בניגוד למגמות הנרשמות בעולם בשנים האחרונות וברמב"ם, המצביעות על ירידה במספר הנשאים החדשים של נגיף ה-HIV, דווקא בשנה החולפת נמדדה עלייה במספר המטופלים החדשים במכון האיידס, אלרגיה ואימונולוגיה קלינית בבית החולים - עלייה של 10 אחוזים ב-2017 לעומת 2016. מגמת העלייה נרשמת גם בקרב מגזרים מסוימים מבין מטופלי המכון ברמב"ם, ביניהם כאלו שמוצאם אירופי או מברה"מ לשעבר, מטופלים שמוצאם הודי, ילידי הארץ, וכן מטופלים מהמגזר הערבי.



בשנת 2017 טופלו במכון האיידס ברמב"ם, מכון טיפול ומחקר מהגדולים בארץ ומהמובילים בעולם, כ-1,040 מטופלים, כאשר 108 מהם מטופלים חדשים. מתוך כלל מטופלי המכון השנה, מרבית המטופלים הינם בטווח גילאי 18-60 (943 במספר), 56 מטופלים הם בני 18 או פחות, 90 מטופלים בני 60-70 ו-26 בני 70 ויותר. על מטופלי המכון נמנים גם כ-120 מטופלים חסרי מעמד השוהים בישראל מסיבות שונות ומקבלים את הטיפול במסגרת פרויקט מיוחד המשותף לרמב"ם ומשרד הבריאות.



נוכח הנתונים המפתיעים, פרופ' משנה קליני אדוארדו שחר, מנהל מכון האיידס ברמב"ם, מסביר מדוע אסור לציבור להתבלבל ולגלות שאננות: "כיום ישנם תרופות חדשות, טיפולים פורצי דרך, מחקרים מקיפים ותפיסות טיפול חדשות לגמרי", הוא אומר, "זו הסיבה שבעולם נרשמת מגמת ירידה עקבית בשנים האחרונות, אך לצערנו ישנן קבוצות באוכלוסייה שפועלות מתוך שאננות, בושה או חוסר ידע והם אלו הנכללים במגמה שנמדדה ברמב"ם".



אחת התמורות הגדולות בעידן של היום, הוא הטיפול התרופתי הזמין כיום, המאפשר מניעת הדבקה בין בני זוג במהלך קיום יחסי מין, גם אם אחד מהם נושא את הנגיף. "ישנם מחקרים רבים סביב התרופות החדשות, בחלק מהם רמב"ם היה שותף, אשר הראו תוצאות נהדרות במניעת הדבקה בין בני זוג ופשוט שינו את תפיסת הטיפול בנשאים", אומר פרופ' מ.ק שחר, "הרעיון הוא לחיות עם המחלה. לא למנוע או להימנע מהדברים שעושים לנשאים טוב, אלא לעודד נקיטת אחריות על בריאותם ובריאות הסביבה שלהם. עם התנהלות כזו נוכל לחזור ולראות ירידה במקרי ההדבקות החדשים".



בין החידושים התרופתיים הנהוגים כיום ניתן למצוא כדורים המגנים מפני הדבקה בנגיף ה-HIV לפני קיום יחסי המין, בדומה לנטילת גלולה למניעת היריון וכן טיפול תרופתי אשר הוכיח חד משמעית במסגרת המחקר, כי מתן טיפול לכל נשא HIV מרגע גילוי נשאות הנגיף, ולא משלב מסוים של התקדמות המחלה כפי שהיה נהוג עד כה, מקטין תחלואה ותמותה. בעקבות תוצאות המחקר, ההמלצה כיום היא לתת טיפול לכל נשא, מרגע האבחון.



במהלך השבוע הבא מכון האיידס ברמב"ם יציין את שבוע המודעות למחלת האיידס, תחת הכותרת מעגל החיים עם HIV - עידן חדש. ״היום כבר לא מתים מאיידס", אומר פרופ' מ.ק שחר, "הטיפולים התרופתיים, המחקר הענף והפרוטוקולים החדשים, מאפשרים לרבים מהמטופלים שלנו לחיות חיים ארוכים ואיכותיים, אך עדיין מדובר במחלה לא פשוטה שאותה ניתן להעביר לאחרים בקלות״.