אם אתם רק אוהבים להסתכל על אנשים אחרים כשהם עושים ספורט, יש לנו חדשות רעות וטובות עבורכם. החדשות הרעות הן, שעל פי מחקר חדש, צפייה במשחקי ספורט יוצרת עומס על הלב ומגבירה את קצב הלב כמעט במחצית. הבשורות הטובות? במידה ואין לכם מחלות לב וכלי דם אתם צפויים לשרוד זאת. על פי המחקר, שנערך באוניברסיטת מונטריאול, קנדה, נמצא קשר ישיר בין צפייה במשחקי ספורט לבין עליה בקצב הלב.



במהלך המחקר, נערך מעקב אחר הדופק של משתתפים בריאים בשתי סיטואציות: צפייה במשחק הוקי בטלוויזיה, וצפייה במשחק הוקי במציאות. מהממצאים עולה כי קצב הלב של אנשים שצפו במשחק בזירת האירוע עלה ב-110%, עלייה דומה לזו שמתרחשת בעת פעילות גופנית אינטנסיבית. 



בקרב אנשים שצפו במשחק בטלוויזיה, לעומת זאת, קצב הלב עלה ב-75%, בדומה לעלייה המתרחשת בעת ביצוע פעילות גופנית מתונה. עלייה זו בקצב הלב נמצאה כמסוכנת לאוהדים בעלי מחלות לב וכלי דם.





לפני המעקב אחר דופק המשתתפים, הם התבקשו לענות על שאלון בו נשאלו על מצב בריאותם הכללי, וכן על מידת תמיכתם באחת הקבוצות המשתתפות במשחק. בהסתמך על נתונים אלו, החוקרים לא מצאו קורלציה משמעותית בין מידת האהדה של הצופים לבין העליה בקצב הלב שלהם. למעשה, קצב הלב של כלל המשתתפים הוכפל, בעיקר בזמני קבלת תוצאות, הארכה או בסוף המשחק.

השינוי הזה מתרחש כאמור עבור כל צופה, ללא תלות במידת התלהבותו ותמיכתו בקבוצה. "ניתוח הנתונים שלנו שמצא קשר בין צפייה במשחקי הוקי להגברת קצב הלב, תומך ברעיון לפיו לא התוצאה של המחשק היא שקובעת את עוצמת תגובת הסטרס, אלא ההתרגשות שחווים בעת הצפייה בחלקים אינטנסיביים במשחק", הסביר פרופסור פול קיארי, ממכון הלב במונטריאול. 
 
במחקר, שפורסם ב-The Canadian Journal of Cardiology, ייעצו לרופאים להזהיר מטופלים בעלי סיכון לחלות במחלות לב וכלי דם על התופעה, כדי שיהיו קשובים לסימפטומים במהלך המשחקים. "צריך להזהיר מטופלים הנמצאים בסיכון מפני תסמינים של מחלות לבביות, ויש להדריך אותם לפנות לטיפול מיידי במקרה ומופיעים סימפטומים", נכתב במחקר. עוד הדגישו החוקרים כי אומנם  המחקר התמקד במחשק הוקי, אך גם מחקרים קודמים מצאו קשר בין צפייה באירועי ספורט לבין עליה בסיכון לאירועים לבביים וכלי דם. כך למשל, במחקר שנערך בהולנד נמצא שביום בו קבוצת הכדורגל הלאומית הודחה מהאליפות האירופאית ב-1996, הייתה עלייה חדה במספר התקפי הלב וכן מקרי שבץ.