עובדים במשמרות? אולי כדאי לכם לשקול שינוי קריירה. חוקרים בארה"ב מצאו לאחרונה שעבודה במשמרות מגדילה מאוד את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2, המוכרת בשם "סוכרת מבוגרים", שממנה סובלים כ־90% מחולי הסוכרת בעולם. במחקר שפורסם לאחרונה במגזין המדעי Diabetes Care השתתפו 270 אלף איש העובדים במשמרות. החוקרים בחנו את נתוניהם, שנלקחו ממסד הנתונים הביולוגי, ובהם ההיסטוריה התעסוקתית והרפואית של הנחקרים. על בסיס מידע על למעלה מ־100 משתנים גנטיים הקשורים בסוכרת מסוג 2, פיתחו החוקרים מדד סיכון גנטי למחלה ובעזרתו בדקו נתונים על עשרות אלפי עובדים.



כפי שעולה מהממצאים, מי שעובד לסירוגין במשמרות - יום, צהריים, לילה או עובד במשמרות אלה באופן מזדמן, נמצא בסיכון גבוה ב־44% לפתח סוכרת מסוג 2. הקשר שמצאו החוקרים בין המשמרות לסוכרת הוא בתדירות הניתנת למדידה. כלומר, ככל שאדם עובד מספר גדול יותר של משמרות לילה, כך גדל הסיכון שלו לפתח סוכרת מסוג 2, ללא כל קשר לנתונים הגנטיים שלו. עוד עולה מהמחקר כי אלה שעבדו במשמרות לילה בקביעות, בדומה לאנשים שעבדו במשמרות יום בקביעות, לא נמנו עם קבוצת האנשים שסיכויים לפתח את המחלה גבוה.



בדיקת דם, סוכרת
בדיקת דם, סוכרת



"עבודה במשמרות לילה עלולה לגרום לעייפות יתר ולנטייה להעדיף לנשנש חטיפים עתירי קלוריות במקום ארוחות מסודרות", אומרת ד"ר מריאנה ירון, מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה העובדת במרכז DMC לטיפול בסוכרת ובמכון לאנדוקרינולוגיה, מטבוליזם ויתר לחץ דם בביה"ח איכילוב. "לכן הדרך להימנעות מההשפעה השלילית של עבודה במשמרות תהיה ניטור הסוכר והבנת הגורמים המשפיעים על רמת הסוכר. הקפדה על תזונה בריאה ופעילות גופנית קבועה חשובה מאוד לשמירה על רמת סוכר מאוזנת".