אביב הגיע פסח בא. ולמזג האוויר הנעים ולפריחה המרהיבה של שבועות אלה בשנה מתלווה לעתים אלרגיה, שהיא בדרך כלל מגרגירי האבקה המפוזרים ומופצים על ידי הרוח. עיטושים, נזלת, גודש באף וגירוי בעיניים הם רק חלק מהתופעות הנלוות לאלרגיה בתקופה זו. אלרגיה למזון, לעומת זאת, מלווה את הסובלים ממנה בכל עונה ובכל יום בשנה, ולאלה מוקדש המאמר השבוע.



חלב, ביצים, בוטנים, חיטה, סויה, אגוזים, דגים ושומשום הם המזונות האלרגניים העיקריים. רגישות לרכיבים מסוימים במזונות מאופיינת באחד משני הסוגים: אלרגיה למזון ואי־סבילות למזון. אלרגיה מתרחשת כאשר מערכת החיסון שלנו אינה מבחינה בין "עמית" ל"יריב", ומתייחסת לרכיב מזון מסוים בטעות כאל מזיק או כאל גורם הפוגע בגוף, ובתגובה מייצרת נוגדנים. לרוב אלרגיות מתחילות בשלבי החיים המוקדמים, בגילי שנה־שנתיים, אך יכולות להופיע בכל גיל.



ילדים מתגברים בדרך כלל על האלרגיות לחלב ולביצים עד גיל 3 (15%־10% מהתינוקות האלרגיים יהיו אלרגיים גם כמבוגרים). אלרגיות אחרות - לדגים, אגוזים ובוטנים, לרוב אינן חולפות.



השכיחות לאלרגיה למזונות שונים משתנה בין מדינות ואזורים גיאוגרפיים. אלרגיה לחרדל שכיחה בצרפת, אלרגיה לדגים במדינות הצורכות אותם מגיל צעיר כמו יפן או ספרד. האלרגנים השכיחים בישראל הם חלב, ביצים ושומשום.



החשיפה הראשונה לאלרגן תגרום לרוב לתגובה קלה, לפעמים לא מורגשת. בפעם השנייה, התגובה לאותו אלרגן תהיה חריפה יותר, כיוון שהגוף "תייג" אותו והוא מוכן להתקפה. התגובה יכולה להתבטא באופן קל, כפריחה וכאודם בעור בדרגות שונות, ועד שוק אנפילקטי (תגובה מהירה לאלרגן שבמקרים קיצוניים וללא טיפול עלולה לגרום למוות).



להבדיל מאלרגיה, אי־סבילות למזונות אינה קשורה למערכת החיסון ונגרמת מסיבות שונות, בעיקר מטבוליות: בעיה במערכת העיכול הבאה לידי ביטוי בקושי בפירוק מזון כמו לקטוז (סוכר חלב) בשל חסר באנזים לקטאז במעי; קטנית הפול - בגלל חסר באנזים G6PD; תוספי מזון (חומרים משמרים, צבעי מאכל, מחזקי טעם); תרופות (פניצילין) ותרכובות המצויות באופן טבעי במזונות. אי־סבילות למזון, בניגוד לאלרגיה, לא תגרום תגובה של המערכת


החיסונית. הסימפטומים לרוב קלים יותר - כאבי בטן, נפיחות, כאבי ראש.



קשה ביותר להימנע מרכיב מזון מסוים לחלוטין, שכן מזונות רבים מורכבים מחומרי גלם רבים, ולא תמיד קל לזהות אותם. מי שאלרגי לחלב יכול לחוש בטוח במסעדות בשריות כשרות. יחד עם זאת, במסעדה המגישה מנות בשריות וחלביות, עלול הסועד האלרגי לחלב להיחשף לאלרגן, כיוון שאולי השניצל טוגן באותו שמן שדקות קודם לכן טוגנה בו גבינת חלומי.



לעתים מסעדות ואולמות אירועים מקבלים חלק מהמנות, כמו קינוחים, מספקים חיצוניים, ואין הם מודעים לתכולה המדויקת (הם אינם יודעים אם הקינוח מכיל בוטנים, שומשום טחון וכדומה). מקרים רבים של חשיפה לא רצויה לאלרגנים מתרחשים מחוץ לבית. ולכן יציאה לבילוי הכולל אכילה לא יכולה תמיד להיות ספונטנית ומחייבת את האוכלוסייה הסובלת מהאלרגיות השונות לתכנון מקדים.



העקרונות המרכזיים שחשוב להקפיד עליהם



הנה מספר עקרונות חשובים להתנהלות נכונה שתצמצם את החשש מפני הסכנות שבצריכת מזון שגורם לאלרגיה. כמובן שעקרונות אלה יתרמו במיוחד להנאה של ילדים אלרגיים, כדי שלא יחושו שונים. העצות בסיוע ליאת דימן־לבנה ואפי ארמן, מדף הפייסבוק "אלרגיה למזון - לאכול טוב".



• מחקר מקדים: בחירת מסעדה שהקולינריה שלה מתאימה יותר - בשרית וכשרה לאלרגיים לחלב, אסייתית לאלרגיים לגלוטן (אופציות רבות על בסיס אורז)


וכו'. מומלץ לגלוש באתר המסעדה לפני שמגיעים, על מנת לוודא שיש מנות מועדפות מבחינת הטעם. אם למסעדה, לאולם האירועים או למלון אין אתר או שלא מופיע בו תפריט, רצוי להתקשר, לעדכן ולברר. במהלך השיחה להדגיש כי יש חשיבות לא רק לרכיבים של המנות, אלא גם לאופן הכנתן. חייבים שהכלים יהיו לאחר שטיפה יסודית וייבוש, קודם להכנת המנה (סכין, קרש חיתוך, סיר טיגון). בהגעה למקום יש להזכיר זאת שוב למלצרים ולצוות במטבח. אפשר ורצוי לבקש לקפוץ למטבח לבדיקה נוספת, ברוח טובה כמובן.



• בחירת מנות בסיסיות: עד כמה שניתן, במינימום מרכיבים והכי קרובים למצבם הטבעי, גם כאשר המנה אינה שיא הבריאות. למשל, במקרה של צ'יפס יש לוודא שהוא קולף במקום - בקולפן נקי - ולא הגיע בשקית. מחבת רחוצה ומנוגבת, שמן שלא טוגן בו קודם משהו אחר שעלול להכיל פירורי לחם, גבינה, סויה או כל אלרגן רלוונטי. בכל מקרה, להתחיל בטעימה קטנה. לאחר שמוודאים שהכל בסדר, להמשיך לאכול.



• פרגון: להחמיא בזמן אמת, גם ברשתות החברתיות, לצוות במקום על הנכונות לסייע ועל הביצוע. במקומות רבים מתקשים לשתף פעולה ולקחת אחריות.



• לא לשכוח: להצטייד במזרק אפיפן, משאף או טיפול אחר, תלוי בסוג האלרגיה ובתגובה של האדם לאלרגן. באופן כללי, כדאי לענוד צמיד או שרשרת שעליהם מצוינים הפרטים האישיים ומידע על סוג האלרגיה למקרה חירום. “אמאלרגיה" הוא אתר חביב של אמא של נדב, ילד שאלרגי למרבית סוגי האגוזים. באתר שלל מוצרים יפים וצבעוניים: צמידים, מדבקות, תגיות לתיקים ועוד.