אחד הדברים שמעצבנים אנשים שמתמודדים עם עודף משקל הוא לראות רזים שאוכלים מזונות "משמינים", בזמן שהם עצמם נאבקים בפיתוי לאכול בורקס חם או מנת פסטה ברוטב שמנת עשיר. בעוד אלה סוקרים את הדיאטות החדשות בשוק, אלה תרים אחר המסעדות הטרנדיות בלי להביא בחשבון שיקולים קלוריים. יחד עם זאת, יש לא מעט רזים שהשמירה שלהם על התפריט בולטת ונראית לעין. הם בוחנים כל מה שנכנס לפה, צורכים מנות קטנות, בסך הכל הכמויות שהם אוכלים אינן גדולות. אז מה מבדל את הרזים מיתר האוכלוסייה, והכוונה לאלה שאוכלים לפי תחושת הרעב והשובע? נשאלת השאלה: האם הם אכן אוכלים כל מה שבא להם? ויותר מכך, מה אפשר ללמוד מדפוסי האכילה שלהם?

משקל הגוף ומבנהו הם תוצאה של מספר גורמים. רק על חלקם יש לנו השפעה.

גנטיקה: המטען הגנטי ייחודי לכל אדם ואדם. הוא אינו זהה ולעתים אפילו בין אחים יכולים להיות הבדלים גנטיים משמעותיים: גובה, מבנה הגוף (צר, רחב או בינוני), קצב חילוף החומרים וגם היחס בין רקמת שריר לרקמת שומן. גורמים אלה משפיעים על הצריכה הקלורית היומית שאנו נדרשים לאכול על מנת להישאר במשקל גוף תקין.

בדרך כלל יש מתאם בין גובה, מגדר ומבנה גוף. לדוגמה, מספר הקלוריות הנדרש בתפריט של גבר גבוה ורחב גוף בהשוואה למספר הקלוריות בתפריטו של גבר נמוך במבנה צר - יהיה גדול יותר, על מנת לשמור על משקל גוף תקין. הגבר הגבוה והרחב יכול ליהנות מצריכה קלורית גבוהה יותר.

הכנסה קלורית: הגנטיקה אכן מאפשרת לחלק מהרזים לאכול יותר, אך בגילים המבוגרים אחוז קטן מהאנשים יכול לאכול "מה שבא לו", גם אלה שהיו רזים בצעירותם. מחוץ לבית נראה אולי שהם זוללים, אבל ייתכן שבתוכו הם נמנעים ממזונות רבים ומקפידים על תפריט מצומצם וספרטני. ניתן ללמוד מאלה כי הימנעות מוחלטת היא לא תמיד פתרון ולעתים מובילה לתסכול ולכישלון. אותם רזים יודעים מתי להקל על עצמם ומתי לעמוד על המשמר.

ואולי הם אוכלים יותר אך ההעדפות שלהם נכונות. שימו לב לבחירות. האם יבחרו במנת פסטה עם שמנת או ברוטב עגבניות? לצד מנת הבשר תוספת צ'יפס או תפוח אדמה אפוי? סלט ירקות עם גבינת חלומי מטוגנת, קרוטונים ורוטב עשיר, או סלט ירקות קצוץ עם ביצה, לימון ומעט שמן זית/טחינה? הכמויות יכולות להיות גדולות, אפילו גדולות מאלו שנדמה לכם שאתם אוכלים, אבל סך הקלוריות אינו זהה, משום שהבחירות שלהם נכונות. בחירה נכונה היא תהליך של למידה והעמקה.

הוצאה קלורית: האנשים הרזים לעתים פעילים גופנית יותר. האגודה האמריקאית לפעילות גופנית הגדירה את המושג NEAT (Non-Exercise Activity Thermogenesis). כלומר, פעילות גופנית אגבית, כזו שאינה מתבצעת כאימון בחדר הכושר, רכיבה באופניים או צעדה בפארק אלא במהלך כל היום, כחלק משגרת היום.

אותם אנשים שאוכלים הרבה ושוקלים פחות כנראה מוציאים קלוריות בזכות פעילות גופנית זו. ניהול שיחת טלפון תוך כדי הליכה בין הסלון למטבח דורש יותר קלוריות מאשר שיחה בטלפון תוך כדי ישיבה בכורסה. שימוש במדרגות במקום במעלית או במדרגות נעות, אפילו הזזת הרגל בזמן המתנה לרופא דורשת יותר קלוריות מישיבה נוחה ונמנום קל בכיסא. חיתוך סלט, סידור הסלון ועוד. כל אלה הם פעילויות קטנות שעל פי הפרסומים של האגודה האמריקאית יכולות להסתכם בעלייה של עד 50% בהוצאה הקלורית במהלך היום - מה שמאפשר לאכול כמויות גדולות יותר משמעותית. אנחנו מכנות את זה "נשנושי ספורט", לבצע פעילויות קטנות ולזוז יותר עד כמה שניתן. מומלץ לאמץ.

אלה שהפעילויות הקטנות אינן באות להם באופן טבעי, צריכים לנסות לתת את הדעת על כך עד שיהפכו להרגל. אפשר לעמוד ולא לשבת, ללכת ולא לעמוד. ניתן להיעזר גם במד צעדים או באפליקציות שמודדות צעדים בטלפונים החכמים שצמודים אלינו במרבית השעות שבהן אנחנו ערים.

גורם נוסף שמשפיע הוא מסת השריר ביחס למסת השומן. מסת השריר צורכת יותר קלוריות לעומת מסת השומן לצורך תפקודה, גם בזמן מנוחה או אפילו שינה. ולכן כאשר עולים במסת השריר, ניתן ליהנות מעלייה קלה בצריכה הקלורית (זאת בנוסף לכך שעלייה במסת השריר מחטבת את הגוף ומאפשרת להצר היקפים). להבדיל מפעילויות NEAT, העלאת מסת השריר דורשת אימונים והקצאת זמן, אך לעתים זו דרך קלה יותר מחיסכון קלורי ובעלת ערכים נוספים התורמים לשיפור המצב הבריאותי.

מיקרוביום: כ־100 טריליון - כלומר 100 מיליון מיליונים - של חיידקים הם דיירי קבע במערכת העיכול שלנו. ההרכב של המיקרוביום שונה מאדם לאדם, ומסתבר שלפרופיל שלו השפעה על מגוון רחב של מערכות בגוף ועל הסיכויים להשמנה, לסוכרת, לדיכאון ולמחלות שונות. במחקרים נמצא ששינוי של פרופיל אוכלוסיית החיידקים במעיים של עכברים מוביל לשינויים פיזיולוגיים, למשל במערכת החיסון, ולשינויים התנהגותיים המביאים לשיפור הסטטוס הבריאותי. כיום יכולת ההשפעה שלנו על הרכב החיידקים מזערית, אבל המחקר העתידני צופן שכל אחד מאיתנו יכיר את הרכב החיידקים שלו ויידע אילו מאכלים טובים לו ואילו פחות. וכמובן מה עליו לאכול על מנת להשפיע לטובה על גופו וגם לרזות.