יש בעולם שלנו הרבה חומרים מסוכנים וממכרים, אך לטענת החוקרים אפשר לצמצם אותם לכדי רשימה אחת קצרה, אבל קטלנית. על פי מחקר שנערך בידי קבוצה של מומחים, אלו הם חמשת החומרים הממכרים ביותר בעולם. המחקר התפרסם ב-2007 בכתב העת  unearthed from The Lancet Journal, אך עלה שוב לכותרות השבוע.



במחקר, בראשותו של פרופסור דייויד נאט, נותחו התכונות הממכרות השונות של סמים שונים, כדי לדרג את הממכרים ביתור שבהם, פיזית ונפשית. החוקרים השתמשו בסולם מאפס עד שלוש, כשאפס כמובן הוא הכי פחות ממכר ושלוש הוא הממכר ביותר. בקיצור, אלו החומרים שמומלץ בשום פנים ואופן לא לצרוך אותם.



הרואין

תלות פיזית 3/3
תלות נפשית: 3/3

הסם הממכר ביותר ברשימה, כשהסכנה בו היא התמכרות פיזית ונפשית מוחלטת. הגמילה ממנו היא מאוד קשה, ובין 40%-60% מכלל המכורים יחזרו שוב להשתמש בסם. יש כאלו שאומרים שאפילו מדובר ב-80%. דבר נוסף שמסוכן בחומר הכה ידוע לשמצה הזה, שהמינון שיכול לגרום להתמכרות הוא לרוב רק פי חמש מהמינון שגורם לתחושת ה"היי". מדובר בסם ממשפחת האופייטים, שנחשבים לקבוצת הסמים הממכרים ביותר. קשה לחזות את תהליך ההתמכרות אליו, והיא עלולה להיות מהירה מאוד, כבר בפעמים הראשונות לצריכת הסם.

הסם המסוכן ביותר בעולם. צילום: אינגאימג
הסם המסוכן ביותר בעולם. צילום: אינגאימג

 

קוקאין

תלות פיזית 1.3/3
תלות נפשית 2.8/3

מדובר בסם פסיכואקטיבי, שנחשב ל"עשירים בלבד" בשל מחירו הגבוה. אך אל תיתנו לזה להטעות אתכם, אין בו שום זוהר והוא נחשב לממכר, מסוכן ורעיל ביותר. אומנם התלות בו היא בעיקר נפשית, אך הגמילה ממנו קשה, ועל פי המומחים לפחות  21% מכלל האנשים שיתנסו בסם לא יצליחו להיגמל ממנו. בימים בהם לא ידעו על הסכנה שבו, בעיקר סביב המאות ה-18 וה-19, הוא היה מרכיב פעיל בתרופות רבות, משקאות ומוצרים היגייניים. בשלב כלשהו בקריירה שלו, פרוייד אף עשה טעות קטלנית והמליץ עליו למטופליו.

ניקוטין

תלות פיזית 1.3/3
תלות נפשית. 2.6/3

אומנם הוא נמצא נמוך ברשימה, אך הוא ככל הנראה צריך להיות בין המסוכנים שבהם, בשל היותו חוקי לחלוטין. כמו כן, הוא אומנם לא זול אך ביחס לחומרים כהרואין וקוקאין קל לממן את ההתמכרות. בנוסף, הוא גם מאוד קל להתמכרות, ובארה"ב בלבד, כשני שליש ממי שינסו לעשן יתמכרו מיד לניקוטין. על פי ארגון הבריאות העולמי הוא יהרוג 7.5 מיליון בשנה ברחבי העולם עד שנת 2020, כלומר 1 מכל 10 אנשים. 

מסריח, מסרטן וממכר מאוד. ניקוטין. צילום: אינגאימג
מסריח, מסרטן וממכר מאוד. ניקוטין. צילום: אינגאימג

 

ברביטורטים

תלות פיזית 1.8/3
תלות נפשית 2.2/3

מדובר בחומר הכי פחות מוכר ברשימה, למרות שימושיו הרבים. זו קבוצת תרופות שמדכאות את מערכת העצבים המרכזית ומשמש לבעיות רפואיות כמו אפילפסיה, מניעת פרכוסים, נדודי שינה, הרדמה, ניתוחים והרגעה. תרופות אלו משמשות צרכני סמים רבים כיוון שהן גורמות לתחושת אופוריה, רוגע וסיפוק. כיוון שמדובר בסם ממכר ומסוכן מאוד הוא מוחלף בשנים האחרונות, בחלק מהמקרים, בתרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים.

אלכוהול

תלות פיזית 1.6/3
תלות נפשית 1.9/3

אומנם נמצא כחומר הכי פחות ממכר ברשימה, אך קטלני לא פחות מהשאר. על פי ארגון הבריאות העולמי אלכוהול גורם ל-3.3 מיליון מקרי מוות בשנה (5.9%) ברחבי העולם. הבעיה החמורה ביותר בכל הקשור לאלכוהול, בדומה לסיגריות, הוא שהוא חוקי לחלוטין ונגיש, ויחסית לשאר סוגי הסמים קל למימון. מעבר לכך, מדובר בחומר שמרבית החברות והתרבויות מעודדות את צריכתו. מעבר לכך שהוא פוגע באיברים רבים בגוף, מלבד בכבד, הוא גם מעלה את הסיכון לחלות בסוכרת וסרטן ומפוצץ בקלוריות.

אלכוהול הוא מקובל חברתית אך מאוד מסוכן ומוביל לתלות קשה. צילום: אינגאימג
אלכוהול הוא מקובל חברתית אך מאוד מסוכן ומוביל לתלות קשה. צילום: אינגאימג