אני דואגת לבני בן ה־29, שלא מצליח למצוא זוגיות אף שהוא מאוד רוצה. לאחרונה שילמתי כסף למשרד שידוכים עבורו, וכתוצאה מכך לא דיברנו חודש. מאז הספקנו להשלים, אך הבעיה לא נפתרה. מה עלי לעשות כדי לסייע לבני?


“ייתכן שבנך קצת ביישן, ולכן עלייך להוריד את הלחץ. אני מבין את רצונך שיהיה לבנך טוב, אבל את יכולה להירגע, לכל אחד יש קצב משלו. פגשתי בחיי כל כך הרבה סיפורים עם סוף טוב בכל גיל. בנך בסך הכל צריך רגע אחד עם אישה אחת שיתפוס אותו. גיל 29 היום הוא כמו גיל 19 של פעם עבור גבר. הזמנים השתנו. בנך הוא מקרה שונה כי הוא אינו רוצה להישאר רווק, אלא רוצה למצוא זוגיות ולא מצליח. לכן אני מציע לו לפנות לאתרי היכרויות. להערכתי, הבעיה המרכזית של בנך היא הביישנות שלו. דחיפה להיכרויות רק תיצור עבורו חוויה הפוכה. זה יהיה כמו לתת אגוזים למי שאין לו שיניים. הוא ירגיש חשוף ולא בטוח בעצמו. אני ממליץ לפנות למאמנת שתוכל לסייע לו לפתח את הביטחון העצמי והגברי שלו. היעדר הביטחון העצמי שלו והפחד מכישלון מקשים עליו, אך אלו דברים שאפשר לטפל בהם. עליו לעבור תהליך של כמה מפגשים שיעזור לו לבנות לעצמו ביטחון ויאפשר לו להתמודד עם עצמו, לא רק בנושא הזוגיות אלא בכל תחומי חייו”.



אני נשוי עם שני ילדים, וזכיתי בהגרלת מחיר למשתכן בקריית מוצקין בדירת חמישה חדרים שמחירה מתחיל ב־1.2 מיליון שקלים. אני מתלבט אם להשקיע את הסכום ולקחת משכנתה, או לחפש דירה שאינה בפרויקט מחיר למשתכן עם משכנתה קטנה יותר ומחיר שתואם את יכולותיי הכלכליות. מהי עצתך?


“אני חושב שכל התפיסה של ‘איך לייצר התחייבויות ודאגות’ היא לא דבר טוב. אני נגד תפיסת העולם הזו. אני מלווה 20 שנה משפחות ורואה מה הדאגות הללו יוצרות. לפי תפיסתך, אתה מייצר מערכת מחויבויות ודאגות לחינם, כי בכל פעם שאתה מגייס כסף מגוף חיצוני, אתה נדרש בריבית. אם יש לך מסגרת אשראי בבנק, אז כל שקל שאתה משתמש בו - אתה משלם עליו ריבית. הריביות שתשלם על המשכנתה ועל מסגרת האשראי עבור הדירה ייצרו לך התחייבויות לכל החיים שיעלו לך כמו לקנות עוד בית שלם. אתה לא תיהנה מהכסף הזה, אלא תזרוק אותו לפח. למה שתכניס את עצמך למיטה חולה? הצעד שאתה שוקל לעשות הוא כמו הימור בקזינו. אנשים חושבים שככל שרמת החיים שלהם תעלה, כך גם תעלה איכות החיים שלהם – אך זוהי שטות. זה נכון רק אם רמת החיים תואמת את המסגרת הכלכלית שלך. אם אדם מעלה את רמת החיים שלו על ידי התחייבויות וחי חיים שאינם שלו, הוא פוגע באיכות החיים של עצמו”.



אני מפחד ממים וסובל מכך. אני לא אדם פחדן באופן כללי, אבל יש לי פוביה קשה שמונעת ממני את האפשרות לשחות בבריכה ובים. לקחתי שיעורי שחייה, אך הם לא סייעו לי להתמודד עם הבעיה ורק עוררו אצלי את הפחד מחדש. כיצד תוכל לסייע לי?


“פוביה היא אינה דבר מוזר ולא הופכת אותך ליוצא מן הכלל. יש המון כמוך. אני לדוגמה מפחד מגבהים. כשאני נוסע באירופה במקומות צרים, אני מפחד מאוד, עוצר בצד ומרגיש שאין לי דם ברגליים. יש לי חבר שיש לו פחד מטיסות, וכדי לא לעלות לטיסה הוא שט באוניות. הפחד שלך הוא פחד מטביעה והיעדר אוויר. כניסה למים העמוקים לא תסייע לך להתמודד, ולכן עליך להתאמן במים הרדודים בלבד. כשאתה מנסה לשחות לבד במים העמוקים, אתה מכניס את עצמך למצוקה וחווה את הפחד שלך שוב ושוב. בכך אתה רק מחזק את הפחד שלך ומקשה על הכניסה הבאה שלך למים. הפתרון להתמודדות עם הפחד שלך הוא באמצעות תרגילי נשימה במים הרדודים. עשה תרגולים במים רדודים בדגש על צלילה ולא על שחייה. במקום ללמוד לשחות למרחק, למד להירגע במהלך שהותך במים. לאחר שתמצא את השלווה שלך במים, תוכל להתמודד עם כל מכשול. הפתרון לבעיה שלך הוא לבצע שיעורי שחייה ולא לזרוק אותך למים, אלא התמודדות באמצעות נשימה”. 



עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן