בעוד כמה שבועות אני עומד לעבור ביופסיה בכבד. מהי זריקת הטשטוש שמבצעים בטרם הבדיקה?

"זריקת טשטוש היא זריקה מרדימה, מהמשפחה הגדולה של וליום, דורמיקום וואבן. בפועל היא מצליחה להרדים ולטשטש לטווח קצר בשביל לגרום לאדם להרגיש יותר רגוע ושלא יזוז כשהרופאים נמצאים עם המחט בגוף. ביופסיה בכבד זוהי פרוצדורה פשוטה מאוד: נכנסים דרך הבטן לאזור הכבד ולוקחים דגימה. התהליך לוקח רק כמה שניות, ואין סיבה לחשוש ממנו, אך מאחר שמטופלים עדיין נוטים לפחד, לזוז ולקפוץ, משתמשים בזריקת הטשטוש".
בעלי בן ה־40 סובל מפעילות יתר של בלוטת התריס ומטופל בכדור בשם מרקפטיזול. האם זה הטיפול המתאים, ומהם סיכויי ההחלמה?

"פעילות יתר של בלוטת המגן (או התריס או התירואיד) נקראת גם 'היפר־תירואידיזים', ויש לה גם טיפול תרופתי וגם טיפול רדיואקטיבי, בהתאם לצורך. הטיפול התרופתי הוא בכדור בשם מרקפטיזול או פרופיל טיו־אורציל, ואם הוא אינו מסייע בשיפור המצב, לעתים אין ברירה אלא לטפל בחולה באמצעות יוד רדיואקטיבי. מאחר שבלוטת התריס מסוגלת לרכז יוד פי 50 יותר מאשר רקמות אחרות בגוף, נותנים למטופל לשתות או לבלוע כדור עם איזוטופ של יוד רדיואקטיבי קצר־משך. היוד הרדיואקטיבי מתרכז כולו ברקמת בלוטת המגן, מקרין אותה מקומית והורס אותה. באמצעות הטיפול מגיעים ממצב של עודף פעילות של בלוטת המגן למצב של תת־פעילות, שאותו אפשר לאזן באמצעות כדור בשם אלטרוקסין או יוטירוקס".
אני בת 77. לפני כשנה, במהלך טיול ברוסיה, נפלתי במדרגות. ביצעתי באותו הזמן את כל הבדיקות, ונאמר לי שאין שום ממצא. אולם הכאבים, בעיקר בגב התחתון, לא מרפים ממני, במיוחד בעת הליכה או ישיבה. ביצעתי דיקור סיני, אבל גם הוא לא עוזר לי. מה דעתך?
"אצל בני 60־70, ויותר בנשים, מתפתחת לא פעם מחלת אוסטיאופורוזיס (דלדול העצם). כשסובלים ממצב זה עלולים להיווצר שברים בעצמות, חלקם שברים דחוסים. לאחר נפילה כמו במקרה שלך ייתכן שנגרם שבר או סדק, מצב שגורם לכאבים עזים. אולם חשוב לציין שרמת הכאב יורדת בהדרגה, ולאחר כמה שבועות הכאבים עדיין נשארים, אבל ברמה פחותה. כדאי שתבדקי אם זה הגורם שיצר באופן משני לחץ על עצב שדרתי. מעבר לזה, דיקור לא יעזור במקרה של שבר, אבל כן יכול לעזור במצב של גירוי עצבי. אני מאמין בדיקור סיני ואף מטפל בעצמי בתחום, אבל במקרה שאת מתארת, שבו הכאבים נמשכים כשנה, יש צורך לעשות בדיקות נוספות כי הכאב אינו נראה כשרירי אלא יותר כגירוי עצבי,  לחץ על עצב או לחלופין מצב של היצרות בתעלת השדרה. האבחון הרפואי הטוב ביותר במצב זה הוא על ידי בדיקת CT  או MRI. גשי לאורתופד שיבדוק את מצבך וייתן הערכת מצב מחודשת”.
אני בת 28, ובחודשים האחרונים סובלת מכאבים נוירופתיים קשים מנשוא המקשים עליי לבצע פעולות פשוטות כמו הליכה או ישיבה. אני מרגישה דקירות מחטים בגוף, קשיים בהזזת הרגליים וכאבי גב חזקים. הרופא רשם לי  כדור בשם ליריקה, אולם עד כה מצבי לא השתפר. מה עלי לעשות?
"כאבים נוירופתיים הם כאבים עצביים עקב גירוי עצב, והם בדרך כלל צורבים או מורגשים כזרם חשמלי, ככווייה או כחדירת סכינים. הסיטואציה שאת מתארת כאן מעלה הרבה שאלות: איך יכול להיות שבחורה בת 28 מתחילה לפתע פתאום לסבול מכאבים חזקים כאלה בלי שום גורם מקדים? אין ספק שליריקה הוא כדור טוב לסוג הכאבים שמהם את סובלת, אם אכן הם נוירופתיים, אבל עדיין יש לבדוק לעומק מה הגורם לכאב. לפני שאת מטפלת בכאב, כדאי שתבדקי מה המקור שלו. בתור התחלה אני מציע לך לפנות לנוירולוג מומחה ולבצע בדיקת ENG, בדיקה חשמלית של העצבים בגוף. לדלקת בעצבים יכולות להיות סיבות רבות: אולי חסר לך ויטמין B12? אולי זה נזק מתרופות שנטלת או מאלכוהול? אולי את בדיכאון שמגיע לידי ביטוי בתחושות הפיזיות שאת חווה? יש גם נוירופתיות תורשתיות שמתחילות בגיל צעיר. את צריכה לפנות לרופא ניורולוג שיאבחן את סוג הנוירופתיה. מעבר לכך, כפי שאני חושד במצבך לפי התיאור, יש כדור בשם סימבלטה שיכול אפילו להתאים לך יותר".
אבי בן ה־80 סובל בתקופה האחרונה מירידה ברמת ההמוגלובין, ואנחנו לא מצליחים לאתר מה המקור לבעיה. מה דעתך?
"כדי להבין את מקור הבעיה יש לבצע בדיקת שתן ולראות אם יש לאביך איבוד דם מיקרוסקופי. לאחר מכן יש לבצע בדיקת דם סמוי בצואה, ומעבר לכך יש לבצע בדיקת גסטרוסקופיה וקולונוסקופיה. צריך גם לבדוק את תזונתו, כי אנשים רבים בגיל הזה לא אוכלים בצורה מסודרת, ולעתים עלולים להיווצר חסרים בוויטמינים, בייחוד בוויטמין B12, חומצה פולית, ברזל וכו'. מומלץ לשלול מחסור בוויטמינים. לסיום הייתי ממליץ לפנות להמטולוג ולהשלים את הבירור הרפואי של אנמיה מסיבות שונות אצל אביך".

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ עם רופא המשפחה או עם רופא מומחה ולהיבדק אצלם. 

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב-13:00 ב-103FM