בני בן ה־9 סובל מעודף משקל, מתמודד עם קשיים חברתיים רבים ומתקשה בלימודים. הוא אובחן כסובל מבעיות קשב וריכוז המלוות בבעיות בהבנת הנקרא. הציעו לנו לתת לו ריטלין, אולם בעלי מתנגד לכך נחרצות. האם כדאי לשלוח את הילד לטיפול בשיטת נוירופידבק?


“לאחרונה רושמים ריטלין לכל ילד, ואני מתנגד לזה. הרי שימוש בו לא פותר כל דבר. ומנגד, כשיש אינדיקציה רפואית ליטול ריטלין, אין כל ספק שמדובר בתרופה נהדרת. אני עוסק בתחום הרפואה שנים רבות, ובצעירותי לא היו נירולוגים המטפלים בילדים, ואני טיפלתי במבוגרים וילדים כאחד. כשהגיעו למרפאתי ילדים שהיו זקוקים לטיפול בריטלין רשמתי להם את התרופה, והיום מדובר בילדים שגדלו והפכו לרופאים, שופטים ובכירים בצמרת הכלכלה בארץ. שימוש בריטלין מרגיע את הילד בכיתה מאפשר לו להיות מרוכז בלימודיו, ואף מדכא תיאבון ובכך עלול לגרום לירידה במשקל. הורים רבים נותנים לילדיהם ארוחת בוקר לפני שהם נוטלים את הכדור, ועד הערב הם לא רוצים לאכול כלום".



"תבהירי לבעלך שריטלין מאוד יכול לעזור ולשפר את מצבו של הילד שלכם, ומה גם שתמיד אפשר להפסיק. הוא לא צריך לקחת אותה כל חייו, לא מדובר בחתונה קתולית. ראית פעם נער או נערה מאוהבים? הראש שלהם בעננים, הם לא מבינים כלום, לא מצליחים להתרכז, לא זוכרים שום דבר. אותו הדבר קורה כשיש בעיות חברתיות קשות. הילד שלכם נמצא במצוקה נוראית, הוא סובל. עד שתחליטו מה הטיפול המתאים עבורו, חשוב שתמשיכו לתת לו חום ואהבה בבית, להיות סבלניים, לא להעיר לו הרבה או חלילה לשפוט אותו, הוא צריך להרגיש מוגן".



"כדי לנסות ולטפל בתופעה שתיארת באופן נכון, מומלץ להתחיל דווקא עם טיפול רגשי שישפר בהדרגה אספקטים ביכולת הלמידה של הילד. לעתים קרובות זה עלול להעצים את הפרעות הקשב והריכוז. טיפול נוירופידבק נחשב טיפול יעיל, אבל לא מתאים לכל אחד. שווה לכם לנסות כמה פעמים ולראות כיצד זה ישפיע עליו”.



בתי בת ה־20 סובלת מכאבי מחזור מאוד חזקים ומושבתת לפחות שלושה ימים בחודש. איך אני יכולה לסייע לה?
“כאבי מחזור נוצרים בעקבות התכווצויות ברחם. זו תלונה מוכרת וכדי להתמודד איתה אפשר לבצע כמה פעולות. בשלב ראשון אפשר פשוט ליטול משככי כאבים, ובהמשך, במידת הצורך, כדאי גם לפנות לגינקולוג ולקבל ייעוץ בנושא. אולי כדאי להתחיל ליטול גלולות למניעת היריון, ובכך לנטרל את המחזור ולמנוע כאבים”.



אני מכור לטיפות אף וסובל כבר תקופה ארוכה מליחות מרובות לאחר האוכל. איך אוכל למנוע את הופעתן?
“איני יודע מדוע אתה סובל מליחות לאחר האוכל. יכול להיות שמדובר באלרגיה או ברגישות - דבר שבקלות אפשר לבדוק. טיפות אף שנמכרות ללא מרשם, דוגמת ‘אלרין’ או ‘אוטריווין’, הן תרופות אשר מכווצות כלי דם. אני תמיד אומר למטופלים שלי שלא להשתמש בטיפות אף נגד נזלת יותר מארבעה ימים. מדובר בתרופה ממכרת, שאמנם מפסיקה את הנזלת, אבל עלולה לגרום לניוון של הרירית”.



אני בן 72, ומאז שאני זוכר את עצמי אני סובל מבעיות שינה. בשנים האחרונות זה החריף - אני מתקשה לישון יותר משלוש שעות בלילה, ואיני מרגיש עייף כלל. מה עליי לעשות לדעתך בשביל לישון יותר שעות?
“העינוי הגדול ביותר עבור בני אדם הוא למנוע מהם שינה. כשהמוח שלנו זקוק לשעות שינה, הוא יודע לדרוש אותן, ולכן אם תלך להרצאות תוכל להביט סביב ולראות אנשים ישנים עם עיניים פקוחות, הם אפילו לא יודעים שהם ישנים. יש כמה מחזורי שינה במהלך הלילה, המחולקים לפי שלבים. השלב האחרון נקרא ‘שנת REM', והוא מאופיין בתנועות עיניים מהירות, בפעילות מוחית מוגברת ובחלימה. מדובר בשינה שטחית, ולכן הרבה פעמים אנשים בטוחים שהם חושבים מחשבות בשעה שהם מתעוררים כשבעצם מדובר בחלומות - כלומר המחשבות והחלומות שלהם מתערבבים זה בזה".



"אם אתה ישן כשלוש שעות בלילה ולא חש עייפות במהלך היום, סימן שזה מה שהמערכת שלך צריכה כדי לתפקד. אני במקומך לא הייתי מייסר את עצמי ומנצל את הזמן הפנוי כדי לקרוא, לטייל או לצפות בטלוויזיה. אם אתה עדיין מתקשה להירדם, הייתי ממליץ לך לפנות למורים למדיטציה שיסייעו לך ללמוד טכניקות של הירגעות אשר יעניקו לך הזדמנות להירדם במהירות. אל תהיה מתוסכל ממצבך. זה אתה, וזו הפיזיולוגיה של הגוף שלך”.



עריכה: עדן בן ארי