או־טו־טו פסח, ומי שנשאר בארץ טרוד בין היתר בחיפוש אחר מתנות לחג - שכן פסח הוא חג ארוך ומרבים להתארח בו ולארח. בידיים ריקות אי אפשר להגיע, בוודאי שלא לארוחת ליל הסדר. דניאלה לונדון דקל המליצה בהומור הנפלא והאופייני לה: "אל תזמינו לסדר מסובין שהתחילו ללמוד קרמיקה לפני מספר חודשים", מהחשש הברור לקבלת אחת מיצירותיהם. ואכן, קערות מקרמיקה או מחומרים אחרים הן מתנות נפוצות במחוזותינו. כיוון שכך, בחרנו להקדיש את המדור השבוע לרעיונות המתאימים כמתנות לפסח, שיש להם ערך נוסף של קידום בריאות.



נכנסים למטבח


שפע של סדנאות לבישול בריא פרושות לאורכה ולרוחבה של הארץ. חלקן במטבח הפרטי בבית, חלקן בכיתות עם מטבחים ייעודיים ללימוד בישול. לפעמים הסדנה כוללת מפגש אחד ולעתים כמה מפגשים. הנושאים רבים ומגוונים, כמו בישול אסייתי, תפריט טבעוני, אוכל שילדים אוהבים; ליחידים, לילדים בחופשה או לקבוצת עובדים כפעילות גיבוש; לבשלנים מתחילים ולמתקדמים.



בדומה לתחומים הקולינריים השונים ולקהלי היעד הרבים, גם מובילי הסדנאות מגוונים: שפים מוכרים יותר או פחות, דיאטנים, נטורופתים או חובבי בישול מנוסים. זו הזדמנות לבחור מתנה משמחת למארחים שאוהבים את המטבח ויכולים באופן זה להעשיר את הידע שלהם. זו גם הזדמנות להכיר או לשפר את הבישול באופן חווייתי ומהנה עבור מי שממעט לבשל והיצירתיות שלו מתבטאת בזירות אחרות. תופתעו אולי מהמבחר הגדול של סדנאות המשלבות אוכל


טעים, בריא ופשוט להכנה.



משהו לרוץ איתו


גם בתחום זה ניתן למצוא מתנות שניתן להגדירן כחווייתיות וככאלו שהן מוחשיות יותר. נתחיל בחוויה: אימון אישי, זוגי או משפחתי של ריצה, פילאטיס או TRX; חודש התנסות בחוג ספורט מסוים, בחדר כושר או בבריכה - כל אלה יכולים להיות זרז לאימוץ הפעילות גם בהמשך. טעימה קטנה של פעילות גופנית לא מחייבת לפרק זמן קצר עשויה להפתיע גם מארחים שספורט אינו מהווה חלק משגרת חייהם.



מי שכבר עוסק בפעילות גופנית מסוימת ישמח להעשיר את המלתחה שלו בפריט המתאים לספורט, כמו כובע מצחייה אופנתי, חולצת דריי־פיט, גופייה או מכנסיים. בדי דריי־פיט לא סופגים את הזיעה אלא מנדפים אותה, והם פופולריים מאוד בעיקר בקרב המתאמנים. בגדי ספורט נוחים ויפים עשויים לתרום למוטיבציה לעסוק בפעילות גופנית.



שובר מתנה לחנות של ציוד ספורט יכול לחסוך מבוכה של מידה לא מתאימה למקבל השי. אם ידוע לנו, למשל, שהמארח רוכב על אופניים, אפשר לשמח אותו בציוד מתאים כמו כפפות רכיבה, אביזרי שתייה או כלי עבודה לתחזוקה של האופניים.



אביזרים שנועדו לספורטאים, למשל צמידים ושעונים עם פונקציות מגוונות כמו ספירת צעדים, מדידת מרחקים, עדכון דופק, מעקב אחר שינה ומדדים נוספים, אפשר למצוא בשלל עיצובים ובטווח מחירים רחב. העלות יכולה להיות נמוכה בהרבה אם קונים באתרים מסוימים ברשת. החיסרון הוא זמן האספקה - קוראים המעוניינים להעניק שי זה במחיר טוב בפסח הקרוב, פספסו את המועד. אך זה רעיון שיתאים גם בשנה הבאה.



מבשלים הפתעה


בשנים האחרונות אנחנו נחשפים בתוכניות טלוויזיה ובחנויות כלי מטבח ובישול למבחר כלים ייעודיים וייחודיים לשכלול שיטות הבישול והטיפול במזון. אלה מתאימים לאנשי מקצוע כמו שפים וקונדיטורים, אבל גם לבשלנים חובבים שמתמקצעים במטבח הפרטי בבישול עבור בני משפחה וחברים. כלים רבים אפשר למצוא גם אם התקציב מוגבל. אנחנו ממליצות על כלים לאידוי המעודדים בישול קל, מהיר ובריא. עלותם יכולה להתאים כמעט לכל מתארח.



אידוי הוא שיטת בישול מומלצת. כך נשמרים רוב הוויטמינים והמינרלים במזון, כיוון שאין איבוד שלהם לסביבה נוזלית והבישול קצר יחסית. זו שיטת בישול שאינה דורשת שמן ולפיכך חסכונית בקלוריות ומעניקה פתרון למעוניינים לרדת במשקל או לשמור עליו. פרט לעובדה שאידוי הוא מהיר ופשוט, הטעם והצבע של המזון נשמרים. הירקות, למשל, יהיו רכים ויחד עם זאת פריכים. אפשר לאדות בשר, דגים, דים סאם ומזונות נוספים.



ניתן לרכוש סלסילות במבוק המשמשות לאידוי ולהגשה במבחר גדלים. אפשר לערום את הסלסילות זו על גבי זו ולהכין ארוחה שלמה בו־זמנית. על מנת להקל את הניקוי, רצוי להניח מתחת למזון המאודה נייר אפייה או ירקות עליים כמו חסה, כרוב, עלי מנגולד או תרד.