בעלי הוא נהג מונית עצמאי שעובד גם עם מפעלים. בימים אלה הוא מעוניין לרכוש מונית נוספת של שישה נוסעים ומעלון נכים, בסכום של 250 אלף שקלים, מפני שהוא יודע שיש צורך בכך בתחום. אני דואגת לו ומסתכלת על הנושא דרך המספרים. מה עליו לעשות? בנוסף, אנחנו גרים בבית שערכו מיליון שקלים, שעליו אנחנו משלמים 3,200 שקלים משכנתה בחודש ויש ברשותנו נכס נוסף מושכר, שעליו אנחנו מקבלים כ־5,000 שקלים בחודש. ברצוננו לקנות אדמה ולבנות בה שתי יחידות דיור שיכניסו 6,000־7,000 שקלים בחודש. האם לדעתך מדובר בצעד נכון?


“גם את וגם בעלך צודקים. בעלך מכיר את הצורך ולכן מעוניין להתרחב, והוא כנראה אינו מבין שההתרחבות שלו היא בעצם הקמת עסק נוסף. כשאתה מתרחב, עליך להביא בחשבון את כל הגורמים של הקמת עסק חדש, כולל ההערכות והשיבושים. את רוצה לראות את התוצאות ואת המספרים, ומדברייך נשמע שאת לא סומכת עליו. אני מסכים איתך שיש לבצע עבודה מאוד ברורה לפני לקיחת ההלוואה ולהבין בדיוק כמה כסף יוחזר בכל חודש, עם הערכות הביצוע והרווח. מנגד, את גם מנסה לבטל את הרעיון שלו, ולא מאפשרת לו להצליח. שבו יחד עם כל הנתונים שיש ברשותכם וצרו תוכנית עסקית. כך תוכלו לראות אם ההחלטה הזו אכן משתלמת לכם כלכלית ואם היא אכן נכונה עבורכם. בקשי מבעלך לקחת חלק בתוכנית ובדקי עמו את הפוטנציאל שקיים ברכישת רכב נוסף. במקרה הכי גרוע, תוכלו למכור את הרכב שרכשתם. בנוגע לדירות, התוכנית שלך על פניו נשמעת טובה על פי כל הנתונים שסיפרת עד כה, ונראית הגיונית ואפשרית גם מבחינת הבנק. היום אתם גרים בבית ומשלמים עליו 3,200 שקלים משכנתה.השדרוג שאת מתכננת אומנם יכפיל את המשכנתה, אך יהיה לך בית בשווי כמיליון שקלים, וגם תרוויחו יחידות דיור שיכניסו לכם את כל שווי המשכנתה בחזרה. בכך תשפרי את איכות החיים שלך, ולא תצטרכי להוציא 3,200 שקלים משכנתה בכל חודש”.



אני בן 23 ומתקשה לסיים דברים שהתחלתי. השתחררתי לפני כשנה וחצי מהצבא, ואני מתחיל קורסים ועבודות, אך פורש באמצע. אני חש שאין לי כוח רצון להמשיך בדברים שהתחלתי. עזבתי את בית הוריי כדי לנסות להתפתח באופן עצמאי, אך אני לא מצליח לכלכל את עצמי ללא עזרה מהם. מה עלי לעשות?


“שריר המחויבות שלנו עובד כשאנחנו רוצים להשיג משהו. כשאנחנו לומדים תואר, לדוגמה, אנחנו צריכים לאסוף כוחות כדי לשבת ולהכין עבודה, למרות שזה לא הדבר הראשון שבא לנו לעשות באותו רגע. אנחנו צריכים שהשריר הזה יהיה מספיק מפותח כדי שנוכל להתמודד עם כל סיטואציה. אצל חלקנו השריר הזה לא עובד עקב חוסר ביטחון או חוסר באמונה עצמית. אתה דוגמה למבנה קלאסי של חוסר אמון פנימי מאוד עמוק שלך בעצמך. בסיס חוסר הביטחון שהיה לך בילדותך משליך עליך בימיך כבוגר. במקומך הייתי מתמקד בניסיון להעלות את הביטחון העצמי שלך. בכל פעם שאתה מגיע לנקודות עצמאיות, אתה נפגש עם המקום הלא בטוח של עצמך, ומאבד את כוחותיך. כדי להיות נחוש ולהצליח, אתה צריך לחזור לאותו מקום עם עצמך ולומר לעצמך שאתה לא מוכן לוותר. זה הבסיס שייתן לך משענת יציבה לכל צעד משמעותי שתעשה. אני ממליץ לך לצאת למסע ולגלות את הכוחות הפנימיים שלך באמצעות ליווי. אתה זקוק להצלחות קטנות שיבנו אותך ויראו לך שאתה מסוגל לבצע הכל. תוכל להיעזר גם באיש מקצוע או בקורסים שיקנו לך כלים נוספים להסתכלות עצמית. אדם שמסתכל עליך מבחוץ יכול לשקף לך באופן אובייקטיבי כיצד אתה נראה. זה יחסוך לך המון אנרגיות ומשברים ויקצר לך את הדרך לחיזוק שריר המחויבות”.



אני בן 81 וחי ללא פנסיה. צברתי מיליון שקלים, אך לא העברתי אותם להשקעה מחשש לסיכון הכסף. כיצד עלי להשקיע את הכסף בצורה המיטבית?


“אם אנחנו לא לומדים להכניס כסף מהכסף שיש לנו, אנחנו לעולם נישאר עבדים. עד היום חששת להפסיד את הכסף שהרווחת, ולכן עד היום לא השקעת אותו. סיכוי וסיכון תמיד הולכים יחד. כיום אתה מבטל את הכסף שאתה צריך כל כך בכך שאתה לא משקיע אותו. זה הסיכון הגדול מכל. חשוב לך לשמור על הכסף וזה בסדר גמור. אם היית לוקח את הכסף והיית קונה אג”ח ממשלתיות, הסיכון שלך היה נמוך מאוד והיית מרוויח המון. למה לך להפסיד? מיליון שקלים יכולים להניב לך בתיק סולידי עוד 30 אלף שקלים. בכך תוכל לא להסתכן וגם להרוויח. החל משנת 2004, לבנקים אסור להשקיע את הכספים שלך בעצמם. פנה ליועץ השקעות ובצע עסקה חכמה ובטוחה, ותשקיע את הכסף שלך בחוכמה”.




מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־8:00 ב־103FM


ערך: איתמר זיגלמן