כיצד ייתכן שבמדינת ישראל קשיש כבן 80 ממתין כמעט שנתיים בתור לניתוח קטרקט בבית החולים בתל השומר? את התשובה לשאלה הזאת ניסו להבין היום (רביעי) בתכנית 'איפה הכסף' ברדיו 103FM, בהנחיית גדעון אוקו, לאחר שעורכת התכנית יעל אילון סיפרה על "פנייה שקיבלנו לפני שבוע לגבי מטופל ממתין כמעט כשנתיים לניתוח קטרקט בבית החולים שיבא. מדובר בניתוח שכיח ביותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת בישראל ופשוט יחסית ולמרות הכל הניתוח שלו נדחה על הסף. לאחר פנייתנו לבית החולים באורך פלא הוקדם תורו של המטופל לסוף החודש הקרוב. המקרה הזה מייצג תופעה רחבה. אורך התורים לניתוחים היא בעיה שכיחה ביותר בכל קופות החולים ובתי החולים ונשאלת השאלה היכן צוואר הבקבוק ומדוע נפגעים האנשים הכי חלשים בחברה בגלל הסחבת".





פרופסור ארנון אפק, המשנה למנכ"ל ביה"ח שיבא התייחס למקרה ואמר כי "זה מצער מאוד. במדינת ישראל כן ישנה בעיית תורים בעקבות מחסור בתקציב במערכת הציבורית כדי לנתח את כל החולים ובכל פעם שאנחנו נתקלים במקרה כמו זה מעדיפים לנתח את החולים הדחופים יותר הסובלים מסרטן ומחלות קשות נוספות. רוב ניתוחי הקטרקט מתבצעים בבתי החולים הפרטיים והמערכת הציבורית לא מצליחה להתחרות בהם ולהעסיק רופאים אחרי הצהריים בעקבות בעיות כלכליות".

על הטענה שבתי החולים מבצעים תעדוף כלכלי ולכן יעדיפו לבצע ניתוחים מסובכים וארוכים מאשר ניתוחים קצרים ופשוטים השיב הפרופסור כי "זה ממש לא כך. בית חולים ציבורי הוא אינו גוף כלכלי אך עליו להיות מאוזן כדי לא להיכנס לגרעון שלא יאפשר לו לקלוט כוח אדם חדש. הכל נובע מהמחסור בתקציב והתמחור. אני כמנהל בית החולים נאלץ להתחרות במערכת הבריאות הפרטית ונדרש ליכולת לשלם לרופאים שיישארו אחר הצהריים. אנחנו רוצים לעשות ולעבוד אך אנחנו זקוקים לכסף ואנחנו מבקשים עזרה ממקבלי ההחלטות במערכת הבריאות". על התוכנית הלאומית שיזמה הממשלה לקיצור תורים סיפר : "התוכנית לא הגיעה למערכת הבריאות הציבורית אלא רובה הגיעה דווקא למערכת הבריאות הפרטית".

דובר קופת החולים מכבי, עידו הדרי, הוסיף ואמר כי "זהו סיפור עצוב ביותר. פרופסור אפק מכיר היטב את מערכת הבריאות. הבעיה העיקרית של כל המערכת היא התקצוב החסר והמחסור בצוות הרפואי, כולנו סובלים מכך. אף רופא לא אוהב שיש לו 40 חולים מחכים מעבר לדלת כפי שאף בית חולים לא אוהב לראות תורים של שנתיים לניתוחים. נוצרו במערכת אילוצים כלכליים שגויים ואחריהם גם תמריצים כלכליים שגויים. לא יימצא תור ארוך בניתוח שמתוגמל היטב ולא ייתכן שיוצרו פערים שכאלה במדינת ישראל. יש שתי מערכות בריאות נפרדות. לקופת החולים אין שום יכולת להפעיל לחץ ולשלוט במה שקורה בבתי החולים".

עריכה ב-103FM: איתמר זיגלמן