החבר הכי טוב שלי, בן 30, מתגורר אצל הוריו, עובד בעבודה בינונית שלא מספקת אותו מבחינה כלכלית, לא נמצא במערכת יחסים רצינית ויש לנו תחושה שהוא נשאר מאחור, בזמן ששאר החבורה שלנו התקדמה. אני מנסה לסייע ונתקל במבוי סתום. כיצד לדעתך אני יכול לעזור לו?
“אני רוצה שתבדוק בתור התחלה אם הבחור מודע לזה שיש כאן מחסום פסיכולוגי שעליו לטפל בו. מעבר לכך, יש לעורר את המוטיבציה הראשונית הבסיסית שעליה אפשר לייצר תנועה ופעולה. מאוד קשה לגרום לבן אדם להיות חלק מתהליך בלי שהוא באמת רוצה. אני מקבל בכל חודש עשרות פניות ממשפחות שמספרות על בעיות דומות ואומרות שהילדים לא מוכנים להגיע לקבל עזרה. אני תמיד אומר שעד שאדם מגיע לנקודה שבה הוא רוצה לקחת את החיים שלו בידיים, אי אפשר לעשות את זה עבורו. הדבר היחיד שאני יכול להציע במקרה הזה הוא שאתה והחברים תרכשו לו שלושה מפגשים עם מאמן אישי, ותגידו לו שאם הוא לא הולך אליהם, הוא זורק את הכסף שלכם לפח ולא מכבד אתכם ואת ההשקעה שלכם בו. כך תיצרו את הקרקע עבורו להתחיל להתקדם. לרוב השיטה הזו עובדת ומצליחה. כל מה שהוא צריך בהתחלה זה הדבר הקטן שיצליח להניע אותו להתקדם. אני אתן לך כדוגמה מקרה שבו אדם לא ביצע פעילות גופנית במשך עשור, וכדי לצלוח את הפעם הראשונה שלו הוא זקוק למנוף שיניע אותו מהספה לחדר הכושר, אבל בפעם הרביעית הוא כבר ירוץ לשם ולא יבין למה לא עשה את זה מההתחלה. זה בדיוק המקרה של החבר שלך: ברגע שהוא יעשה את הצעדים הראשונים למען ההצלחה, הוא יכיר לך תודה כי עצם הפעולה הזו מצדך תציל את החיים שלו”.



אני שכיר ומעוניין לצאת לעצמאות. סיימתי קורס מנעולנות, פתחתי עוסק פטור, בניתי אתר ועמוד פייסבוק, אבל לצערי אני מרגיש שהעסק לא זז ואני לא מצליח לזנק כמו שאני רוצה. איך אני יכול לקדם את עצמי?
“כשאתה פותח עסק למנעולנות, אתה נותן מענה לאנשים עבור סיטואציה שמתרחשת לעתים רחוקות מאוד. לכן חשוב שתראה איך אתה מרחיב את תחומי התעסוקה שלך, כמו למשל מחסומי חניה או מראות פנורמיות לחניון. לאחר מכן תנסה לראות איך אתה מקדם את פרסום העסק. תמו ימי המגנטים על הדלתות, עמוד פייסבוק ואתר זה נפלא, אבל אני ממליץ לך לבנות אפליקציה חינמית לנייד עבור לקוחות פוטנציאליים. זה הכלי לעסקים קטנים. תדאג שכ־300 איש יורידו את האפליקציה הזו, ופעם בשבוע תשלח להם איזו הודעה או טיפ. זה מגיע אליהם לסלולרי בהודעה, ואתה מבחינתך נשאר במודעות שלהם לאורך זמן. אחרי שתתחיל לראות יותר תנועה של לקוחות, תדע שזה הזמן לעזוב את העבודה ולצאת לעצמאות”.



אני בתחילת שנות ה־40 לחיי. לפני כ־15 שנה סיימתי לימודי עריכת דין, אבל לצערי הרב לא פניתי לבצע התמחות והתעסקתי בעבודות מזדמנות. אני מתלבט אם למצוא לעצמי כיוון תעסוקתי אחר או לנסות למצוא דרך להשתלב בעריכת דין. מה דעתך?
“אני מבין מה אתה אומר ואפילו מסכים איתך עקרונית, ואם אני מבין נכון, אז גם מאוד קשה למצוא מקומות להתמחות בהם כי יש הצפה בשוק הזה. ועדיין, אם הייתי בנעליים שלך, הייתי עובר משרד־משרד באזור המגורים שלי ומספר את הסיפור כפי שהוא: אומר שוויתרתי לעצמי לפני 15 שנה, ואני מעוניין לנסות לתקן את זה ולהגיע להתמחות. מאות אנשים שרק לפני רגע סיימו ללמוד



שולחים קורות חיים, כולם אותו הדבר, אבל לך לעומתם יש סיפור מעניין שעושה את ההבדל. אני מבין שאתה חי את הקשיים שלך, אתה הפרזנטור שלהם, אבל דווקא בגלל זה אתה לא חי את החיים שאתה באמת רוצה. אתה יכול להיות דוב גריזלי ולחזור לישון עוד כמה שנים, ואז להתעורר כשיהיה מאוחר מאוד. אתה לא מבין שמה שלא בסדר כאן זה לא הסיפור שלך, כי אם הגישה שלך. כשיש אתגר, אתה צריך לנהל אותו כמו שאתה רוצה לנהל אותו, אתה לא יכול לתת לו לנהל אותך. אני במקומך לא הייתי מוותר. אלה החיים שלך. אני יודע שאם תעלה על המגרש, אתה תגיע להצלחה”. 



עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי



מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־8:00 ב־103FM