הפליה לטובה: לא מעשנים? אז אתם בטח מכירים את הרגע הזה בעבודה, שאדם מעשן יוצא ל"הפסקת סיגריה", ואחרי שעה לעוד אחת, ואחרי שעתיים לעוד אחת. מעצבן, לא? למרות המודעות האדירה לנזקי העישון נראה שדווקא אלו שבוחרים להימנע ממנו, לא רק שהופכים לעיתים למעשנים פסיבים, אלא נאלצים להתמודד עם מצבים מרגיזים, דוגמת ההפסקות המועטות יחסית במקום עבודתם

אך לעיתים יש מי שאינם מתעלמים מהאוכלוסייה הזאת ואף מתגמלים אותה. לאחרונה
חברה ביפן החליטה להפלות לטובה עובדים שאינם מעשנים, בכך שהעניקה רק להם שישה ימי חופשה נוספים, בתשלום כמובן

הצעד המבורך הגיע לאחר ששונאי הסיגריות התלוננו על כך שהם עובדים קשה יותר מעמיתיהם המעשנים, שנוהגים כאמור לצאת להפסקות רבות יותר. בעלי העסק, חברת שיווק "פיאלה" שבטוקיו, הציגו את ההטבה החדשה בחודש ספטמבר האחרון, ומאז לפחות 30 עובדים מתוך 120 הספיקו לנצל אותה.



"אחד מהעובדים הלא מעשנים שלנו שם פתק בקופסת ההצעות של החברה מוקדם יותר השנה, בה הסביר שהפסקה לצורך עישון יוצרת בעיות", סיפר דובר החברה, העונה לשם הירוקה מאטסושימה, שאינו מעשן בעצמו. "המנכ"ל שלנו ראה את ההודעה והתחבר אליה. לכן אנו מעניקים ללא מעשנים חופש נוסף בתשלום, כפיצוי על כך". 



הפליה לטובה עבור עובדים שלא מעשנים. צילום: אייסטוק פוטו
הפליה לטובה עבור עובדים שלא מעשנים. צילום: אייסטוק פוטו


המעשנים זועמים

כמובן שלא כולם הביעו שמחו על החוק החדש. לדברי המעשנים, מאחר שהחברה נמצאת בקומה ה-29 ואין בה מרפסת, הם נאלצים לצאת בכל פעם עד קומת הקרקע אם ברצונם לעשן, מה שמאריך את זמן ההפסקה שלהם. אך התגובות הללו לא ימנעו מבעלי החברה להשיג את מטרתם, והם אף שואפים גבוה יותר.

בחברה אף רוצים לפצות את קהל הלא מעשנים שלהם, להגן עליהם מפני עישון פסיבי ואף מקווים לעודד עובדים נוספים להפסיק לעשן. "נעשה זאת באמצעות תמריצים, מאשר דרך של קנסות או כפייה", אמר מנכ"ל החברה, טאקאו אסוקה לעיתון מקומי. נכון לעכשיו, בעקבות התכנית החדשה ארבעה עובדים הפסיקו לעשן, ובחברה צופים שהמספר רק ילך ויגדל.