מחטים בפרווה: "מגיעים אלי בעלי כלבים שאומרים: 'לי הדיקור עזר, אז למה שזה לא יעבוד גם על הכלב שלי?'", מספרת אורלי זכאי, מטפלת ברפואה סינית לכלבים. "הבעיות העיקריות אצל כלבים קשורות לעמוד השדרה, למשל פריצות דיסק. הם גם סובלים מדלקות מפרקים ומכל מה שקשור לאלרגיות ובעיות עור, במיוחד בקיץ".



זכאי מטפלת בכלבים בדיקור בשילוב פורמולות צמחי מרפא, והעלות לטיפול אחד היא 200־250 שקלים. לדבריה, לא כל בעלי הכלבים מודעים לאפשרות לטפל בבעלי החיים שלהם באמצעות רפואה סינית, "אבל בהחלט אפשר לומר שמשנה לשנה המודעות עולה, וגם הדרישה מגיעה יותר מהשטח".



איך מתבצע הדיקור?


"בדרך כלל אני יושבת עם הכלבים על הרצפה. זה הרבה יותר טבעי להם מאשר להעלות אותם על מיטה. אני גם לא עושה שום דבר בכוח. ברגע שאני מרגישה שהכלב מוכן, אני שמה לו את המחטים. הכלב צריך להישאר עם המחטים כ־20 דקות. רוב הכלבים שוכבים בזמן הטיפול בכיף ואפילו נרדמים. לפעמים אני משלבת פורמולות צמחי מרפא בנוסף לדיקור. זה יכול מאוד לעזור לכלבים המתמודדים עם כאבים".



הדיקור מחליף את הטיפול הקונבנציונלי?


"כשאני מקבלת מטופל חדש, אני מקפידה לראות את התיק הרפואי שלו, והרבה פעמים גם עובדת בשיתוף פעולה עם וטרינר. מגיעים אלי כלבים אחרי הרבה טיפולים שלא צלחו ברפואה הקונבנציונלית, והבעלים שלהם מבקשים לנסות משהו אחר. טיפלתי למשל בהרבה כלבים שלא היו מסוגלים ללכת או לשלוט בצרכים שלהם, ואחרי סדרה של טיפולים בדיקור סיני הם חזרו לשחק בגינה וליהנות מהחיים".



"הכלבים שוכבים בכיף". דיקור סיני לכלבים, צילום: ניר שאנני
"הכלבים שוכבים בכיף". דיקור סיני לכלבים, צילום: ניר שאנני



לאקי בן 3

"כלבים מטורפים על העוגות שלנו. הם פשוט טורפים הכל, וזה גם מאוד בריא בהשוואה לאלטרנטיבות המגיעות מהמזרח, עם חומרים משמרים וחומרים מייצבים. אצלנו זה 100% טבעי", אומר עומר לבון, מבעלי Pomeri Bakery, מאפיית בריאות לכלבים שעושה משלוחים לכל הארץ.



לבון שותף במאפייה, הממוקמת במושב גני הדר, עם איה גור־לביא, המשמשת גם כ"דוג־קונדיטורית" של המקום. "אנחנו מייצרים חטיפי בריאות טבעיים ללא חומרים משמרים, והכל מבוסס על סופר־פוד. הרכיבים הם כורכום, צ'יה, פשתן, שמן קוקוס, אצות ועשב חיטה", הוא אומר. "בנוסף לחטיפים, יש את הבייקרי שלנו, הכולל סופגניות ואוזני המן בחגים, אלפדוגס שזה אלפחורס לכלבים, קאפקייקס, עוגיות וכמובן גם עוגות יום הולדת לכלבים".



יש שלושה סוגים של עוגות יום הולדת במאפייה: "יש עוגה רגילה המכילה ביסקוויט עם פשתן וחרובים, ויש עוגה ללא גלוטן ועוגה טבעונית. שלוש העוגות מגיעות בגדלים שונים. הן עשויות מרכיבים טבעיים בלבד מקמח כוסמין מלא או מקמח אורז וטפיוקה, ושאר הרכיבים הם חמאת בוטנים אורגנית, שמן קוקוס, חרובים, מי דגים, עשב חיטה, דבש וכורכום". אפשר להזמין חבילת יום הולדת בעלות של 98־148 שקלים (תלוי בגודל העוגה), הכוללת עוגה עם שם הכלב וגילו, נר, בלון, כובע יום הולדת לכלב, פפיון או שרשרת.



גם בני אדם גם יכולים לטעום מהעוגה?


"את יכולה לטעום, אבל מפני שאין בה סוכר ומלח לך כנראה זה יהיה פחות טעים".



