אני בת 36. בחודשים האחרונים אני סובלת מתופעת מעי רגיז. לא שיניתי דבר בתזונה, ואני חשה מועקה מהתופעה. עלי לצאת לשירותים פעמיים במהלך ישיבה בעבודה, ואיני יכולה להצטרף לנסיעות ארוכות בגלל המחסור בשירותים. מה עלי לעשות?


“ראשית, עלייך להתייעץ עם הרופא שלך על מצבך הרפואי ולבצע בדיקות דם. ישנם כדורים כמו רקמיד או אימודיום שאותם נוטלים נגד שלשולים. תוכלי להיעזר בכדור אחד או שניים מהם, במקרים דחופים או בנסיעות ארוכות. עלייך ליטול את הכדור עם מעט מים מכיוון שהמים עלולים לגרות את הצורך לרוץ לנוחיות. בנוסף, אני ממליץ לך לצרוך חיידקים פרוביוטיים עם מעט מים גם כן. שתייה קרה ושתייה תוססת מגרות את המעי לפעולת מעיים. אם תאכלי ותשתי פחות לפני ישיבה חשובה או נסיעה, הצורך שלך ללכת לנוחיות יקטן. מעי רגיש נובע ממגוון סיבות. לדוגמה, עלייך לבדוק אם אינך סובלת מרגישות למזון מסוים, ואת הרגישות ניתן לאתר בבדיקות דם. גם רגישות לחלב או לגלוטן יכולה לגרום לשלשולים. יש גם תרופות ותוספי מזון שיכולים לגרום לשלשולים. ישנה דיאטה מיוחדת שמתאימה לתסמונת מעי רגיש ולמחלות דלקתיות של המעי. נסי לבקש הפניה לדיאטנית במחלקה לגסטרואנטרולוגיה בבית חולים”.



אני בת 83. עברתי השתלת קוצב לב, ואני סובלת מתופעת ערפול בבקרים. אני נוטלת כדורים אחרי ארוחת הבוקר, ובהם תרופה לסוכרת. האם ייתכן שאני סובלת בגלל התרופות שאני נוטלת?


“ייתכן כי לאחר תנומת הלילה יש לך עלייה או ירידה בלחץ הדם, שגורמת לך לתחושה לא טובה, ואף ייתכן שיש לך נפילה ברמות הסוכר בגוף. כדי למנוע את תחושת הערפול, עלייך להקדים את שעת נטילת הכדורים שאת צורכת מדי יום. קחי אותם בסמוך לאוכל והקפידי לאכול משהו שתואם את הדיאטה שלך כדי שלא יהיה מצב של תת־סוכר עקב נטילת הכדור לסוכרת זמן רב יחסית לפני האוכל. אני ממליץ לך לאכול בבוקר פרוסת לחם עם מרכיב שומני כמו חומוס או אבוקדו, שלא יקפיץ את הסוכר ויסייע לעלייה וירידה של לחץ הדם. את יכולה להכין לך טוסט עם גבינה צהובה עם כוס משקה חם. זה יקל על התחושה שלך בבוקר. בלילה אנחנו גם מפסידים המון נוזלים וקמים בגיל המבוגר רבות לשירותים. עלייך להעלות את כמות השתייה שלך גם כן כדי להקל על גופך. בנוסף, בדקי אם את נוטלת כדור שינה שאולי אחראי לעייפות בבוקר. כמו כן, כדאי לבדוק את לחץ הדם בבוקר ולוודא שאינו נמוך מדי”.





אני בת 53. אובחנתי כסובלת מדורבן ברגל ימין. מהו דורבן?


“דורבן הוא דלקת בגיד, שנקראת כך כי החיבור של הגיד לקרסול נראה לעתים בצילום כף רגל (כשהוא מסויד) כמחט של דורבן. מדובר בדלקת


עם הסתיידות של גיד שנפוצה בקרב אנשים הסובלים מעומס על הקרסוליים, עודף משקל, פעילות גופנית לא מושכלת כמו ספינינג ועוד. זו דלקת של הרצועה המתחברת לעקב. הכאב מהדורבן מורגש בעיקר בבוקר, בדריכות הראשונות על הקרסול, עד שלאט־לאט חשים טוב יותר. כשאנחנו עומדים, כף הרגל מוחזקת בזווית של 90 מעלות בעוד שבשינה אנחנו עם רגל בזווית של 45 מעלות. הגיד מתחיל את תהליך ההתאוששות במהלך השינה, כשהרגל בזווית של 45 מעלות. בבוקר, כשאנו נעמדים ומחזירים את הזווית שבין השוק לכף הרגל ל־90 מעלות, חשים כאב כי סיבי הגיד שהחלו להתאחות בלילה, בשינה, נקרעים מחדש בעקבות הלחץ שמופעל על הקרסול. יש טיפולים שונים לתופעה, החל מהזרקות, דרך טיפולים אורתופדיים ומדרסים מיוחדים המקלים על הלחץ של הקרסול ועד טיפולים בגלי הלם. אני מציע לך לטפל דווקא בגלי הלם. זהו טיפול כואב, אך יעיל. מדובר במכשיר שנותן מכות על אזור הכאב ומפרק את ההסתיידויות. התייעצי עם אורתופד מומחה לכף רגל שיאשר את האבחנה וימליץ לך על הטיפול הטוב ביותר עבורך”.



אני בן 54, ולאחרונה רופא המשפחה אמר שאני סובל מאנמיה. מה המשמעות של הקביעה הזו על גופי, ומה עלי לעשות בנידון?


“אנמיה מחולקת לשתי מילים: ‘אן’ פירושה חוסר ו’המיה’ פירושה דם. אנמיה מצביעה על מחסור בדם. המשמעות היא שההמוגלובין הוא נמוך. הדם מספק חמצן וגלוקוז לרקמות בגוף, והוא חיוני לתפקוד בריא של הגוף. נשים, לדוגמה, מפסידות דם במהלך מחזור. מכיוון שאתה גבר, אין סיבה שתפסיד דם. אם אינך צמחוני או טבעוני, עליך להעלות את צריכת הבשר שאתה אוכל. אני ממליץ לך לבצע בדיקת דם ולבדוק רמת ברזל, פריטין, ויטמין B12 וחומצה פולית. בנוסף, כדאי לבדוק דם סמוי בצואה. לפעמים לא מרגישים שמאבדים דם בצואה כשמדובר בכמות קטנה של דם. חוסרים במרכיבים אלו מובילים לאנמיה. אם חסר לך אחד המרכיבים הללו, עליך להשלים אותו באמצעות מזון או תרופות. בדוק מאילו חוסרים אתה סובל כדי לדעת מה עליך להשלים במזון או תרופות. אם לא חסר כלום, פנה לבירור אנמיה אצל המטולוג".