ניר אלישע, מהעמותה לקנאביס רפואי, התקשר בתחילת השבוע, כהרגלו, למשרד הבריאות (היק"ר) כדי לבדוק היכן עומדות פניותיהם של עשרות חולים המבקשים רישיון לטיפול בקנאביס או את חידושו. לאחר שהציג עצמו, ענתה נציגת השירות כי לא תוכל לסייע לו, בשל הנחיות חדשות לפיהן אין באפשרות המוקד למסור מידע מלבד למטופל או לבן משפחתו. ניר הופתע, שכן מזה למעלה משנה וחצי מרכזת העמותה ומטפלת במאות פניות של חולים ומטופלים בקנאביס הרפואי.



ההנחיות החדשות של היק"ר (יחידה לקנאביס רפואי), שיישומן החל בשבוע האחרון, מבטלות את האפשרות שניתנה לחולים רבים לחתום מרצונם על כתב ויתור סודיות רפואית, ובכפוף לכך לאפשר לעמותת הקנאביס לשמש כבאי כוחם. בשנה וחצי האחרונה התמסדה התנהלות העמותה כמעין מדיניות בלתי רשמית, ולא בכדי: משרד הבריאות, שכפי שהודה בעבר מתקשה בלשאת בנטל הפניות, יצא גם הוא מרווח ממנה.



כפי שנכתב כאן לאחרונה, למעלה מ-40 אלף פניות מתקבלות ביק"ר ברבעון; זמן ההמתנה, בהתאם, עשוי להגיע עד ארבע שעות, שלאחריהן השיחה מתנתקת לעתים מעצמה. יוסבר שבקשות לרישיונות מתקבלות רק באמצעות פקס, והדרך היחידה לוודא קבלתן היא באמצעות המוקד הטלפוני, והווידוא הכרחי באשר לעתים מתברר מהמענה כי חומר שנשלח לא התקבל והטיפול בפנייה הוקפא, אך לא הודע לחולה.



רבים מהחולים המבקשים רישיון נמצאים במצב סיעודי, באשפוז או במצב שאינו מאפשר להם לדאוג לעצמם. אומנם, ההנחיות החדשות מאפשרות לבן משפחה לברר בנוגע לפניית החולה, אלא שלא ניתן להוכיח קרבה משפחתית בשיחה טלפונית (כפי שמשרד הבריאות בעצמו לא הכחיש). דורון בלזר, חולה סיעודי שסובל מתשע פריצות דיסק בגבו, אומר כי "ההתנהלות מול היק"ר היא זוועה, פשוט מתעללים בחולים שמבקשים העלאה, ואם לא העזרה של העמותה הייתי מת בבית".



"מה יעשה קשיש ערירי או משותק סיעודי שחי עם עובד זר? מה יעשה מי שאינו יכול להחזיק טלפון או לדבר? לא רק שמשרד הבריאות לא מעניק לחולים את הזכויות והטיפול הראוי בפרק זמן סביר, הוא גם מונע מאחרים לסייע להם", אומרת דנה בר-און, מנכ"לית העמותה. במכתב התראה לפני תביעה ששלחה העמותה בשבוע שעבר, תוהה עו"ד נירה דגני אם "האם ההנחיות החדשות מנסות לקעקע את חובת היק"ר למסור מידע רפואי למי שבידו כתב ויתור על סודיות רפואית, לא כל שכן בהיותו ארגון שמייצג את החולים המקבלים ונזקקים לקנאביס רפואי?".



משרד הבריאות בתגובה: "בירור מידע רפואי עבור מטופל יכול להיעשות על ידי המטופל, רופאו או מיופה כוחו כדין. זו המדיניות. אין מדיניות מיוחדת בנושא הקנאביס לגבי עמותה זו או אחרת".