אני שומעת דעות סותרות על השימוש בשמן קוקוס. האם כדאי להשתמש בו על בסיס יומיומי?
“בעבר הייתה נטייה מאוד חזקה להשמיץ את סגולותיו של שמן הקוקוס ולהזהיר מפני השימוש בו, אבל היום המצב השתנה לחלוטין. אני ממליצה להשתמש בשמן קוקוס לפי מה שנוח לך. תזכרי שהדרך הנכונה היא תמיד באמצע: אם תשתמשי בשמן בכל דבר, הוא יאבד מהערך שלו. גם ויטמינים אנחנו צריכים, אבל כשאנחנו מגזימים, זה הרבה פחות טוב”.

 
בחודשיים האחרונים אני סובלת מנשירת שיער פתאומית וחזקה. האם לדעתך זה קשור לכך שלפני כחצי שנה גיליתי שאני סובלת ממחסור בוויטמין B12? 
“חוסר בוויטמין  B12 גורם לנשירת שיער בצורה חד־משמעית. אני ממליצה שתפני לרופא המטפל בקופת החולים ותבקשי לבצע בדיקת דם חוזרת כדי לבדוק אם הוויטמינים נספגים בגופך. מעבר לכך, הרבה פעמים אנשים עלולים לסבול מנשירת שיער עקב מחסור של חלבון בתפריט היומי שלהם, ועל כן, אני רוצה שתבדקי עם עצמך אם את אוכלת מספיק חלבונים ואם לא, הוסיפי לתפריט היומי שלך טונה, יוגורט, גבינות ולפחות ביצה אחת ביום. אל תחששי מרמות הכולסטרול. אין בהכרח קשר בין רמות הכולסטרול בדם לרמות הכולסטרול בתזונה שלנו”.

אני בן 75 ומקפיד לשמור על גופי. לאחרונה החלטתי להוריד את הלחם ומוצרי הגלוטן מהתפריט היומי שלי. השינוי גורם לי להרגיש טוב, אך האם יש תחליפים בריאים יותר ללחם?
“אנחנו לא חייבים לשלב בתפריט שלנו חיטה כדי להגיד שהוא בריא. במזון שלנו יש מספיק מקורות טובים אפילו יותר לוויטמינים ומינרלים, ואם אנחנו נוגעים בכל מה שקשור לפחמימות, שיבולת שועל למשל יכולה להוות תחליף נפלא, וכך גם קינואה או כוסמת. כל מי שבוחר בתי פריט תזונתי ללא גלוטן לא מזיק
לבריאותו כלל. מבחינה מעשית, אם אתה רוצה למרוח את הגבינה שלך בארוחת הבוקר על לחם, אתה יכול להשתמש בפריכיות אורז או בפריכיות כוסמת כתחליף, ואפילו להכין בבית לחם מקמח תירס”.

שמן קוקוס. צילום: אייסטוקפוטו
שמן קוקוס. צילום: אייסטוקפוטו


האם זה נכון ששתיית קפה לאחר הארוחה אינה מומלצת?
“בעבר, כאשר קשישים הגיעו להתאכסן בבתי אבות, הם החלו באורח פלא לסבול מאנמיה. אפילו נתנו לזה שם: ‘אנמיית בתי האבות’. איש לא הבין מדוע התופעה מתרחשת, ולאחר בדיקה מעמיקה התברר כי בכל ארוחה הגישו לקשישים השוהים במקום תה או קפה. במשקאות אלו ישנו חומר המונע את הספיגה של הברזל במערכות הגוף. לכן לא כדאי לשתות קפה או תה לאחר ארוחה בעלת מרכיבים עשירים בברזל”.

אני סובלת מפעילות יתר של בלוטת התריס. האם יש מאכלים שכדאי לי להימנע מאכילתם?
"בלוטת התריס שייכת למערכת ההורמונלית בגוף ואחראית, בין השאר, לקצב חילוף החומרים. בעת פעילות יתר של הבלוטה כדאי להימנע מאכילת סויה על כל מוצריה, ירקות מצליבים כמו כרוב, כרובית, ברוקולי, חרדל וצנונית. גם התותים והאפרסקים לא מומלצים לאכילה במצבך. מעבר לכך, אני ממליצה לך
בחום לפנות לאנדוקרינולוג ולהיות עם האצבע על הדופק בנושא".

לאחר תהליך ארוך של ירידה במשקל הצלחתי להגיע למשקל היעד שלי, אולם אינני יודעת כיצד לשמור עליו לאורך זמן. מה דעתך?
“יש כמה שיטות פעולה, ואת צריכה לבחור את הדרך שהכי מתאימה עבורך – את יכולה להמשיך עם התפריט שאיתו עברת את תהליך הירידה במשקל, אבל רק למשך חמישה ימים בשבוע, ובמהלך סוף השבוע לאכול כרגיל. את יכולה גם לעשות חשבון לפי מספר הקלוריות שאת צורכת כרגע ולהוסיף קלוריות לתפריט על בסיס יומיומי, ואז תוכלי להוסיף עוד פחמימות בצהריים או לעבור מלחם קל ללחם מלא רגיל, ואפילו להוסיף נשנושים אחר הצהריים - הכל בהי
תאם לכמות הקלוריות הנוספת, כמובן”.

 אני נמצאת בשנת שירות בתנועת נוער, חיה בקומונה ובעלת תקציב יומי מוגבל למזון. כיצד אפשר לאכול בצורה בריאה ובמעט כסף?
“זו משימה בעייתית, כי הדברים הכי זולים הם בסופו של דבר גם לא הכי בריאים. לארוחת הבוקר את יכולה לאכול לחם עם גבינה, ובצהריים את יכולה לאכול אורז או פסטה מקמח מלא שאפשר למצוא בעלות נמוכה, חזה עוף וסלט ירקות גדול. בארוחת הביניים את יכולה לאכול פירות עונתיים שהם הרבה יותר זולים ביחס לכל השאר, ולארוחת הערב אפשר לאכול סלט ירקות גדול, ביצה קשה, גבינה או טונה לפי התקציב שלך. מעבר לכך, אם את רוכשת יוגורט במארזים של שמיניות, העלות שלהם הרבה יותר נמוכה, וזה יאפשר לך גיוון בתפריט”. 
"

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־ 12:00 ב־ 103FM