אנשים מכל הדתות באים אל פתחו של הכותל המערבי, אך רק בודדים מגיעים לבקר או בכלל מכירים בקיומו של הכותל הדרומי. הקיר ההיסטורי שנמצא מדרום לרחבת המתפללים העמוסה, הוא הפינה הדרום-מערבית של הר הבית. פה גם מסתתרת עוד פיסה מההיסטוריה העשירה של ירושלים, שאותה תוכלו להכיר בקלות רבה באמצעות סיור קצר אך עשיר באינפורמציה, בגן הארכיאולוגי שעודנו אתר חפירות פעיל, הנמצא ממש לרגלי הכותל.
הגן, שמשום מה עדיין לא זכה לתהודה רבה אצל המטיילים הישראלים, טומן בחובו שרידים מתקופת בית שני. במרכז הגן ניתן לראות את המדרגות המפוארות שבעבר היו מלאות בעולי רגל, שעלו לשער חולדה וליתר השערים הקדומים של הר הבית. לאבנים שמפוזרות ברחבי הגן הארכיאולוגי יש סיפור מרתק, שאת חלקו ככל הנראה לא נדע לעולם, אך ככל שנכנסים לעומקו של האתר מגלים עוד ועוד מההיסטוריה על ידי הכתובות שחקקו המבקרים והעולים לרגל, על ידי מעבר ברחוב הקניות הראשי של פעם, ועל ידי הצצה למקוואות ההיטהרות הענקיים שעדיין עומדים כמעט ללא פגע.
כבר בכניסה הראשונה אל הגן כדאי לכם להוריד את המבט למטה ולהקדיש רגע לרצפת הרחוב העתיקה שעליה אתם עומדים. המרצפות שונות זו מזו בצבעיהן וכך גם שרידי הקירות שניצבים משני הצדדים. הסיבה לכך היא שכמו הרבה דברים בעיר העתיקה, הם נבנו משאריות מבנים ומאבנים ממוחזרות. לכן כל אבן ומרצפת שונות בגודלן ולא תואמות בצבעיהן.

כדי להתמודד עם האילוצים הללו, הוחלט לצפות את האבנים בטיח מעוצב, שאמור לשוות להן מראה דומה. זאת לא הפעם הראשונה שבה תראו חוסר התאמה מבני, שכן הגן הוא שריד לתקופות שונות, שבהן האזור נחרב ונבנה שוב ושוב. בתקופת בית ראשון המקום קם לתחייה, אך בהמשך העיר עברה כמה טלטלות שעיקרן בתקופת גלות בבל, אז נחרבה, והבנייה מחדש החלה רק בסוף התקופה הפרסית. אפשר לראות את ההבדלים בין הבנייה הישנה לבין השינויים שנעשו בשנים מאוחרות יותר, בזמן תקופת הורדוס והלאה.

מבט מהגן אל הר הבית


מבחינה היסטורית, רוב העם היהודי לא חי בארץ בתקופת בית שני, אך עדיין הייתה תנועה של יהודים לירושלים. במהלך החפירה נתגלו ממצאים רבים, ובהם עמודים הנושאים כתובות ושמות של שליטי האזור, ואפילו אבני סימוני מייל, שעדכנו על המרחק מהעיר. אלה רק חלק מהממצאים שאמורים להבהיר לכם את הדינמיקה של ירושלים העתיקה, ואם תמשיכו הלאה עם השביל, תוכלו להגיע אל גרם מדרגות שבמורדותיו תראו שרידים של מבנה בן שתי קומות.

