חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים זיהו קשר בין שימוש ממושך במהלך ההריון בפאראצטמול, החומר המצוי בין היתר בתרופות אקמול ודקסמול, לבין סיכון להפרעות נוירו־התפתחותיות בגיל הילדות: אוטיזם, הפרעות קשב־ריכוז והיפראקטיביות. זהו מחקר המטה־אנליזה הראשון והמקיף ביותר שנעשה אי פעם על הקשר האפשרי בין שימוש ממושך בפאראצטמול במהלך הריון ובין הסיכון לאוטיזם (ASD), הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD). במחקר השתתפו 132,738 זוגות של אם וילד, בתקופת מעקב של שלוש עד 11 שנים.



מניתוח הנתונים עולה כי חשיפה ממושכת לפאראצטמול במהלך הריון קשורה בעלייה של כ־30% בסיכון יחסי ל־ADHD (לעומת אלו שלא נטלו אקמול בזמן הריון - מ"ה) ובעלייה של כ־20% בסיכון יחסי ל־ASD (אוטיזם).



במחקרי עבר נמצא שגם מינונים נמוכים של פאראצטמול לטווח ארוך עלולים להשפיע על התפתחות המערכת העצבית בעובר, וכי השפעה זו ניכרת לעתים שנים לאחר החשיפה במהלך הילדות. עם זאת, החוקרים מאמינים שיש לנקוט זהירות בהערכת התוצאות, מכיוון שהדבר עלול לעורר חרדה מיותרת בקרב נשים הרות.



יש לציין כי פאראצטמול הינה אחת התרופות הנפוצות בטיפול נגד כאבים ובהורדת חום במהלך ההריון ונחשבת בטוחה בבני אדם, כולל בקרב נשים בהריון. בנוסף, להימנעות מטיפול בכאב ובחום במהלך הריון עלולה להיות השפעה מזיקה על העובר המתפתח.



"נכון שהתוצאות הן משמעותיות, אבל צריך לזכור שמדובר במחקר DATA ראשוני", מבהיר ד"ר אילן מתוק, ראש מעבדה במכון לחקר התרופה בבית הספר לרוקחות שבפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, שהוביל את המחקר יחד עם הדוקטורנטית רים מצארוה. "אני קורא למחקר המשך בתחום וכרגע מבקש לא להיכנס לפאניקה. ניתן להשתמש באקמול ודקסמול לפרק זמן קצר. מעבר לכך, כדאי להיוועץ ברופא", הוסיף ד"ר מתוק.