אומנם עדיין לא נמצאה תרופת הקסם שתעצור את הליך ההזדקנות לחלוטין, אבל יש הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי להפוך את החיים שלנו לטובים וארוכים יותר. למעשה, על פי מחקר חדש שנערך בבריטניה, הסוד לחיים ארוכים, בריאים ומאושרים יותר הוא די פשוט וכל שעליכם לעשות הוא להעז לעשות שטויות. במילים אחרות אם אתם רוצים להרגיש צעירים - תתנהגו כמו אנשים צעירים.



אל המסקנות הללו הגיעו חוקרים מחברת Healthspan, לאחר שבדקו את ההשפעה של התנהגות צעירה ונוסטלגית על הבריאות הפיזית והנפשית, אצל 2,000 גברים ונשים. מתשובות המשתתפים, נמצא שקרוב לשלושה רבעים נוהגים מידי פעם "לשכוח" את הגיל שלהם ונכנסים לראש צעיר יותר - למשל על ידי צפייה בסרטים מצוירים, ביצוע תעלולים על חברים או משחקים במשחקי לוח קלסיים - מה שלדעתם תורם רבות לבריאותם. בנוסף לכך, אחד מתוך ארבעה הודו שהיו רוצים להישאר מעט ילדותיים כמה זמן שרק יוכלו, ומחצית מהנשאלים אמרו שהם עדיין עורגים לחוויות מהילדות.



"נמצא קשר בין התפיסה שלנו את עצמינו כצעירים יותר מכפי גילנו לבין הסתכלות והתכווננות לעתיד, מה שאומר שאנחנו עושים החלטות בריאותיות מוצלחות יותר, כמו למשל ביצוע פעילות גופנית או אכילה בריאה", טוענת הפסיכולוגית ד"ר מג ארול, מטעם החברה. "הממצאים של המחקר הזה תומכים בממצאי מחקרים קודמים שהראו שנוסטלגיה משפרת את המצב הנפשי שלנו".


רוצים להרגיש צעירים? אל תפחדו לעשות שטויות לפעמים. צילום: אינגאימג
רוצים להרגיש צעירים? אל תפחדו לעשות שטויות לפעמים. צילום: אינגאימג



מתשובות הנשאלים מה גרם להם להרגיש הכי נוסטלגיים היו משחקי לוח ישנים (למשל מונופול), לגו ומשחקי קלפים. אחרים הרגישו שצפיה בסדרות או סרטים קלסיים שאהבו בילדות עשו את העבודה, או החזרה לשירים שאהבו כשהיו קטנים. כמו כן, הייתה חשיבות רבה לכך שהפעילויות הללו נעשו בחברה. נתון מעניין נוסף שמצאו החוקרים הוא שהרוב לא מרגישים באמת מבוגרים עד שהם מגיעים לסוף שנות השלושים שלהם, כשאצל נשים (27) התחושה מגיעה מוקדם יותר מגברים (29). כמובן, שיש מי שהתחושה הזאת מגיעה אצלו מאוחר יותר או לא מגיעה לעולם.



בעוד אין רע בלהיות מבוגרים, נחמד מידי פעם לשחרר את הרסן. המפתח לכך, טוענים החוקרים, הוא באופן כללי פשוט להשתטות ולא לפחד לעשות שטויות. למשל לחקות אחרים, לעשות פרצופים מצחיקים, לפוצץ בלונים במסטיקים או ליצור סבון. "המחקר מראה שנוסטלגיה יכולה להילחם בדיכאון ולשפר קשרים חברתיים", הסבירה ד"ר ארול. "כך שעשיית דברים או פעילויות מהילדות היא חשובה לשמירה על הבריאות, בייחוד בכל הקשור לקשרים חברתיים, שכן בדידות ידועה כמזיקה לבריאות".