לצד ההתרגשות של הילדים והשמחה שלנו, ההורים, מהחזרה ללימודים, יש גם מעט עצב מהשיבה למטלות השגרה. נכון, מסתיים תפקיד ההורים כצוות הווי ובידור, החיפוש אחרי סידור לקטנטנים והקושי להתמודד עם השעות הארוכות בערב, כשאף אחד לא ממהר למיטה. עם זאת, בתקופת החופש מקבלים פטור ממשימות מסוימות: הורים כנהגי מוניות (ספיישל) בשעות אחר הצהריים לחוגים ולחברים, וכמורים פרטיים המסייעים בשיעורי הבית. וכמובן לדאוג לתפריט טעים ומזין: הכנת הכריכים בכל בוקר וארוחת צהריים מבושלת. אומנם בחופשה הילדים אוכלים, אבל באופן כללי יש תחושת שחרור מסוימת לגבי מועדי הארוחות ואופיין.  

חשבנו על כמה הצעות שיכולות להקל, אפילו במעט, את החזרה לשגרה בהיבט הקולינרי־תזונתי.

כריך לארוחת עשר: אם נשאל את הילדים בבוקר מה להכין לארוחת עשר, במקרים רבים הם ישיבו שאינם רעבים בכלל. אולי ממרח שוקולד או “כמו אתמול". הדיונים על מה הילדים יאכלו גוזלים זמן יקר ויוצרים מתחים מיותרים בכלל ובשעות הבוקר בפרט. כדאי להכין יחד ובהסכמה עם תחילת שנת הלימודים “מערכת כריכים" ולתלות על המקרר.

מערכת כריכים, בדומה למערכת שעות, מחולקת לימי השבוע. במקום עמודת השעות יופיעו שמות הילדים במשפחה, וגם של ההורים, במקרה שאלה לוקחים אף הם אוכל מהבית. את מקום המקצוע בטבלה יתפוס “הכריך" הנבחר. לטבלה יש להוסיף גם את הירק והפרי שניקח. ילדי הגן, שאינם קוראים, מוזמנים לצייר או להדביק תמונות.

מערכת הכריכים תחסוך מכולם התלבטויות ועימותים בבוקר. בשם הגיוון ועם השינוי במזג האוויר בחורף, רצוי באמצע השנה לרענן את מערכת הכריכים באפשרויות שמתאימות לעונה: למשל ביצה קשה או טונה (שאינן מומלצות בימי הקיץ החמים).

שיתוף הילדים בהחלטה מה יאכלו בזמן שהם רגועים ופנויים מגדיל את הסיכוי להרחיב את מגוון המזונות. גם להכנה של המערכת עצמה - כתיבה, ציור, הדבקה - יש תרומה לסיכוי להתמיד בתכנית. בשבועיים הראשונים יש להקפיד במיוחד להכין את הארוחה בהתאם לתפריט, על אף הקושי. ההשקעה בתחילת השנה תשתלם בהמשכה.

ארוחת צהריים: הורים רבים מספרים לנו שמדובר באתגר המלווה בטרחה גדולה במהלך השבוע. ארוחה מבושלת, כמקובל בצהריים, דורשת כישורים קולינריים מורכבים יותר מהכנת כריך. גם הזמן הנדרש הוא רב יותר. הורים מעידים על בישול הארוחה בשעות המאוחרות של הלילה עבור יום המחרת. גם בנושא זה יש מספר רעיונות שיכולים להקל.

1. קניות: על מנת לחסוך בזמן ההכנות במהלך השבוע, כדאי לחשוב על ארוחת הצהריים כבר בתכנונים של ארוחות סוף השבוע. רצוי לקנות את המצרכים הנדרשים לכל השבוע ולא להיגרר לריצות מיותרות לסופר. מומלץ להכין כמויות גדולות מראש על מנת שיספיקו ליום אחד או שניים.

2. מקפיא: רצוי להשתמש במקפיא עבור מנות בשר, עוף ודגים. כשמבשלים, לקראת סוף השבוע או באמצע השבוע, להכין מראש כמויות גדולות ולהקפיא במנות קטנות. יש להפשיר את המזון במקרר ולא בטמפרטורת החדר (על השיש במטבח). השינוי האטי בטמפרטורה, מהמקפיא למקרר, יצמצם שגשוג חיידקים וזיהומים שהמזון חשוף אליהם בהפשרה.

3. כפי שהמלצנו להקפיד על הסנדוויצ'ים בשבועות הראשונים של מערכת השעות, חשוב לשים דגש גם על נוהל תקין של ארוחת צהריים. להסביר לילדים שכשמגיעים הביתה רוחצים היטב ידיים ומתיישבים לאכול. לפני הכנת השיעורים, ביקור אצל חברים או ישיבה מול מסכים למיניהם.

ללמד את הילדים כיצד לחמם נכון את האוכל ולערוך לעצמם את השולחן. להקפיד על כוס משקה לצד צלחת הארוחה. לאכול בסכין ובמזלג גם כשההורים לא נמצאים. להנחות אותם לאכול בנחת, כשהניידים בצד, ולא לשכוח לפנות את הכלים בסיום הארוחה. גם פה, הקפדה על תרבות האכילה, כשההורים לא בסביבה בשבועות הראשונים, היא השקעה לטווח הארוך.

4. ארוחת הצהריים אינה חייבת להיות מבושלת וחמה. למעשה, במדינות רבות הארוחה המבושלת היא ארוחת הערב, שאותה אוכלים יחד כל בני המשפחה. אם לא הספקתם להכין ארוחה מבושלת, או שמסיבה אחרת אתם מעדיפים לאכול אותה עם הילדים, ניתן בהחלט להגיש בצהריים ארוחה קלה. חביתה בכריך, סלט עם גבינה לבנה, תירס, סלט עדשים וקוסקוס. ארוחת הערב יכולה להיות מבושלת. כך תרוויחו זמן הכנה וגם את האפשרות להיעזר בילדים וליהנות מחוויה משותפת.

ירקות ופירות בשפע: על מנת להבטיח את אכילתם יש לדאוג לזמינות ולשפע במהלך כל השבוע. רצוי להכין ירקות חתוכים במקרר ולהניח פירות בקערה על השולחן מול עיניהם של הילדים. הגישה המהירה ודאי תסייע להגדיל את הצריכה ואת מגוון הוויטמינים, המינרלים, הסיבים התזונתיים ועוד אלפי רכיבי תזונה חשובים שיגיעו אל גופם. לאחר שהילדים מתרגלים לאכילה של פירות וירקות באופן קבוע, אין צורך בהמשך לחתוך ולהגיש עבורם. הם ידאגו לעצמם מתוך הרגל.

ההמלצות שלנו אומנם דורשות תכנון, חשיבה, הקפדה והתמדה לתקופה הקרובה, אבל בהמשך אין ספק שההשקעה משתלמת ויכולה לקצר את הזמן של הכנת המזון ואת האנרגיות סביב נושא האוכל במהלך השנה.