אני אימא לשישה ילדים ואנחנו משפחה חרדית שמתגוררת במושב חילוני המרוחק מהעיר. בנותיי מסתדרות ביניהן מצוין, הן משחקות ומעסיקות האחת את השנייה. לעומתן בני בן ה-13 וחצי מבלה את רוב הזמן עם עצמו. מדובר בילד מופנם שלא מצליח ליצור קשרים חברתיים ונפגש עם חבריו שמתגוררים בעיר רק לעיתים רחוקות.
לאחרונה ניהלנו שיחה ארוכה ובני התלונן בבכי על כך שהוא משועמם ובודד.
הוא אמר לי שהוא לא מסוגל יותר להיות לבד ואני ממש מרחמת עליו. כיצד אוכל לעזור לו?

הילד צודק ואפשר להבין אותו מכיוון שבגילו החברים תופסים חלק משמעותי מאוד בחיים. רוב הילדים נפגשים אחרי שעות הלימודים ויתכן שמבחינת חבריו לכיתה הוא נחשב ל-'אאוטסיידר' מה שגורם לו להרגיש כמו נטע זר. בן זוגך ואת צריכים לבדוק מה אתם יכולים לעשות מבחינת הערכים והמוכנות שלכם, האם אתם מסכימים שהילד ישן מדי פעם אצל חבר שמתגורר בעיר? והאם אתם מרשים לו להעביר שבת שלמה מחוץ לבית?   

בנך חי בשני עולמות מתנגשים, האחד הוא העולם האישי, הפרטי והמוכר והשני הוא העולם החברתי שחסר לו. אני חושדת שיש משהו שעוצר אותו מכיוון שהוא לא הצליח לפתח כישורים חברתיים ולא חיזק את הביטחון העצמי החברתי שלו.  

הילד זקוק לייעוץ מקצועי ואני ממליצה לך לברר על מסגרת אימונית שמתאימה לילדים בגילו כמו חוג, קבוצה או שיחה אישית עם פסיכולוג. לאחר שתערכי בירור מקיף ורציני ותמצאי מסגרת מתאימה הציעי אותה לבנך. תאמרי לו: 'יש בך רצון גדול מאוד אבל אתה מתקשה ליישם אותו. אני לא יודעת מה הסיבה לכך, אולי אבא ואני, אולי היישוב החילוני והמרוחק מהעיר ואולי העובדה שאין לך אחים שיכולים לשחק איתך אבל זה לא משנה. חסר לך משהו מבחינת הידע שלך ואנחנו רוצים לחזק אותך. נסה פעם אחת ותגיד לי מה דעתך'.

 בנך מתלונן על כך שהוא משועמם ובודד וזה קורע לב. אם הילד היה גדל ביישוב דתי היה לו קל יותר ליצור חברים אבל המציאות יצרה עבורו הגבלה והיא זו שגורמת לו להרגיש יוצא דופן. במובן מסוים בנך משלם את מחיר הבחירה שלך ושל בעלך וכדי למזער את הנזק צריך לגרום לו להבין גם את היתרונות ואת ערך המוסף של הבחירה שעשיתם. נכון שזה לא ירגיע אותו אבל כדאי להעביר לו את המסר כדי שיבין את חשיבות העניין.

 גידלת את ילדיך בצורה שונה, את ערה לכבוד ולזכויות שלהם אבל פוחדת לתת להם להתנסות ולהתמודד עם המציאות. את יכולה לדבר עד מחר אבל אם אין לבנך אין אומץ אז צריך ללמד אותו איך להיות אמיץ וזה תהליך שעליו לעבור. 

 ערכה: אפרת קורמן
מתוך תוכניתה של מיכל דליות, כל יום שישי ב- 10:00 ב'רדיו ללא הפסקה'