טעימה לכלבים, לא לאנשים. מסיבת יום הולדת, צילום: Jacob Dog Photography
טעימה לכלבים, לא לאנשים. מסיבת יום הולדת, צילום: Jacob Dog Photography



חתונה גזעית

"ביום החתונה אני באה לביתם של בני הזוג ואוספת את הכלב. אני מלבישה כלבה בשמלת כלה וכלב בטוקסידו, ואז מגיעה איתו למקום הצילומים. אני יודעת איך לגרום לכלב להסתכל למצלמה ברגע הנכון, והכי חשוב זה לדאוג שהשמלה של הכלה תישאר לבנה ויפה. זה בעצם הפחד של כל כלה כשהכלב שלה מגיע לצילומים", מספרת אתי אביטל־מוגנדורף.



הרעיון להקמת העסק, הנושא את השם "הדוֹגְ־מֵנִית - ליווי כלבים לחתונות וצילומים", נולד ממש במקרה. "לפני כמה שנים הולכתי כלבים ושמרתי עליהם בבית", היא מתארת. "יום אחד התקשר אלי אדם, סיפר לי שהוא מתחתן ושהוא מאוד רוצה שהכלב שלו יהיה גם בחתונה. הוא שאל אם אני עושה כזה דבר ואמרתי לו שכן, אבל בכלל לא ידעתי מה זה אומר. מפני שאני אוהבת כלבים ואוהבת אירועים, הלכתי. הבנתי שיש פה מעין סטארט־אפ ופרסמתי שאני מלווה כלבים לחתונות ולצילומים. לאט־לאט זוגות התחילו להתקשר".



התענוג שבשכירת ליווי לכלב לחגיגה עולה 590־1,400 שקלים, תלוי אם מדובר בצילומים בלבד, או גם בנוכחות באירוע עצמו. אביטל־מוגנדורף מבהירה שהפונקציה שלה הכרחית. "לבני הזוג חשוב שהכלב ייקח חלק בחתונה, אבל ביום הזה הם, המשפחה שלהם והחברים עסוקים באירוע, ולכן אין מי שיהיה עם הכלב", היא מסבירה.



איזה אירוע הכי זכור לך?


"היה זוג עם כלבת גולדן. הלבשתי את הכלבה בשמלת כלה, וברגע האמת, כשהחתן היה צריך לענוד את הטבעת לכלה, השמיעו ברקע את השיר Who let the dogs out. באותו רגע יצאתי עם הכלבה, כשהטבעות קשורות לצוואר שלה. היא הביאה לזוג את הטבעות והייתה המון התלהבות. כל הקהל הופתע".



בית הכלבים

"אפשר להביא אלי את הכלב מהשעה שבע בבוקר ולאסוף אותו גם בשמונה בערב", אומר רון סודק, שמפעיל בבית הקרקע שלו באור יהודה את הפנסיון לכלבים "המלונה של אריק".



סודק, מאלף כלבים בכיר ומטפל התנהגותי, מספר שהפנסיון מכיל עד 20 כלבים ומתאים לכאלה שבעליהם עובדים שעות ארוכות ולא רוצים שהכלב יהיה לבד בבית, וגם לכלבים שבעליהם נוסעים לחופשה או יוצאים למילואים. העלות לחודש היא 1,200־1,600 שקלים, לכלבים שמגיעים למקום באופן קבוע. "הכלבים נמצאים פה באופן חופשי", מספר סודק, "מי שרוצה לשחק - משחק, ומי שרוצה לנוח - נח. יש להם חדר ממוזג עם ספות ויציאה חופשית לחצר, וכל כלב בוחר מה הוא רוצה לעשות. בעיקרון הבעלים מביאים לכלב את האוכל שהוא מורגל אליו מהבית, וכמה פעמים בשבוע אני גם מכין להם מרק עוף טבעי".



אתה עושה איתם פעילויות מיוחדות?


"בחלק מימות השבוע אני הולך איתם לטייל בשדות או בים. אנחנו גם חוגגים ימי הולדת בצורה מרוכזת לילידי אותו חודש. בתשלום נוסף אני גם עושה בוק צילומים לכלבים שבעליהם מעוניינים בכך, וגם מעניק להם טיפולי ספא וטיפוח".



בפנסיון מלא. צילום: אלבום פרטי
בפנסיון מלא. צילום: אלבום פרטי



לאסי, בואי לאימון

"היתרון באימון משולב לכלבים ולבעליהם הוא בכך שהאדם עושה כושר בעצמו, גם עושה אימון לכלב וגם מחזק את הקשר בינו לבין הכלב", אומר אסף שפס, הבעלים של Dogfit & Shape. שפס, מדריך כושר ומאלף כלבים, הגה לפני כמה חודשים את הרעיון של האימון המשולב. את תוכנית האימון, הוא מסביר, בונים לפי רמת הריכוז והכושר של הכלב ולפי רמת הכושר של המתאמן. גם משך האימון תלוי ברמה של האדם והכלב, ונמשך בין 20 דקות לשעה וחצי.