המבנה, יש המעריכים, היה אחד מבתי הכנסת הקדומים של ירושלים. תמשיכו עוד קצת למטה ותגיעו אל הרחוב ההרודיאני, הרחוב הראשי של העיר שנבנה בתקופת בית שני. בכניסה לרחוב תוכלו להבחין בפתח ניקוז עתיק, ובהמשך מימין ומשמאל עומדים עדיין שרידים של באסטות וחנויות. זהו השוק העתיק, שבו העוברים והשבים החליפו כספים וקנו בעלי חיים שאותם העלו למזבח. באחת מהבאסטות נמצאו מאות של מטבעות מהעולם, אשר העידו על המסחר הרב שהתרחש כאן. בהמשך תוכלו לראות גם את האבנים שהפילו הרומאים בעת שהרסו את העיר. האבנים עומדות כמו אז, מבלי שיחפרו תחתיהן.
אחרי מבט נדהם על הרחוב, תוכלו לחזור מעט על עקבותיכם עד לפינה של הכותל הדרומי. אם תביטו היטב, תוכלו לראות 14 שכבות של אבנים מקוריות, שעומדות בצורה מושלמת עד היום. מתחת לפני השטח יש ככל הנראה עוד שש שכבות. אם תמשיכו הלאה באותו הכיוון, תראו ממש מימינכם חדר שירותים עתיק. על ייעודו של החדר יודעים בזכות תעלות הניקוז הרבות שנמצאו בו.
משם ממשיכים עד לרחבה הראשית של הגן הארכיאולוגי, וממול נמצא החיבור בין הכותל להר הבית (כיום מקום מושבו של מסגד אל־אקצה). אפשר לשים לב למבנה אחר, שהיה אמור להיבנות במקום ונהרס ככל הנראה עוד לפני השלמתו ברעידת אדמה. קירות המבנה הזה עוטפים את הרחבה הפתוחה. עליכם לחצות את הרחבה אל שער החפירות. באמצעותו תעברו אל שכונה ביזנטית עתיקה, שיושבת על שרידים מתקופת בית שני. ממש אחרי השער (מימין) תוכלו לראות פסיפס עתיק בפתחו של מבנה ועליו הכיתוב ״ברוכים הבאים לבית״.
בהמשך, מצד שמאל, מחכה לכם מקווה ענקי, שהיה ככל הנראה ציבורי, ועל כך מעידות המדרגות הגדולות שבפתחו. הסיבה לכך שנבנה כאן מקווה כל כך גדול היא הצורך בהיטהרות לפני הכניסה להר הבית. בין מדרגות המקווה נוצר מעקה אבן שהפריד בין העולים ליורדים. בתוך הגן נמצאו כ-50 מקוואות, כך שזה סממן מובהק לכך שאנחנו עומדים באזור בעל צביון יהודי.


אחד מ-50 מקוואות ההיטהרות
 
משם ממשיכים עם המסלול אל “העופל" - גרם המדרגות (חלקו מקורי וחלקו משוחזר), שהוביל את עולי הרגל מאזור המקוואות אל שערי הר הבית. המדרגות צרות ורחבות, מה שהקשה על העלייה. סיבה אחת לכך היא ניסיון לאלץ את ההולכים להוריד הילוך ולהסתכל על הדרך, ובכך למנוע לחץ בכניסה. סיבה אחרת היא הרצון להכניס את המטפסים להר למצב רוחני מסוים. 

מעל גרם המדרגות, בפינת הקיר, רואים חצי קשת ואבן סדוקה מעליה - כאן היה בדיוק הפתח להר הבית שנחסם מאוחר יותר. מבחינת הממצאים הארכיאולוגיים, הכניסה הראשית לרחבת הר הבית הייתה מהכותל הדרומי, ואת זאת רואים לפי שערי הקשתות החסומים. 

זה הזמן לעצור לרגע, להתרשם מהעושר הארכיאולוגי מסביב, ואולי להבין במקצת את גודל ההתרגשות שחשו העולים לרגל בואם לעיר הקדושה.

"העופל" 
 
המיקום: הרובע היהודי בירושלים. 
אופי הטיול: קליל, מתאים לכל המשפחה. בכל יום (למעט שבת) יוצא סיור מודרך באנגלית ובעברית. הסיור אורך כשעה ורבע. את שעות הסיור מומלץ לברר באתר הגן. עלות: 45-31 שקל.
אורך ומשך הטיול: 3-2 שעות.
העונה המומלצת: כל השנה.
מחיר כניסה: 29-16 שקל.
איך מגיעים: חונים באחד מהחניונים בכניסה לרובע היהודי והולכים לכיוון שער האשפות. הגן מימין לרחבת הכותל.
מרכז המבקרים ע"ש דוידסון
בלב הגן הארכיאולוגי נמצא מרכז דוידסון - מרכז מבקרים והמחשה, שמתפרש על פני שלוש קומות בתוך אחד מהמבנים העתיקים. בכניסה למרכז מוצגת מפת העולם בצורת תלתן שמרכזה ירושלים. זאת מפה עתיקה שצייר נוצרי גרמני לפני 1,500 שנים, ולמרות אי הדיוק הגיאוגרפי, היא אמורה להסביר את החשיבות של ירושלים בעיני העולם כולו. במרכז ישנם ממצאים ארכיאולוגיים מהחפירות שנערכו באתר (נרות שמן, קערות וסירי בישול, מטבעות), שמאפשרים הצצה אל חיי היהודים בפרק זמן של 2000 שנה. בנוסף, במרכז מוצגים שני סרטים המספרים על עבודות החפירה ועל החיים בתקופת בית שני.

צילומים: מיטל שרעבי