד"ר ערן הלפרין, מנהל המרכז הרפואי רבין, ציין כי "מדובר בשיא ישראלי של הצלת חיים בהשתלות איברים. לא ידוע לי על מקרה דומה בעולם. מבצע בהיקף כזה של שבע השתלות במהלך יממה אחת בלבד יכול להתבצע רק במרכז השתלות ארצי כמו בילינסון, שבו צוותי השתלה וחדרי ניתוח מיומנים ומנוסים מאוד, שעושים לילות כימים בבית החולים, ללא הפסקה, על מנת להציל חיים".



פרופ' דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב-חזה בבילינסון הוסיף: "למרות העבודה המתישה סביב השעון, אין כמו הזכות להציל חיים. כשבחרתי בתחום השתלות הלב והריאות, ידעתי שייעוד זה יוביל אותי להתמסרות מלאה וטוטליות של עבודה סביב השעון, הכוללת גם שבתות וחגים. הרגע שבו אני רואה את הלב מתחיל לפעום לאחר השתלה או את הריאות שהופכות ורודות וחיוניות, שווה את כל השעות, הלילות ללא שינה, וכל המאמץ והמחירים שבדרך". 



פרופ' איתן מור , מנהל מחלקת השתלות בבילינסון, אמר: "חש גאווה על כך שבניתי צוות עם מיומנות גבוהה שיכול היה להוציא לפועל מבצע כה מורכב, שכולל שתי השתלות כבד, השתלת לבלב-כליה ושתי השתלות כליה ביממה אחת".