מה עושים באימון הזה?


"בהתחלה גם האדם וגם הכלב לומדים סט תרגילים בסיסי, והם נעשים בשיתוף פעולה. המתאמן לומד איך להניע את הכלב והכלב לומד לקרוא את האדם. מעבר לכך, יש תרגילים שבהם הכלב קופץ, רץ, עובר מתחת, עובר מעל, ויש גם תרגילים שבהם הכלב אמור להיות יותר פסיבי ומאופק, שזה אחד הדברים שיותר קשים לו".



האימון המשולב עם מדריך עולה 130 שקלים לשעה, או 250 שקלים לבניית אימון והדרכה, ואת האימון עצמו עושים לבד. "האדם עושה תרגילי כושר מלאים, אבל כאלה שאפשר לעשות עם הכלב", אומר שפס. "למשל הוא עושה תרגיל 'מכרעים', והכלב יכול לעבור בין הרגליים שלו, או ללכת לידו מצד לצד. הוא יכול לעשות תרגילי בטן, ובזמן שהוא שוכב על הגב ומרים את הרגליים, הכלב עובר מתחת או מעל. בזמן כפיפות מרפקים, בין האדם לבין הכלב יש חטיף או משחק שיקרים לו, אבל לכלב אסור לגעת. ככה בעצם מייצרים היררכיה".



איך הכלבים מגיבים לאימון הזה?


"הכלבים לרוב נהדרים. האנשים עדיין צריכים להבין איך להפעיל את הכלב שלהם ולהתחבר אליו".



רצים, קופצים וזוחלים יחד. Dog & Shape, צילום: עידן מזרחי
רצים, קופצים וזוחלים יחד. Dog & Shape, צילום: עידן מזרחי



עד העצם

"בארץ הרבה אנשים מחפשים ייעוץ תזונתי לכלבים שלהם, אבל לא יודעים למי לפנות. הם בכלל לא מודעים לכך שקיים מקצוע כזה", אומרת סיון זילבר, תזונאית קלינית לחיות מחמד. אל זילבר מגיעים אנשים שהכלבים שלהם בריאים לחלוטין, אבל בכל זאת הם רוצים לעשות להם שינוי תזונתי ולעבור ממזון יבש מסחרי למזון שהם מכינים בעצמם.



"מדובר באנשים שרוצים יותר שליטה על מה שהכלבים אוכלים, ורוצים להפחית את הצריכה של מזון מעובד", היא מבהירה. "הם רוצים מזון יותר נקי מרכיבים סינתטיים ומלאכותיים, וזאת בהתאם למגמות שקורות כיום בעולם בקרב בני אדם. כמו כן, מגיעים אלי גם אנשים שהכלבים שלהם סובלים מכל מיני מחלות כרוניות, כאלה שמחפשים מענה תזונתי המתאים למצב הבריאותי הספציפי של הכלב".



אפשר לומר שהמקצוע שלך חופף לדיאטנית שמטפלת באנשים?


"כמו אצל בני אדם, כך גם אצל כלבים את ממש יכולה לראות עד כמה תזונה נכונה משפרת את המצב הבריאותי. אני שולחת לבעלי הכלבים שאלון תזונתי שכולל מגוון רחב של שאלות לגבי המצב הבריאותי של הכלב, רגישויות, רמת פעילות ומצב גופני. מצרפים לי גם בדיקות דם וכל בדיקה אחרת שהכלב עשה, ואני בונה לפי זה המלצה תזונתית הכוללת תפריט, שילובים, אופציות גיוון, דרך הכנה ורשימת תוספים תזונתיים. אני דוגלת בהפחתה של חומרים משמרים ותוספי טעם וריח, וחשוב לי שתהיה התאמה לצורכי הכלב מבחינת כמות החלבון, הפחמימות והירקות. אני לא מאמינה שכלבים צריכים לאכול את אותו שק מזון במשך שנים".



לאחרונה הוציאה זילבר בשיתוף אגודת צער בעלי חיים בישראל חוברת דיגיטלית שבה מתכונים ביתיים לכלבים, הכוללים למשל קדרה עשירה מבקר ובטטה, וגם ארוחת ערב טבעונית העשויה מעדשים ירוקות, שעועית לבנה, כוסמת, שיבולת שועל ועוד רכיבים טבעיים. "זה מאוד טעים, ואין סיבה שכלבים יאכלו את המזון המתועש. כלבים בהחלט יכולים לאכול אוכל ביתי טעים שהבעלים שלהם מכינים", היא חורצת.




"רוצים מזון יותר נקי", צילום: חיים שוורצנברג
"רוצים מזון יותר נקי", צילום: חיים שוורצנברג