ברברה מיליסנט רוברטס היא נערה יפה עם גנים על־אנושיים, שמגיעה ממשפחה מרובת ילדים. אחיה ואחיותיה גדלים בצלה (סקיפר, התאומים תתי וטד, כריסי, סטייסי וקלי), יש לה מחזר אמריקאי עיקש (קן), פרידה דרמטית ברזומה, מעבר לגולש גלים אוסטרלי (בליין) וחזרה לזרועותיו של קן בערב חג המולד. היא למדה בתיכון בניו יורק, דוהרת בכלי רכב (בעיקר ורודים), עבדה כדיילת, אבל מחזיקה ברישיון טיס.



זוהי ברבי כמובן, בלונדינית זקורת חזה עם מותן, נו, של ברבי, ישבן שלעולם לא יבין גרביטציה מהי ועמידה איתנה על קצות האצבעות, משל הייתה התלמידה הטובה ביותר של המורה לבלט קלרה לנדאו־בונדי. על פי נתוני "סקאל טויס", המשווקת הרשמית של ברבי בישראל, בכל שלוש שניות נמכרת בובת ברבי, שכיום זוכה ליותר מ־12 מיליון לייקים בדף הפייסבוק שלה. היא מעוררת את דמיונם של יוצרים וחוקרים. חלקם מתרגזים, חלקם מציעים שינוי שיהפוך אותה לאנושית יותר.



טרם עיכלנו את העובדה שאמן הפוטושופ ניקולאס לאם עיצב בובה מתחרה לברבי העונה לשם "למילי דול" במודל תלת ממדי לפי המידות הממוצעות של אישה בת 19, ועכשיו מגיעה גרסה שמקבלת, תחזיקו חזק, מחזור. בחברת "מאטל", החברה־האם של ברבי, לא מתכוונים לוותר בקלות וממשיכים אל השלב הבא באבולוציה של ברבי. לאחרונה דיווח "ניו יורק טיימס" שעכשיו הגיע תור הבינה המלאכותית, ומעתה יושתל בברבי זיכרון דיגיטלי עם אלפי שורות תוכן שהוקלטו על ידי שחקנים. מדובר בכברת דרך משמעותית מאוד, יודו מומחים, בטח בהתחשב בעובדה שבשנת 1992 בובת הברבי הנמכרת ביותר בעולם הייתה ברבי Totally Hair. הייחוד שלה, למקרה שפספסתם, היה שיער ארוך עד אצבעות הרגליים.



"חשבון זה קשה"



ב־9 במרץ 1959 נחשפה ברבי לראשונה על ידי חברת "מאטל" בכנס צעצועים בניו יורק, ונמכרה תמורת שלושה דולרים ליחידה. כמו כל רעיון שמחזיק מעמד מעבר לגל אופנתי חולף, כך גם ברבי: היא נהגתה במוחה של רות הנדלר, רעייתו של אחד ממייסדי החברה, כאשר הנדלר שמה לב כי בתה ברברה מעדיפה בובות שדומות יותר למבוגרים מאשר לתינוקות. בחברה הרעיון התקבל בחיוך מהול בספק, אבל הנדלר לא הרימה ידיים, ובעת שביקרה בגרמניה מצאה בובה בשם לילי, בעלת נטיות מפוקפקות למדי. לילי הייתה "אשת חברה אופנתית" שיוצרה כשעשוע סקסי עבור גברים מבוגרים שהציבו אותה על מדפים בברים ובחנויות טבק. הילדות גילו אותה מהר מאוד, והיצרן הנבון הבין שכל מה שצריך זה לצייד אותה באביזרים. בחברת "מאטל" התעשתו, קנו את הזכויות לבובה לילי, שינו את השם ל"ברבי" - כמחווה לברברה הקטנה והעיקשת - והשאר היסטוריה ורודה.




לא הרימה ידיים. המייסדת רות הנדלר



למרבית הברביות עיניים כחולות, שיער רך, ארוך וגולש, אף קטן וחיוך נעים ומבין. כולן יפות לפי מושגים אירופיים־מערביים, וכמובן: כולן רזות. כמו אצל דיסני, הרזון מסמל משמעת ושליטה עצמית, המקבע לנצח את הסטטוס־קוו של יופי בלונדיני עם עיניים כחולות. אלא שבעוד אצל דיסני הדמויות הן ביטוי להשקפת המאה ה־19, המשרתת את האידיאולוגיה של האגדות הוויקטוריאניות, שלפיה תפקיד האישה להיות כנועה, תמימה ואמהית, ברבי נותנת בראש ולא מסתפקת רק בתפקידה הצייתני.



לאורך השנים נעשו ניסיונות רבים כדי להוכיח שברבי היא לא רק בלונד ובועות סבון. כ־150 בובות ברבי קרייריסטיות הושקו, בהן ברבי רופאה, ברבי עורכת דין, ברבי וטרינרית ועוד. ואף שהיא מעולם לא זכתה בבחירות לנשיאות, היא התמודדה, כך מזכירים ב"סקאל טויס", שש פעמים על נשיאות ארצות הברית מאז 1992. באותה שנה, אגב, החלו לייצר בובות ברבי מדברות, עם משפטים כמו: "אני אוהבת לערוך קניות", "מה אעשה אם לא יהיו לי מספיק בגדים?" ו"חשבון זה נורא קשה" (כך על פי מאמר של אירית מילוא).



