אני סבתא לנכדים. בהנחה שפחמימות הופכות לסוכרים, האם עוגה, גלידה ופירות שווים מבחינת ערך הסוכר לפתיתים? בנוסף, לאחת הנכדות יש נטייה להשמנה. איזה פרי הוא בעל הערך הגליקמי הטוב מכולם?



"לשאלתך הראשונה, התשובה היא בשורה התחתונה כן, אך מדובר בשני מרכיבים שונים. ראשית כל, פתיתים הם אחת התוספות הגרועות שאפשר לתת לילדים, מפני שמדובר בקמח לבן בלבד. גלידה עדיפה על פתיתים במקרה הזה כי היא מכילה חלבון. לקינואה, לדוגמה, יש יותר ערך תזונתי. לתפוחי אדמה יש המון אשלגן שהוא טוב לנכדייך. אני ממליצה דווקא על בטטה שמכילה גם ויטמין A. הפירות בעלי הערך הגליקמי הטוב ביותר הם שזיף, אפרסק, דובדבנים, תפוח ומלון. הכי פחות קלוריות יש באבטיח, במלון ובתותים. בנוסף לכך, שימי לב כי כמות האבטיח והמלון שמותר לאכול היא גדולה יותר. שלוש כוסות אבטיח נחשבות למנת פרי אחת, מפני שיש בו פחות סוכר וקלוריות".



אני ובעלי שותים שייק ירוק מכל מיני עלים ירוקים, ובהם כוסברה, תרד, פטרוזיליה, עלי בייבי, זרעי צ’יה ועוד. כל אלו מכילים ויטמין K. אנו נוטלים מדללי דם, ולאחרונה קראתי כי מי שנוטל מדלל דם עליו להימנע מוויטמין K. האם המיצים אכן עלולים להשפיע לרעה על דילול דם, והאם קיימים אמצעים טבעיים יותר מתרופות שיסייעו בכך?



“ייתכן שכן, אך לא בהכרח. לאחרונה קראתי על גישה חדשה הטוענת כי במקום להגביל את כמות הירוקים כשצורכים מדללי דם, יש לשמור על כמות ירוקים קבועה במהלך היום, ובהתאם לכך להתאים את מינון התרופה. תרופה מדללת דם מונעת קרישת דם, בעוד שוויטמין K מסייע בקרישת הדם. צריכה של ויטמין K בכמות גדולה עלולה להשפיע על האפקטיביות של התרופה. אם השייקים הם תופעה חדשה אצלכם בבית, אני ממליצה לכם לבדוק את הנושא, כי הם אכן מכילים הרבה ויטמין K. הוויטמין נספג בגוף באמצעות שומן. אם את צורכת את השייק ללא הצ’יה, הוא לא מכיל שומן כלל, כך שכמות הוויטמין שתיספג בגוף תהיה נמוכה משמעותית ולא בהכרח תפריע לתרופה. המשיכי לבדוק עם הרופא אם יש לשנות את מינון התרופה. אפשר להיעזר בתחליפים טבעיים כמדללי דם, כגון אומגה 3 ויין, אך הם אינם במקום התרופה. בנוסף, אני ממליצה לך לא להכניס פטרוזיליה ותרד יחד. התרד נוגד את הברזל שיש בפטרוזיליה, ויש בו המון חומצה פולית שלא מאפשרת לברזל שיש בפטרוזיליה להיספג בגוף”.



גילו אצלי מחלת מעיים בשם קוליטיס שהובילה לירידה דרמטית במשקל. אני נוטלת כדור קורטיזון ואינני יודעת מה עלי לאכול כדי לעלות במשקל.


“קוליטיס היא סוג של דלקת כרונית במעיים. למחלה ישנם התקפים שבהם סובלים מכאבי בטן ומשלשולים, אך יש גם תקופות רגועות. בתקופות הסוערות יש להתייחס למעיים כאילו הם פצועים, ובין לבין להקפיד על תזונה נכונה. סיבים תזונתיים חשובים לבריאות המעיים שלנו, ולכן עלייך להקפיד לאכול מזון בריא שגם יסייע לך לעלות במשקל. אל תאכלי מזון שגורם לך גירוי במעיים. אכלי דברים שומניים כגון טחינה גולמית שמכילה המון קלוריות וערכים תזונתיים. היא גם רכה ונוחה לעיכול במעיים. הימנעי מירקות ומפירות קשיחים, ואכלי יותר מאכלים מבושלים. בטטה סלק או תפוחי אדמה מבושלים, לדוגמה, מכילים הרבה קלוריות. אכלי שקדים ואגוזים, אך הקפידי ללעוס אותם היטב. אכלי פסטה מקמח מלא, כוסמת, קינואה ועוד. באופן כללי, הישמרי מחלב ותאכלי במקומו גבינה צהובה שאין בה לקטוז. אכלי דג סלמון וביצים והשתדלי להימנע מחריף. בנוסף, הקפידי לא לאכול דברים מטוגנים. ייתכן שבמהלך הדלקת נוצר חוסר בוויטמין מסוים, ולכן אולי כדאי לך לשקול לצרוך מולטי־ויטמין. ברגע שאת בהתקף, הימנעי מכל אלו עד שהוא יעבור”.



אני עובדת במשמרות בשדה התעופה, בעיקר בלילות, וישנה בקושי שעתיים ביום. למרות כל הדיאטות שניסיתי, לא הצלחתי לרדת במשקל. מה עלי לעשות?


“ראשית, במהלך השינה מופרשים הורמונים שמאוד חשובים לעיכול המזון ומסייעים לירידה במשקל. עייפות גורמת לרעב ולצורך במתוקים. אם את לא אוכלת בצורה מסודרת ובמנות גדולות, יהיה לך קושי לשמור על המשקל. אני ממליצה, לא משנה באיזו משמרת את עובדת, שתאכלי ארבעה סנדוויצ’ים עם לחם קל ופרי. אכלי שתי ארוחות: הראשונה עם ביצה, גבינה וסלט והשנייה עם חזה עוף וירקות מבושלים, כרובית, חצילים וכדומה. הורידי את הפחמימות, ואם תרצי תוכלי להחליף כל כריך מתוך הארבעה בפרי. זהו תפריט בריא לירידה במשקל, ואל תשתי קפה עם הרבה סוכר”. 



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן