מומחים לפסיכיאטריה מזהירים מפני התמכרות לקניות וטוענים שהיא צריכה להיות מוכרת כמחלת נפש. ד"ר ירדן לויסנקי, הפסיכיאטר הבכיר של כללית שירותי בריאות, הסביר היום (שלישי) ב-103FM: "התמכרות לקניות זו טרמינולוגיה עממית. אין באמת דבר כזה, אך יש אנשים שמסיבות שונות מפתחים דפוסים והתמכרות התנהגותית שגורמת להם לצרוך יותר ויותר כדי להשיג את ההנאה הרגעית של פעולת הרכישה".

"פעולת הקנייה מעלה את הדופמין במוח וגורמת לנו לתחושה של תענוג רגעי", סיפר, "יש אנשים שקונים שוב ושוב ואפילו לא טורחים לפתוח את האריזה כי הקנייה היא החוויה ולא המוצר עצמו. הבעיה הכי גדולה היא שאי אפשר לגרום למישהו להפסיק לקנות. אנחנו צריכים בגדים ומגוון של מצרכים לקנייה. חלק ניכר מהעבודה הטיפולית שלי היא בסופו של דבר בטיפול התנהגותי לשלוט על דחף לרכישה ולהמיר אותו למשהו אחר. אפשר ללמד את המוח לדחות את הסיפוק, גם אם לחצי דקה או דקה".

הבלוגרית ורד הורן התייחסה לתופעה: "יש לי המון נעליים בארון, אין לי מושג כמה, ואני יכולה לומר בכנות שמתוכן אני משתמשת רק בשישה זוגות לכל היותר. קרה לי במקרים נדירות שקניתי משהו וגיליתי שיש לי אותו בארון אך אני לא חושבת שאני הדוגמא הקלאסית כי זה חלק מהעבודה שלי ואני חייבת להישאר מעודכנת. כשמגיעים לשלב שזה מנהל את החיים שלנו, שאנחנו בוחרים את יעד הטיסה לחו"ל בעקבות חנויות מסיימות או כשאנחנו מאחרים לעבודה כי ביקרנו בקניון זה כבר רף נדיר. חשוב לי לומר שכשאישה אינה שלמה עם המראה החיצוני שלה והיא הולכת לסטייליסטית שמסייעת לה הביטחון העצמי שלה עולה והיא נהיית אישה חזקה יותר".

כשנשאלה מה היא מרגישה אחרי קניית בגד שיתפה: "אני מאוד אוהבת בגדים. זה מרגש אותי ומשמח אותי ויוצר תחושה נעימה. כל עוד זה בגבולות הטעם הטוב אני לא רואה את זה כהתמכרות שלילית. אני לא ממשכנת את ביתי בשביל עוד זוג מגפיים. יש נשים שעושות שופינג להנאתן וזה יכול להיות תחליף לספת הפסיכולוג".

לסיום ציינה: "אני חושבת שהרשתות מזהות את הצורך והרצון שלנו ויודעות לתת לנו מענה אך יש גם רשתות שמעודדות עשייה טובה. רשת H&M לדוגמה מעודדת להחזיר שקיות מלאות בגדים, לא משנה של איזה מותג, למחזור. זה קורה גם בישראל".