בחג המולד 1993 ביטא ארגון המחאה BLO (Barbie Liberation Organization) את דעתו בנושא על ידי החלפת מנגנוני הדיבור בין בובות הברבי שהופצו לקניונים לקראת החג, עם בובות לוחמי “כוח המחץ". הילדות שפתחו את האריזה נתקלו בבובת ברבי האומרת משפטים כגון “גבר מת לא משקר!", ובנים מצאו עצמם מקשיבים ללוחם הגברי הקטן שלהם אומר: "בואו נעשה מסיבת פיג'מות". כברת דרך, כבר אמרנו? את הניצחון המתוק שלה על המקטרגים רשמה ברבי ב־2014 כאשר הוציאה את השיר "הכל אפשרי", בביצוע להקת הבנות Fifth Harmony, המעודד נערות צעירות להאמין בעצמן עם המילים: "אנחנו חולמות בגדול, אנחנו יכולות, נהיה סופרסטאריות".



לברבי, עם הבינה המלאכותית ובלעדיה, קמו מתחרות במרוצת השנים. לוטי (Lottie), לדוגמה, נולדה ב־2013 בחברת "ארקלו" (Arklu) הבריטית. המאפיין העיקרי שלה הוא שמדובר בבובה שאמורה לייצג ילדות בנות 9 הלובשות בגדים ריאליסטיים, כמו הקו השמרני שאפיין את ברבי בראשית שנותיה. לוטי מגיעה, אגב, עם כרטיסיות שעליהן טיפים למנהיגות עבור ילדות קטנות, כמו לא להתבייש ולדבר בקול רם וברור.



וישנה גם בובת בראץ, שהושקה לפני 15 שנה. "הרעיון המרכזי שבראץ מעבירה הוא 'תאהבי את עצמך, תלמדי להאמין בעצמך'", מסבירים בחברת "צעצועי אילנית", המשווקת של בראץ. נועה ארזי, מנהלת השיווק של בראץ ב"צעצועי אילנית", מספרת כי הבראציות חוזרות למדפים בימים אלה, לאחר שחברת MGA העולמית חידשה את הזיכיון עליהן, לאחר תקופה של הפסקה בהפצתן. ברקע התחוללה דרמה רצינית. "ההצלחה המסחררת סחפה אחריה מיליוני ילדות בעולם ובישראל בפרט, והביקוש היה גבוה", מספרת ארזי. "התחרות מול ברבי הביאה לכך שחברת מאטל תבעה את חברת MGA, בטענה שגנבה את הרעיון לבובות בראץ מברבי. לאחר מאבק משפטי, פסק בית הדין בקליפורניה כי על חברת מאטל לפצות בכ־88 מיליון דולר את חברת MGA על הנזקים שנגרמו לה בעקבות ההליך המשפטי וירידתן של הבובות מהמדפים. במשפט נקבע כי MGA לא גנבה את הרעיון לבובות בראץ, והזכויות הן שלה. ההשקה החדשה בישראל, בהשקעה של מיליון דולר, תכלול סדרות חדשות ומעודכנות של בובות בראץ ובובה חדשה בשם רעיה, ותופץ בחנויות הצעצועים המובחרות. בובות בראץ משקפות מגמות חדשות ועדכניות, וההשקה של המותג כוללת עמוד פייסבוק, אפליקציה, חבילת אמוג'י בדמויות בראץ, ערוץ יו־טיוב, אתר בעברית, משחקים ועוד".



בשירות הקפיטליזם



ד"ר וילי אברהם, מומחה לשיווק בינלאומי מהמחלקה לשיווק טכנולוגי במכללת ספיר, מסביר שלמרות שהמותג ברבי הוא מספר אחת בעולם, הבובות נתפסות משעממות עבור הדור הנוכחי של ילדים שגדלים על אייפונים ואייפודים, וסף הגירוי שלהם גבוה יותר מהדורות הקודמים. "סיבה נוספת לירידה במכירות היא שהגיל שבו בנות משחקות עם הבובות ירד מטווח הגילאים 3־9 ל־3־6, ולכן קהל היעד הצטמק", מסביר אברהם. "במקביל, מתחרות של ברבי, כגון הדמויות של האחיות הנסיכות אנה ואלזה מהסרט 'לשבור את הקרח', מעוררות עניין רב יותר בקרב הבנות. ייתכן שזה הבסיס לכך שחברת מאטל יצאה כעת עם בובות בעלות בינה מלאכותית ושאר מאפיינים שהופכים את ברבי ליותר מורכבת ומעניינת".



האם הכל נובע מתחרות, או שאולי ברבי וחברותיה שועות לקולות העולים מן השטח? ד"ר תמי רזי, מומחית לנשים ומגדר ומרצה בכירה במחלקה ללימודים רב־תחומיים ובבית הספר לתקשורת במכללת ספיר וחברת הפורום הפמיניסטי בספיר, חושבת שיכולת ההתעדכנות הבלתי מוגבלת של בובת הברבי הופכת אותה לאובייקט מושלם לא רק למימוש החלום הקפיטליסטי, אלא גם למחקר. "ברבי יכולה ללמד אותנו על השינויים מרחיקי הלכת שהתרחשו בעשורים האחרונים בתפיסות חברתיות של נשיות, נערות וילדות, לצד שינויים בתפיסות של גזע ולאום", אומרת רזי. "בובת ברבי המקבלת מחזור חודשי והיא בעלת בינה, גם אם מלאכותית, מעידה על עומקה של המהפכה הפמיניסטית במערב, אבל גם על העוצמה של המנגנון הקפיטליסטי ויכולתו לנכס לעצמו כל רעיון, כל עוד הוא משרת את צרכיו כמובן. האם מסיבת מחזור והחלפת תחבושות היגייניות לברבי אכן ישחררו את הילדות והנערות מכוח האחיזה עתיק היומין של דימויים רבי־עוצמה של דם הווסת כטמא ומטמא? ימים יגידו".